Gå til innhold

DVD size limiting Project Gotham Racing 4?

Lakus

Anbefalte innlegg

Jeg må dessverre likevel skuffe alle dere som tar tolker dette som en bekreftelse på at Playstation 3 med 25/50GB BluRay plater hadde vært en bedre løsning for dette spillet: Faktum er at PS3 ikke hadde klart å takle dette spillet i sin nåværende form i det hele tatt.

Årsaken er en kombinasjon av to ting:

1) BlueRay spilleren i PS3 overfører data vesentlig tregere enn Xbox 360 sin DVD-spiller

2) PS3 har tilgang til langt mindre videominne; 256MB VRAM mot Xbox 360 sine 512MB delt video- og system RAM. I tillegg stjeler også OSet langt mer minne på PS3 (96MB mot 32MB)

1) Det er vel ikke helt riktig. Så vidt jeg vet leser PS3 sin 2x CLV Blue-ray drev med 9MB/s over hele plata, mens 12x CAV DVD drevet til Xbox360 har 8x eller ~11MB/s i snitt (5-12x) med SL DVD og 6x eller ~8MB/s med DL DVD (3,3-8x).

2) Utviklerene har mulighet til å låne fra XDR minne for grafikk data, noe mange spill visnok allerede gjør. Men å dele video minne på 2 minne pool'er med forskjellig latency er nok ikke helt uproblematisk, men med fordel av ekstra minne og båndbredde for GPU'en.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1) Det er vel ikke helt riktig. Så vidt jeg vet leser PS3 sin 2x CLV Blue-ray drev med 9MB/s over hele plata, mens 12x CAV DVD drevet til Xbox360 har 8x eller ~11MB/s i snitt (5-12x) med SL DVD og 6x eller ~8MB/s med DL DVD (3,3-8x).

Xbox 360 sitt DVD-drev loader/streamer med 12x, gjett hvor alt bråket kommer fra?

Lenke til kommentar

Xbox 360 sitt DVD-drev loader/streamer med 12x, gjett hvor alt bråket kommer fra?

9180081[/snapback]

Ja plata spinner med en bestemt hastighet, det er nettopp derfor lese hastighet er lavere jo nærmere midten den kommer.

Endret av MistaPi
Lenke til kommentar
Jeg kan bare anta at jeg har en blu ray (og vel så det) spillende pc da i så fall. På GTR2 er det ikke bare full 24 timers syklus på alle baner, det er også alt fra tropehete til monsunregn, inklusive fullt animert pit crew, og over 40 motstandere på banen. Noe slikt kan da vel ikke finnes på noen DVD. Rett og slett ikke plass. Hvertfall med tanke på at de ikke får plass til varierende lysforhold i PGR4  :!:

9179278[/snapback]

Litt forskjell på banerasing modeller og by modeller ;)

Lenke til kommentar

Jo da, det er det. Men GTR2 har jo en del annet som PGR mangler også. Som 40 biler på banen samtidig, skiftende vær, 24 timers syklus, pit crew som fyller bensin og bytter dekk, for ikke å nevne en noe mer avansert kjørefysikk. Cockpit view har begge spillene. At ikke PGR4 greier å stappe inn litt forskjellige tider på døgnet synes jeg er litt pussig, men for meg har det lite å si. Hørte noen rykter om at de skal ha mc med (dårlig ide, synes jeg), og siden jeg egentlig ikke er veldig keen på arcade racere i utgangspunktet, så tror jeg dette er et ikke-kjøp for min del.

Lenke til kommentar

2) Utviklerene har mulighet til å låne fra XDR minne for grafikk data, noe mange spill visnok allerede gjør. Men å dele video minne på 2 minne pool'er med forskjellig latency er nok ikke helt uproblematisk, men med fordel av ekstra minne og båndbredde for GPU'en.

9179473[/snapback]

Du har helt rett i at Blu-ray driven i PS3 er 2x CLV med 9MB/s (72mbps) over hele plata, men DVD-drevene du finner i Xbox 360 kan ikke sammenliknes med gamle 12x PC-dvd-recordere med oppgitt lesehastighet på (5-12x) for SL og og (3-8x) for DL plater. Dette er hw og fw modifiserte spillere som leser 7.88GB pressede plater i 5-12x CAV med ett snitt på nærmere 9x, altså 11,88MB/s (95mbps). Når du legger til at utviklerne passer på å optimalisere platene ved å legge teksturerer og andre data på områdene som aksesseres raskest, blir det relle snittet enda høyere.

Det er ikke uten grunn at multiplattform spill på PS3 (fear, fight night bare for å nevne to), sliter med lengre loadetider enn Xbox 360. Flere utviklere nevner også at tregere drive-speed er en av grunnene til at det er vanskelig å porte spill fra Xbox 360 til PS3.

Når det gjelder å bruke begge minnepoolene til teksturer så er dette riktignok teoretisk mulig. På et spill som PGR, med kontinuerlig og intensiv streaming av teksturer, gjør det faktum at minnepoolene opererer med forskjellige hastigeter, det nærmest umulig å utnytte XDR minnet effektivt. Nevn gjerne konkrete eksempler på utviklere av tilsvarende spill, som har fått dette til, hvis de finnes.

