Gå til innhold

Bra eller dårlig fart med 20hk?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg synes det virka veldig bra, min speedbåt gikk 35,7knop med en 30hk 3-syl suzuki.

9172804[/snapback]

 

Ok. Hehe. Har tenkt på å pusse ned dekslet og stammen på motoren, så lakke hele på nytt, fikse litt små ting og shine den skikkelig opp, så legge den ut for salg og se om jeg får en god pris for den, for så å kjøpe noe større.

 

Men du, csViRuS? Virker som om du kan litt forskjellig. Jeg har nå en 1985 20hk, vet du hvor mye en 30hk feks vil veie mer enn den 20hk? Eventuelt, vil kanskje en 30hk fra 1995 eller nyere veie omtrent det samme?

Lenke til kommentar

sikker på det, Csvirus?

 

Tohatsu er et untak ja, men f.eks yamaha, så er 20 hk en nedtrimmet 25hk (må vel bytte forgasser) og de er begge 2 sylindret, mens 30 hk har 3 sylindrer og er ikke nedrimmbar til 25hk.

 

Mercury mener jeg er samme greia, at 20 og 25hk er 2 sylindret og 30hk er 3 sylindret

 

Evinrud og Johnsen vet jeg ikke hvordan det funker...

 

Så om du tenker at 20 er 2-syl og 30 er 3-syl så blir det vel ca 20kg forskjell ( kommer seff ann på merket, og tohatsu er et unntak)

 

 

30knop med 20 hk mener jeg er meget bra, har du original propell da?

Lenke til kommentar
sikker på det, Csvirus?

 

Tohatsu er et untak ja, men f.eks yamaha, så er 20 hk en nedtrimmet 25hk (må vel bytte forgasser) og de er begge 2 sylindret, mens 30 hk har 3 sylindrer og er ikke nedrimmbar til 25hk.

 

Mercury mener jeg er samme greia, at 20 og 25hk er 2 sylindret og 30hk er 3 sylindret

 

Evinrud og Johnsen vet jeg ikke hvordan det funker...

 

Så om du tenker at 20 er 2-syl og 30 er 3-syl så blir det vel ca 20kg forskjell ( kommer seff ann på merket, og tohatsu er et unntak)

 

 

30knop med 20 hk mener jeg er meget bra, har du original propell da?

9173700[/snapback]

 

Original propell som er helt nedslitt med noen fine hakk rundt :p Ikke bøyd selvfølgelig, så får ikke kast i akslingen. Skal bytte når jeg får lønning.

Lenke til kommentar
sikker på det, Csvirus?

 

Tohatsu er et untak ja, men f.eks yamaha, så er 20 hk en nedtrimmet 25hk (må vel bytte forgasser) og de er begge 2 sylindret, mens 30 hk har 3 sylindrer og er ikke nedrimmbar til 25hk.

 

Mercury mener jeg er samme greia, at 20 og 25hk er 2 sylindret og 30hk er 3 sylindret

 

Evinrud og Johnsen vet jeg ikke hvordan det funker...

 

Så om du tenker at 20 er 2-syl og 30 er 3-syl så blir det vel ca 20kg forskjell ( kommer seff ann på merket, og tohatsu er et unntak)

 

 

30knop med 20 hk mener jeg er meget bra, har du original propell da?

9173700[/snapback]

Du får også yamaha 30hk 2-syl, og mercury/mariner 30hk 2-syl.

Samme gjelder også for suzuki, men der får du også 25hk 3-syl.

Evinrude/johnson får du 2-syl 20, 25, 30 og 35, tror alle disse er ganske like med unntak av forgasser. Deretter er det 40, 50, 55 og 60hk 2-syl som er samme motor med unntak av forgasser.

Lenke til kommentar

Er det slik de siste årene Csvirus, 2000-->? uten å være for sikker så har jeg lett ganske lenge etter en Yam 30hk og mercury 30hk 2-syl og uten funn, har du et eksempel på finn. no, Autodb.no?

