InsertNumLock Skrevet 30. juli 2007 Del Skrevet 30. juli 2007 Da var tiden kommet for at jeg skal gå til anskaffelse av et kamera. Jeg er ikke noe dreven fotograf, men velger alikevel å gå for et speilreflekskamera. Det skal hovedsaklig brukes kun til hobbyfotografering. Ting jeg vil ta bilde av: - Natur - Vann - Nærbilder; insekter, blomster - Mennesker - Urban stil Jeg har ikke sett meg ut noe kamera, men jeg ønsker at det skal være mulighet for å ta bilder i RAW, og det skal være mulighet for HDR(AEB). Hvor mange megapixel kamerat skal ha er jeg ikke sikker på, men jeg kommer til å bruke en bildestørrelse på rundt 1280x1024 og opp til 1600x1200. Jeg vil ha mulighet for å stille på ISO, lukkerhastighet, og blenderhastighet, men det skal også være mulighet for å stille det til automatisk. Jeg har omtrent 5-6000 ,- å bruke på kamerat. All hjelp settes stor pris på. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 30. juli 2007 Del Skrevet 30. juli 2007 Til bildestørrelsene dine, holder det lenge med to megapiksler. Så med andre ord, er ikke det et tema (alle DSLR har minst seks megapiksler i dag). Les noen av de veldig veldig mange trådene som omhandler akkurat det samme, så får du nok noen gode tips. Tipset som går igjen er; Kjøp kameraet i en fotobutikk. Det er stort sett veldig nær internettbutikkene i pris, og du får holdt de før du bestemmer deg. Kameraene i de samme prisklasser i dag, er så like at det er følelsen som bestemmer. Alle DSLR har mulighet for å ta bilder i RAW, men er ikke sikker på om det er noen som kanskje mangler AEB. ISO, lukker, blender osv... kan du også stille enten manuelt eller automatisk på alle DSLR. Lenke til kommentar
InsertNumLock Skrevet 30. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2007 Er det "Exposure delay" jeg må kikke på for å se om kamerat har mulighet for AEB? Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 30. juli 2007 Del Skrevet 30. juli 2007 Det du skal fotografere krever objektiv, ikke noe spesielt kamera. Makro 50mm og vidvinkel er det du trenger. Kameraet bestemmer ikke så mye av hva man kan fotografere- Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 30. juli 2007 Del Skrevet 30. juli 2007 Er det "Exposure delay" jeg må kikke på for å se om kamerat har mulighet for AEB? 9174313[/snapback] Se etter Exposure bracketing. Delay har sannsynligvis med selvutløser å gjøre. Tom Lenke til kommentar
InsertNumLock Skrevet 2. august 2007 Forfatter Del Skrevet 2. august 2007 (endret) Lurer sterkt på om jeg skal gå for Canon EOS400D. Eller burde jeg gå for Canon EOS350D ? Virker ikke som at det store forskjellen på dem. Endret 2. august 2007 av H1lle Lenke til kommentar
Autoxave Skrevet 2. august 2007 Del Skrevet 2. august 2007 Det har ikke all verden å si hvilket kamerahus du velger, du kommer ikke til å ta bedre bilder med det ene kamerahuset fremfor det andre. Billeddmessig sett er det samme om du går for 350 el 400. Må jo si at 350 og 400 er mer tilpaset kvinnehender Lenke til kommentar
InsertNumLock Skrevet 2. august 2007 Forfatter Del Skrevet 2. august 2007 Det har ikke all verden å si hvilket kamerahus du velger, du kommer ikke til å ta bedre bilder med det ene kamerahuset fremfor det andre. Billeddmessig sett er det samme om du går for 350 el 400. Må jo si at 350 og 400 er mer tilpaset kvinnehender 9192073[/snapback] Okey, så for meg som har gorilla hender så burde jeg kanskje vurdere noe annet da.. Lenke til kommentar
