Gå til innhold

DVD size limiting Project Gotham Racing 4?


Lakus

Anbefalte innlegg

You won’t see different times of day per city because this involves recreating all the textures again (one for day and one for night). Whilst this wasn’t a problem for our dev team, it was a problem fitting all this data onto a single DVD.
Kilde.

 

 

Er det bare meg eller høres dette utrolig usannsynlig ut?

Jeg mener, de får plass til spill som Mass Effect, GTA IV og Oblivion, men ikke dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er veldig ps3 fanboy, men et bil/mc spill må da pokkern meg klare seg på en Dual Layer DVD. Dette trur jeg neppe noe på, PGR4 er exclusivt til 360 så hvorfor skulle dem ha et sånt problem. Uanz dette løser seg nok ;)

Har ikke lest hele, men hvem er det som gir ut ryktene elr disse nyhetene? kommer det fra utviklerne så trur jeg mer på

Lenke til kommentar

Til Enigma123:

Grunnen til at jeg lagde denne tråden var ikke at den skulle bli til en "PS3 vs X360" eller "Sony sine beslutninger vs Microsoft sine beslutninger" tråd.

Det gir jeg blanke i.

 

Det jeg syntes var suspekt her er at andre spill som er mange ganger større, som Bioshock, GTA IV og Mass Effect får plass på en DVD9 plate men ikke dette?

Er det logisk?

 

 

La oss se på noen Mass Effect bilder her:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Mass-Effect-4.jpg

Mass-Effect-6.jpg

masseffect_06_1280x760.jpg

1173209606.jpg

930279_20070301_screen003.jpg

xbox360_masseffect.jpg

4.jpg

Som man ser her er dette ett utrolig vakkert spill, som også er enormt i størrelse.

Her er det snakk om en god del planeter og leke seg på, realistiske blablablabla osv.

 

Hvordan kan det ha seg at dette vakre og ganske så enorme spillet får plass, men ikke et "lite" bilspill?

Noe skarrer i mine ører.

Lenke til kommentar
You won’t see different times of day per city because this involves recreating all the textures again (one for day and one for night). Whilst this wasn’t a problem for our dev team, it was a problem fitting all this data onto a single DVD.
Kilde.

 

 

Er det bare meg eller høres dette utrolig usannsynlig ut?

Jeg mener, de får plass til spill som Mass Effect, GTA IV og Oblivion, men ikke dette?

9174063[/snapback]

Enig, dette høres usannsynlig mtp at Oblivion fikk plass, og da brukte de omtrent halve plassen bare på stemmer.
Lenke til kommentar

Tingen her er vel at i motsetning til GTA og mass effekt og slike spill som ikke er like knyttet opp til virkeligheten og virkelige plasser. Så gir det mer rom for å bruke samme texturen på forskjellige plasser. Mens på PGR som prøver å gjengi bybildet mest mulig ofte er stuck med å bruke en textur en plass. Dette er hard arbeid og veldig plasskrevene kontra "multiuse textures" Husa i GTA trenger ikke se så forskjellge ut siden det er en fiktiv by basert på New York. Kontra PGR som skal ha New york.

 

Så at det faktisk er noe hold i dette er ikke umulig bare fordi spill med større spill areal får plass på en DVD. Oblivion er forøvrig veldig ensformig i bruk av texturer og miljøer, noe som gjør at de bare kan bruke det samme om og om igjen for å lage en stor verden som ikke tar så mye større plass på platen.

 

Hverftall mine tanker angående denne saken.

Lenke til kommentar
Tingen her er vel at i motsetning til GTA og mass effekt og slike spill som ikke er like knyttet opp til virkeligheten og virkelige plasser. Så gir det mer rom for å bruke samme texturen på forskjellige plasser. Mens på PGR som prøver å gjengi bybildet mest mulig ofte er stuck med å bruke en textur en plass. Dette er hard arbeid og veldig plasskrevene kontra "multiuse textures" Husa i GTA trenger ikke se så forskjellge ut siden det er en fiktiv by basert på New York. Kontra PGR som skal ha New york.

 

Hverftall mine tanker angående denne saken.

Fine tanker, men når hvis du ser på intervjuer, bilder og videoer fra Mass Effect så ser du/leser du fort at det ikke er tilfellet.

Eller jo, selvfølgelig er det tilfellet, ettersom det er slik texturing i denne generasjonen fungerer, men det er fremdeles snakk om så store spill og så mange unike teksturer at det "ikke burde gå ann".

Lenke til kommentar
Fine tanker, men når hvis du ser på intervjuer, bilder og videoer fra Mass Effect så ser du/leser du fort at det ikke er tilfellet.

Eller jo, selvfølgelig er det tilfellet, ettersom det er slik texturing i denne generasjonen fungerer, men det er fremdeles snakk om så store spill og så mange unike teksturer at det "ikke burde gå ann".

9175624[/snapback]

At mass effect er stort og vakkert er det vel ingen som tviler på. Men hvis man tenker planet miljø kontra bymiljø. Så er det en hvis forskjell på hvor mye texturer man trenger. Og mye kommer også an på kvaliteten. Tror PGR prøver å se fines mulig ut på hardwaren den har og vil da bruke avanserte teknikker hvordan den loader texturer og hvor bra kvalitet dem har. Og til større kvalitet man skal ha til større plass tar det. Noe alle som har jobbet med bilde forstår.

