Gå til innhold

Ferdig-rapport: DX10 Gaming PC med Vista64bit

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har fått en del ønsker om at jeg skulle rapportere hvordan PC-en jeg fikk hjelp til å sette sammen her i dette forumet funket når jeg hadde satt den opp. Ser også det er mange tråder som går ut på ca det samme her på forumet. Vel, jeg har satt den opp nå - så her kommer rapporten. Dette er ikke en teknisk rapport, jeg bare beskriver hvordan den føles å bruke!

Det er altså snakk om dette oppsettet .

Jeg satt sammen PC-en på normal måte - alt gikk helt glatt, det eneste jeg kan utsette på akkurat mitt oppsett der er at grafikkortet er veldig stort; det er faktisk så langt at det strekker seg ut over hovedkortet. Dette førte til at baksiden kom nær harddiskskuffen. Heldigvis kunne jeg snu harddiskskuffen i dette kabinettet, men pass på akkurat her grafikkortet følger altså ikke akkurat størrelsesstandarden.

Når jeg hadde satt sammen startet jeg opp og skjermen var svart. "Shit", tenkte jeg men det var bare å trykke på "source" knappen på skjermen slik at den fikk digital signaler (den var instillt på den analoge inngangen). Så ikkeno problem.

Jeg endret diverse viftehastigheter i BIOS - og jeg synes det har blitt et akseptabelt lydnivå. Ikke lydløst altså - men det er kanskje fordi jeg er vant til et Reserator vannkjølingsoppsett på min forrige maskin. Men det er absolutt ikke noe man legger merke til i vanlig bruk. Om jeg kunne sove med den på sier jeg tja - det er helt individuelt. Plassér gjerne maskinen under bordet eller noe slik at det blir en hindring mellom deg og maskina når du sitter med den. Apropos BIOS har jeg ikke lagt inn noen annen versjon enn den som var i.

Moving on - jeg slengte inn Windows Vista Ultimate 64bit DVD-en min, og startet på innstallasjonen. Jeg startet med en viss skepsis pga alle vista motstanderne jeg har lest poster fra - kanskje særlig mot 64bit versjonen - og dessuten hadde jeg hørt om trøbbel med minnestøtte inntil man fikk lastet ned en patch. Men - ingen patch eller noe som helst trengtes, for til min store fornøyelse gikk alt sammen HELT knirkefritt :)

Windows Vista er ganske nytt for meg, og la det være sagt med en gang: det er utrolig deilig å bruke. Stabilt, og pent som fy å se på. I tillegg er det veldig raskt i oppstart. Jeg måtte selvfølgelig teste speech recognition, og selv om jeg ikke kommer til å bruke det til daglig må jeg si det er ganske kult å sitte å kommandere pc-en til absolutt alt med stemmen. Nok om det.

Jeg lot windows update laste ned alt som var tilgjengelig - og i tillegg lastet jeg ned directx 9 slik at jeg kan spille diverse spill som krever dette.

Jeg overvåket cpu aktiviteten og det ser ut som om vista virkelig drar nytte av 4-kjerner. Spillene er det jo en annen sak med, men man merker ikke den manglende støtten i spill når grafikkortet drar så solid som det gjør, og spill som støtter flere kjerner kommer fortere enn maange kanskje tror (crysis feks).

Deretter kommer vi til godsakene; jeg innstallerte TES4-Oblivion, F.E.A.R. og ikke minst Lost Planet for å teste directx10. Oblivion kjører utrolig glatt med alt på fullt (altså HDR lighting og alle view/item distances på fullt etc etc), FEAR kjørte om mulig ENDA glattere :) En fryd å spille. Og skjermen gjør det ikke akkurat dårligere, jeg tviler vel på om jeg skal ha noe annet enn widescreen heretter. Den har i tillegg fine farger og bra responstid og så videre - det eneste problemet er jo som med alle lcd skjermer at man MÅ kjøre alt på native oppløsning (1680x1050) for at det ikke skal se ut som grøt, noe som er et mindre problem etter min mening da alle spill jeg har testet hittil støtter dette. Eventuelt kan man bruke nvidia driverne til å kjøre ting med svarte kanter på sidene hvis man føler enkelte spill blir for mye utstrekt, så ikkeno å bekymre seg over.

Lost Planet kjørte jeg også med HDR og det som var, jeg skrudde av antialiasing men det merker man ikke forskjell på egentlig i dette spillet. Og jeg må si det ser helt utrolig ut. Spillet er ganske kjedelig forsåvidt, men det er verdt å teste bare for å se grafikken (jeg har det fulle spillet, jeg tror ikke demoen har de riktige oppløsningsinnstillingene bl.a., dessuten ser man mer på mellomsekvensene hvor bra det er i den fulle versjonen).

Konklusjon:

Først vil jeg si at personlig inntrykk og hva man er vant med er forskjellig for alle, så ikke kom å klag til meg hvis du er skikkelig kresen og du oppdaget et millisekunds hakking eller 5fps for lite. Men for min del så er all skremselspropaganda om både skjermen og ikke minst windows vista 64 bit er gjort til skamme. Løp å kjøp hvis du vil spille samtlige spill på fullt nå :) Klarer du å vente litt til neste generasjons grafikkort så gjør kanskje det, men du er nok sikret for en ihvertfall en stund med dette oppsettet. Vil til slutt takke forumfolket for hjelp med tips til deler.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kult å lese, blir nok gøyalt i lang tid framover med det oppsettet der ja. Selv om det kommer endel nytt på slutten av året.

Jeg er en av de som ikke kommer til å vente, så lønningsdag kan ikke komme rask nok! :D

Var det forresten mye pes å feste på CPU kjøleren og er virkelig de 226BW så dårlig som folk skal ha det til (de uten samsung panel, blah blah)?

Endret av LordjOX
Lenke til kommentar

God oppsummering, ja! Artig at folk tek seg tid til å skrive slike "avhandlingar"! :)

Dessutan er det greitt å få bukt med nokre fordommar når det gjeld Vista og speling. Den skjermen din har eg vurdert å kjøpe sjølv, så det var greitt å høyre at du er godt nøgd med han.

Endret av Garegaupa
Lenke til kommentar
Var det forresten mye pes å feste på CPU kjøleren og er virkelig de 226BW så dårlig som folk skal ha det til (de uten samsung panel, blah blah)?

9175341[/snapback]

Jeg er alltid nervøs når jeg fester cpu kjølere, de skal jo trykkes rimelig hardt ned. Dessuten kan det bli ganske dårlig plass å få henda nedi når man skal sette på de siste skruene. Det eneste dumme jeg gjorde var å glemme å feste vifteholderen som skal under hovedkortet før jeg skrudde det nedi kabinettet, så jeg måtte ta ut hovedkortet igjen slik at jeg kunne komme til under og feste den. Men det gikk jo bra til slutt.

Skjermen min har ikke s panel på vidt jeg vet, og jeg kan ikke si jeg merker at noe er dårlig med den. Jeg har riktignok ikkenoe å sammenligne med. Jeg er ihvertfall fornøyd.

Lenke til kommentar

dimme penger dimmepenger... hvor har de gjort av seg!

Jeg gleder meg til jeg skal kjøpe oppsettet mitt, fulgte jo med i den andre tråden din :) Nå har jeg ikke mulighet for å ha samme budsjett som deg, men mye likt blir det :)

*gleder meg*

takker for review

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...