Gå til innhold

Masse buffer underrun... hvorfor?

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt 3 Plextor brennere og en UltraPlex cd-rom. Alle brennerne var/ble det feil med, fikk buffer underun i pose å sekk. Alle ble sendt inn til reparasjon/bytte men det hjalp ikke. Fikk en ny brenner, Yamaha, har ikke hatt problemer til dags dato! Det er vel 2 år siden jeg fikk den Yamahabrenneren.

UltraPlex-cdrom'en tok jeg ut av maskinen for en måned siden, ulidelig sak det der, treig med å 'finne' platen og var veldig flink til å 'lage' lesefeil.

Plextor er ikke noe jeg forbinder med kvalitet, har vært bare en pest og plage for meg. :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Buffer problemer oppstår når cdbrenneren ikke får data raskt nok, må da vente på hd/cdrom skal fylle opp buffer igjen før den brenner videre.

Kan være feil som dma, brenner står ikke rett på kabel i forhold til slave/master. Fragmentert hd,treg hd,liten cpu/minne, mange programmer oppe.......

Lenke til kommentar
Må bare si at jeg har AKKURAT samme problemet selv!

Gå inn på "Device manager" og sjekk om enheten jobber i "PIO mode".

Har selv en plextor som pleier å hoppe over i PIO-mode, når jeg grabber musikk. Man kan jo ikke velge noe der, så måten for å få den over i DMA-mode igjen, er å fjerne enheten og la XP finne den igjen ved en restart.

Lenke til kommentar

heh, sitter med samme problemet i XP.

XP'n min nekter å sette DMA på.... så det blir gjerne en 100-150 buffer underruns...

Det er samma dritten uansett hvor mange ganger jeg installerer xp på nytt... sp1 gjør det heller ikke bedre.

Det samme med win2k sp3, ingen reaksjon på mine forsøk på DMA...

Bios sier ATA33, winxp/2k sier pio, og linuxen min er enig med bios.

uff... men skal shekke aspi driverne.

Lenke til kommentar
"]Sett DVD-ROMEN på Secondary Master og brenneren på slave. Det hjalp  hos meg :)

Det er noe som heter at : Den raskeste enheten på en kontroller ikke er raskere enn den tregeste.

Ved å sette DVD-spilleren på samme flatkabel som HD har du begrenset hastigheten til harddisken din. Men det kan godt hende at det hjalp mot buffer-underun. Skjønner bare ikke helt hvordan.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...