 

Nå vil jeg ikke tro at spillet er 9gb med texturer, for det hadde bare vært absurd. Men at all teknologi og modeller samt texturer gjør at hvis man skal få alt det ned samtidig så blir det litt problematisk.

 

Hvor stor et spill er i areal har VELDIG lite med hvor stor plass det tar. (men det kommer selvsagt ann på)

 

Men jeg vil bare si at selv om mass effect får plass på en disk. så gjør ikke det det slikt at andre ikke har det problemet. Virker som alle bare avfeier dette pga mass effect er stort og får plass på en disk. Noe jeg vil kalle et litt snevert syn på utvikling av spill.

Lenke til kommentar
At mass effect er stort og vakkert er det vel ingen som tviler på. Men hvis man tenker planet miljø kontra bymiljø. Så er det en hvis forskjell på hvor mye texturer man trenger.

Mass Effect har begge deler :p

 

Jeg synes bare det hele høres veldig merkelig ut, ettersom ingen andre spill har hatt noen problemer, så er det plutselig ett "lite" bilspill, av alle, som stikker avgårde med dette her.

Lenke til kommentar

Får håpe det er et løst rykte.. Til folk som sier at MS dreit på draget ved å ikke inkludere HD DVD burde tenke seg om 2 ganger.. Det er 1.5 år siden boxen kom ut på markedet, jeg ikke har noen facts på bordet her, men ser ikke bort ifra at xbox'en ville kommet opp i PS3 sin prisklasse ++, noe de da hadde tapt på!

Lenke til kommentar

Alle spillene i Project Gotham serien bruker en sinnsyk mengde med unike og realistiske teksturer. Faktisk flerfoldige ganger mer enn andre spill, med verdener som strekker seg ut over langt større areal, som f.eks Oblivion.

 

Banene i PGR er basert på ekte byer, og teksturene er laget ut fra hundretusenvis av fotografier tatt 'on location'. Hvert enkelt butikkvindu skal ha sin unike tekstur, og man kan ikke alltid bruke samme teksturen om igjen på en annen bygning, slik som det gjøres i andre spill. Det ligger altså enormt mye arbeide bak hver enkelt bane i PGR.

 

Når det er snakk om 10-20.000 teksturer pr bane, sier det seg selv at man raskt når opp til grensen til det en DVD9-plate kan takle, når du må duplisere og redigere dem for å få til en natt-utgave av samme bane (for ikke å snakke om alt ekstraarbeidet dette innebærer).

 

Jeg må dessverre likevel skuffe alle dere som tar tolker dette som en bekreftelse på at Playstation 3 med 25/50GB BluRay plater hadde vært en bedre løsning for dette spillet: Faktum er at PS3 ikke hadde klart å takle dette spillet i sin nåværende form i det hele tatt.

 

Årsaken er en kombinasjon av to ting:

1) BlueRay spilleren i PS3 overfører data vesentlig tregere enn Xbox 360 sin DVD-spiller

2) PS3 har tilgang til langt mindre videominne; 256MB VRAM mot Xbox 360 sine 512MB delt video- og system RAM. I tillegg stjeler også OSet langt mer minne på PS3 (96MB mot 32MB)

 

Alle som har spilt PGR3 vet at spillet streamer data på maks hastighet, så og si kontinuerlig (til og med i menyene!), og er som følge av dette kanskje en av de mest bråkete spillene på Xbox 360.

 

Dette skyldes nettopp alle teksturene som må streames fra plata og lastes inn i minnet for hver meter du tilbakelegger på banen. Selv Xboxen har problemer å holde tritt, og du vil innimellom oppdage såkalt texture pop-in, hvor det vises lavoppløste dummy-teksturer isteden for den korrekte høyoppløste versjonen.

 

Når du så tar hensyn til de nevnte punktene over, sier det seg selv at du måtte senke kvaliteten på teksturene vesentlig for at spillet skulle passe for PS3, og da er all den ekstra lagringskapasiteten kanskje ikke så hensiktsmessig likevel?

 

Om jeg skulle tippe, vil jeg anta at grunnen til at Bizarre Creations nevner dette, er at de planlegger å legge ut versjoner av banene med nattmodus som nedlastbart innhold på Live, både på grunn av plassmangelen, og for å få dekket utgiftene for alt ekstraarbeidet det faktisk innebærer å implementere dette.

Endret av Mr_Snuffles
Lenke til kommentar
You won’t see different times of day per city because this involves recreating all the textures again (one for day and one for night). Whilst this wasn’t a problem for our dev team, it was a problem fitting all this data onto a single DVD.
Kilde.

 

 

Er det bare meg eller høres dette utrolig usannsynlig ut?

Jeg mener, de får plass til spill som Mass Effect, GTA IV og Oblivion, men ikke dette?

9174063[/snapback]

 

Jeg kan bare anta at jeg har en blu ray (og vel så det) spillende pc da i så fall. På GTR2 er det ikke bare full 24 timers syklus på alle baner, det er også alt fra tropehete til monsunregn, inklusive fullt animert pit crew, og over 40 motstandere på banen. Noe slikt kan da vel ikke finnes på noen DVD. Rett og slett ikke plass. Hvertfall med tanke på at de ikke får plass til varierende lysforhold i PGR4 :!:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...