Lenke til kommentar
Hvordan kan det ha seg at dette vakre og ganske så enorme spillet får plass, men ikke et "lite" bilspill?

9174341[/snapback]

Nå har jo PGR-serien en detaljgrad på omgivelsene som andre bilspill (Gran Turismo inkludert) bare kan drømme om da. Det er ikke bare flate kulisser langs banene, men ordenlige 3D-objekter - de fleste av disse med helt unike teksturer per objekt og ikke 'gjenbruk' i stor skala som i mange andre spill. Det har nok mye å si.

Og som det ble nevnt lenger opp så er ikke dette baneracing, men ekstremt detaljerte gjengivelser av ordentlige byer. En bane i PGR3 bruker sikkert mer teksturer/detaljer enn 10 baner i Forza.

Men jeg tror ikke at dette er noe stort problem egentlig. Altså DVD-størrelsen.

Endret av TheCooler
Lenke til kommentar
Hvertfall med tanke på at de ikke får plass til varierende lysforhold i PGR4  :!:

9179278[/snapback]

Du leste tydeligvis ikke linken i det første innlegget... :roll::roll::roll:

Det er i høyeste grad forskjellige lysforhold som man også kan se fra in-game-klippene som er sluppet.

For example, Macau is always in the daytime, but if you play it during a storm everything looks darker and more foreboding. If you play during a blizzard then things are slightly tinged blue and everything seems more frozen. Of course, playing this track in sunshine will make everything appear bright and yellowy.

Og jeg beklager å si det, men GTR2 når ikke PGR-serien til navlen en gang når det gjelder detaljgraden på omgivelsene.

Endret av TheCooler
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789
tipper manglende harddisk på Core er en mer sannsynlig kilde til begrensninger, enn hva dvd er...

9180625[/snapback]

det er ikke lenge til alle spill kan gjøre det, Core versjonen holder allerede på og bli faset ut av markedet, noen best buy butikker i amerika fører ikke core lengere.

så det betyr at alle 360 følger med hd, slik at de kan bruke hd effektivt....

Lenke til kommentar
Core versjonen holder allerede på og bli faset ut av markedet,

Complete, and utter, Bullshit!

I intervju med Microsoft's Shane Kim:

Is the Xbox 360 Core here to stay?

SK: It's definitely here to stay. We've got a great line up from Core to Elite, and there's that set of customers that want the lower price point who want the vast majority of the functionality of the Xbox 360, and you get that with the Core.

And you still have the option to add storage and wireless controllers with it if you want so for a lot of people getting in at $299 to a high def experience that's awesome.

Obviously there are other consumers that want more storage and greater capabilities etc.

The Xbox 360 or the Elite are going to be a great option for those folks. We know that this works because we've sold plenty of core systems and we can't make enough Elite systems to meet demand so we know there are a lot of people out there that want the additional storage.

I think our strategy of having choice and having different price points is a really good thing and is really paying off.

Kilde!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

whattever, hvis ikke butikker selger dem så har det lite og si hva MS sier, de forandrer meninger hele tia. men og få bort core er en positiv ting.

det har vært snakk om en stund at det bare skulle være Premium og Elite

Lenke til kommentar
Og jeg beklager å si det, men GTR2 når ikke PGR-serien til navlen en gang når det gjelder detaljgraden på omgivelsene.

9182472[/snapback]

Klar over det du :) Men det er nå engang slik at jeg ikke spiller bilspill for å se på de fine omgivelsene. Noe trasig når det ender opp som DiRT; flott å se på, tortur å spille (IMO). Selv har jeg lite problemer med å spille spill som har grafikk som f.eks. PGR3. Hadde jeg bestemt, hadde PGR4 beholdt grafikken fra 3, og heller gjort kjøringen mer realistisk. Men det skal jo selges til massene, så jeg skjønner at de må prioritere grafikken foran alt annet. Desverre.

Lenke til kommentar

9182472[/snapback]

Klar over det du :) Men det er nå engang slik at jeg ikke spiller bilspill for å se på de fine omgivelsene. Noe trasig når det ender opp som DiRT; flott å se på, tortur å spille (IMO). Selv har jeg lite problemer med å spille spill som har grafikk som f.eks. PGR3. Hadde jeg bestemt, hadde PGR4 beholdt grafikken fra 3, og heller gjort kjøringen mer realistisk. Men det skal jo selges til massene, så jeg skjønner at de må prioritere grafikken foran alt annet. Desverre.

9186345[/snapback]

Selv et metal-hue som meg kan av og til gjøre som de gutta med capsen på snei og si: Word!

Er Forza en grafisk perle? Nope!

Er det en absolutt fryd å kjøre? Yupp!

Lenke til kommentar

Syntes bare det hørtes så rart ut så jeg tok det med hit.

Men da kan vi endelig legge dette i en skuff og kaste hele hylla.

DVD size is absolutely not a factor that we consider when designing our games... and PGR4 is no exception. DVD9 gives us more than we need to create a fabulous experience for you guys.

Kilde!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...