Gå til innhold

Masse buffer underrun... hvorfor?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har heldigvis buffer underrun protection, så CD plata blir ikke ødelagt, det tar bare litt lengre tid å brenne CD'n. Men det er veldig irriterende for jeg får gjerne beskjeden "buffer underrun was avoided 119 times" etter brenning av hver CD. Hvorfor skjer dette?

 

Harddisken står som master på primary IDE, og CD- brenneren (Plextor 16/10/40) står som master på secondary IDE. DVD-ROM'en som står som slave på secondary IDE brukes ikke under brenning. Jeg får masse buffer underrun selv om maskinen ikke brukes til noe annet mens jeg brenner, så den burde da klare å brenne i 16x? Jeg bruker Nero Burning Rom.

 

Noen forslag til hva som er feilen?

 

Mine spesifikasjoner står i signaturen :

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du kan jo kanskje prøve å oppdatere firmwaren til plextor'en din. Løser ofte poblemer.

 

En ting jeg glemte å si var at det fungerte bra før. Feilen har oppstått nå, muligens etter sist gang jeg reinstallerte Windows XP. Vet ikke om dette kan være feilen. Jeg får prøve å installere NERO på nytt kanskje...

Lenke til kommentar

Oppdater brenne programmet. Jeg hadde samme problem, bare at jeg ikke hadde burn-proof brenner.. :( Så etter jeg oppdaterte programmet funka alt mye bedre.. :D Brukte Easy CD Creator 4 i den tiden.

 

Barebone sk41g

AMD xp2000+

2x256 TwinMos PC 2700

Sapphire 9700 non-pro

PlexCombo 20/10/40-12

80gb Seagate IV

Lenke til kommentar
Kjører du Brenneren alene på IDE-kanalen? Hvor stort buffer har brenneren? Gjør du mye på pc'en mens du brenner?

 

Nesten alt du spør om står i posten min men jeg kan si det igjen.

 

Brenneneren står som master på secondary IDE sammen med DVD rom'en som ikke er i bruk samtidig med CD brenneren. Vet ikke hvor stort buffer brenneren har (4MB?). Det er det samme om jeg jobber med andre ting på PC'n mens jeg brenner. Får Buffer underrun uansett.

Lenke til kommentar
Har reinstallert NERO nå. Funker fortsatt ikke.

 

Er ganske sikker på at jeg har enabled DMA, men får sjekke igjen. Hvordan gjør jeg dette, og evt. hvordan slår jeg det på? Har gjort det før, men husker ikke hvordan.

Som jeg sa.. Format C:

 

Det hjelper 100%

 

Mulig, men jeg vil gjerne prøve andre ting først, for det er så kjedelig å installere alt på nytt. Jobber 12 timer i døgnet så det er lite tid til reinstallering.

 

Hvordan slår jeg på DMA hvis det er slått av?

Lenke til kommentar

Hei. Ser du har "bredbånd". Kjører du brannmur ?

Uansett. Ett lite tips du kan teste. Koster deg ingen ting utenom litt off-line-tid

Start opp Pc'en uten å ha i nettverkskabelen i adsl-modemet.

Driv litt i windows først, en 5 minutters tid holder. ( Eller la den stå å idle ) Prøv å brenn etter de 5 minuttene.

Du har garantert masse dritt på pc'en din som prøver å ta seg en tur ut på nettet pluss at de bruker ram. De KAN være en del av problemet ditt. Det er jo ganske sikkert noe som er kommet på maskinen din i det siste som lager problemet. Evt. veldig rotete Hd ( defragmenter ), eller du har en brenner som desverre kan trenge utskifting snart. (kjøp ny)

Lenke til kommentar

Hvordan slår jeg på DMA hvis det er slått av?

 

Høyreklikk på My Computer og velg Properties.

Gå til Hardware og velg Device Manager.

Trykk på + tegnet forran IDE ATA/ATAPI controllers.

Dobbeltklikk på den kontrolleren du har kobla CD-Brenneren til.

Gå til Advanced Settings.

Der kan du bytte mellom PIO og DMA.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...