jpsalvesen Skrevet 2. august 2007 Del Skrevet 2. august 2007 Hei du! Alle speilrefleksene på markedet er egnet, så du får ta en tur i butikken og klå. Speilrefleks egner seg dårlig til å kjøpe på internett, for ergonomi er en viktig del av pakka: Hvor godt er grepet, hvor stor og lys er søkeren, hvor mange sentrale funksjoner finnes det knapper for? Sjekk også hvor nærme du kan komme med de forskjellige kamerapakkene - du skriver jo at du skal drive med nærfotografi. Siden du ikke har budsjett for macro-objektiv, så må du klare deg med kit-objektivet - og da er det greit om det ikke er heeelt på bærtur. Du kommer til å ta macrobildene med "full zoom", altså max tele - så bruk det når du tester nærgrensen. Lykke til! Lenke til kommentar
InsertNumLock Skrevet 2. august 2007 Forfatter Del Skrevet 2. august 2007 Får jeg med objektiv når jeg kjøper her, eller kun kamerat? http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=69824 Lenke til kommentar
Beej80 Skrevet 2. august 2007 Del Skrevet 2. august 2007 Hei, nei. Den varen du linket til var KUN kamerahuset. Dvs at du må kjøpe objektiv utenom. Mvh, Beej80 Lenke til kommentar
anon12234 Skrevet 2. august 2007 Del Skrevet 2. august 2007 som førstegangsbruker kan deg også være et alternativ å kjøpe et brukt kamera. jeg punga netopp ut 6k for et nesten ubrukt(1400bilder) 20d med objektiv i 3000kr klassen. må si jeg er utrolig fornøyd med kjøpet så om du har lyst på kanskje 2 objektiver burde det gå an å gjøre kupp på bruktmarkdet. Lenke til kommentar
InsertNumLock Skrevet 2. august 2007 Forfatter Del Skrevet 2. august 2007 Da har jeg faktisk bestillt kamera. Kjøpte meg Canon EOS 400D + 18-55 objektiv til 5880,- Lenke til kommentar
turnipkongen Skrevet 2. august 2007 Del Skrevet 2. august 2007 Da har jeg faktisk bestillt kamera.Kjøpte meg Canon EOS 400D + 18-55 objektiv til 5880,- 9197581[/snapback] gratulerer Lenke til kommentar
InsertNumLock Skrevet 2. august 2007 Forfatter Del Skrevet 2. august 2007 Da har jeg faktisk bestillt kamera.Kjøpte meg Canon EOS 400D + 18-55 objektiv til 5880,- 9197581[/snapback] gratulerer 9197592[/snapback] Tusen takk Er spent nå. Kommer til å føles som en evighet å vente. Lenke til kommentar
FalcoN200285 Skrevet 2. august 2007 Del Skrevet 2. august 2007 hehe har faktisk skaffe meg dette kamera idag også! er ganske nybegyner når det gjelder med å fotografering. Lenke til kommentar
InsertNumLock Skrevet 2. august 2007 Forfatter Del Skrevet 2. august 2007 (endret) hehe har faktisk skaffe meg dette kamera idag også! er ganske nybegyner når det gjelder med å fotografering. 9197642[/snapback] Hvor mye måtte du gi for det? Edit: Gå inn på Canon sine hjemmesider og registrer kjøpet ditt, så får du 650,- tilbake. [Link] Endret 2. august 2007 av H1lle Lenke til kommentar
bengh Skrevet 3. august 2007 Del Skrevet 3. august 2007 hehe har faktisk skaffe meg dette kamera idag også! er ganske nybegyner når det gjelder med å fotografering. 9197642[/snapback] Hvor mye måtte du gi for det? Edit: Gå inn på Canon sine hjemmesider og registrer kjøpet ditt, så får du 650,- tilbake. [Link] 9197656[/snapback] Husk å bruke IBAN bankkontonr, ellers tar det vinter og vår før du har pengene Lenke til kommentar
jvc1986 Skrevet 3. august 2007 Del Skrevet 3. august 2007 For å finne IBAN kontonummer kan du kikke her: https://www.dnbnor.no/portal/biztools/iban/result.jhtml Lenke til kommentar
FalcoN200285 Skrevet 4. august 2007 Del Skrevet 4. august 2007 hehe har faktisk skaffe meg dette kamera idag også! er ganske nybegyner når det gjelder med å fotografering. 9197642[/snapback] Hvor mye måtte du gi for det? Edit: Gå inn på Canon sine hjemmesider og registrer kjøpet ditt, så får du 650,- tilbake. [Link] 9197656[/snapback] Jeg ga 7174 kr med 4 gig minnekort ifra Fotovideo butikken i Oslo. Ja takk jeg viste om de 650 kr jeg skal få tilbake av canon, men jeg må ringe Banken på mandag og høre om IBAN nr osv (jeg har jernbanebanken). jeg er fornøyd med kamera hittil! men jeg må lære meg å bruke det og lese om råd og tips osv. (jeg er en fersk foto-noob) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå