Gå til innhold

XFX GeForce 8800GTS, 320 vs 640 mb?


wikne

Anbefalte innlegg

hei, bestemte meg her en dag for å kjøpe nytt skjermkort, ettersom mitt nåværende Connect3D Radeon X1800 XT 512 MB begynner å bli litt utdatert, men så er jeg litt usikker på hva jeg skal velge. :hmm: jeg har valgt meg ut XFX GeForce 8800GTS som en verdig avtaker men er usikker på hvilken versjon jeg skal velge med tanke på 320 Mb versjonen mot 640 mb versjonen. prisforskjellen er jo liten men etter det jeg ser så er det en merkbar forskjell i minne-hastigheten.

blir på en måte minne-mengden mot minne-hastigheten.. med tanke på utganger til skjermer og slikt skal jeg bare bruke en 19" syncmaster 940 bf så støtte for hdtv etc er ikke viktig ettersom begge har dvi utg..

 

en sammenlikning av de to:

http://www.komplett.no/k/kcp.aspx?sku=331407&sku=327331

 

Noen som kan hjelpe? Har ikke så veldig peiling når det kommer til skjermkort, så noen gode tips hadde ikke vært å forakte. ;) Er litt usikker på om min nåværende maskin er god nok for dette kortet, eller om det kan bli noen såkalte flaskehalser..

 

her er mitt nåværende oppsett:

Intel® Pentium® D processor 950

Connect3D Radeon X1800 XT 512 MB

Enermax Noisetaker II DXX 485W (EG495AX-VE )

3GB crucial pc4200 ram

hitachi deskstar 160 gb (HDT722516DLA380)

Asus P5ND2-SLI

(vet ikke om disse spiller noen stor rolle men tar den med likevel:P):

1 vantec 80 mm -og 1 vantec 120mm stealth chassis fan,

dual cold cathode blue light kit,

vantec hsf chopper ice cooler.

 

setter pris på oppklarende svar ettersom jeg ikke har spes peiling selv :)

Endret av wikne
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

valget er enkelt. skal du spille med 1600x1200 eller mindre er 320 mb versjonen mer en bra nok. men må du spille med 1920x1080 oppløsning eller mer, da burde du gå for 640 mb. jeg har 320 mb versjoen og fungerer veldig bra for meg. under 1600x1200 oppløsning så er korta nærmest helt like.

Lenke til kommentar
valget er enkelt. skal du spille med 1600x1200 eller mindre er 320 mb versjonen mer en bra nok. men må du spille med 1920x1080 oppløsning eller mer, da burde du gå for 640 mb. jeg har 320 mb versjoen og fungerer veldig bra for meg. under 1600x1200 oppløsning så er korta nærmest helt like.

9176448[/snapback]

Jeg fikk akkurat det inntrykket etter å ha sett igjennom den første runden med tester, men etter en rimelig fersk driver-oppdatering ble forskjellen tilsynelatende visket ut. Mesteparten av forskjellen skyldtes trolig av de første driverne forårsaket ineffektiv håndtering av minnet på 320-versjonen.

 

I noen av applikasjonene kan man riktignok se at 640 skalerer *litt* bedre på høyere oppløsning, men i andre tester er sågar 320-utgaven et lite hakk raskere. Ikke verdt prisforskjellen, spør du meg.

 

The GeForce 8800 GTS, with 640MB or 320MB of graphics memory, runs modern games at an acceptable speed and provides comfortable gaming conditions in resolutions up to 1600x1200 and, occasionally, even to 1920x1200. The results of the two versions of the card are in fact identical and purchasing the more expensive 640MB version isn’t reasonable. You may want to add some more money and buy a GeForce 8800 GTX instead.
http://www.xbitlabs.com/articles/video/dis...e8-roundup.html
Lenke til kommentar

er enig i det du sier. jeg synes ikke det er verdt forskjellen. er jo derfor jeg har 320 mb versjonen hehe :) men han spurte om forskjellen. og det er jo kun den forskjellen, at 640 mb versjonen yter/kan yte bedre på 1920x1080 oppløsninger eller spill som har store maps og områder med mye texturer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...