 

Ikke det at jeg ikke tror deg alså, men jeg har meget lyst på en yam 30hk 2-syl!

Lenke til kommentar
Er det slik de siste årene Csvirus, 2000-->? uten å være for sikker så har jeg lett ganske lenge etter en Yam 30hk og mercury 30hk 2-syl og uten funn, har du et eksempel på finn. no, Autodb.no?

 

Ikke det at jeg ikke tror deg alså, men jeg har meget lyst på en yam 30hk 2-syl!

9181030[/snapback]

 

En yamaha 2 syl 30 hk er ko det mange av

http://finn.no/finn/boat/object?finnkode=1...&tot=107&page=4

(selv om akk den er til skampris da)

Lenke til kommentar
kan jeg få spørre hva du har målt med?

9191268[/snapback]

 

Tre ting. Gps, båt ved siden av som har knop måler, og en avstand på x antall meter hvor jeg da har brukt stoppeklokke i samarbeid med noen kamerater av meg.

9191288[/snapback]

Fordi jeg er veldig skeptisk til Ca 30knop med en Gammal 20 hk suzuki!

og det skroget!

 

men det spørs såklart hva du legger i "ca 30knop"

Endret av Fugitive
Lenke til kommentar
kan jeg få spørre hva du har målt med?

9191268[/snapback]

 

Tre ting. Gps, båt ved siden av som har knop måler, og en avstand på x antall meter hvor jeg da har brukt stoppeklokke i samarbeid med noen kamerater av meg.

9191288[/snapback]

Fordi jeg er veldig skeptisk til Ca 30knop med en Gammal 20 hk suzuki!

og det skroget!

 

men det spørs såklart hva du legger i "ca 30knop"

9191298[/snapback]

 

Ca 30 knop vil si at jeg fikk den opp i 35 når vannet var helt blankt og 29 når det var bølger så den hoppa. Suzuki? Jeg kjører Evinrude jeg =)

Lenke til kommentar
kan jeg få spørre hva du har målt med?

9191268[/snapback]

 

Tre ting. Gps, båt ved siden av som har knop måler, og en avstand på x antall meter hvor jeg da har brukt stoppeklokke i samarbeid med noen kamerater av meg.

9191288[/snapback]

Fordi jeg er veldig skeptisk til Ca 30knop med en Gammal 20 hk suzuki!

og det skroget!

 

men det spørs såklart hva du legger i "ca 30knop"

9191298[/snapback]

 

Ca 30 knop vil si at jeg fikk den opp i 35 når vannet var helt blankt og 29 når det var bølger så den hoppa. Suzuki? Jeg kjører Evinrude jeg =)

9191325[/snapback]

Evinruda ja, hehe :)

 

Men vet du hva? båter går saktere på flatt vann! viste du det?

du skjønner att i bølger for båten mere luft under båten, og derav mindre motstand :thumbup:

 

Edit:

åssen propell har du? for du bør nesten ha overflate prop for og klare 35 knop med en 20hester :roll:

Endret av Fugitive
Lenke til kommentar
kan jeg få spørre hva du har målt med?

9191268[/snapback]

 

Tre ting. Gps, båt ved siden av som har knop måler, og en avstand på x antall meter hvor jeg da har brukt stoppeklokke i samarbeid med noen kamerater av meg.

9191288[/snapback]

Fordi jeg er veldig skeptisk til Ca 30knop med en Gammal 20 hk suzuki!

og det skroget!

 

men det spørs såklart hva du legger i "ca 30knop"

9191298[/snapback]

 

Ca 30 knop vil si at jeg fikk den opp i 35 når vannet var helt blankt og 29 når det var bølger så den hoppa. Suzuki? Jeg kjører Evinrude jeg =)

9191325[/snapback]

Evinruda ja, hehe :)

 

Men vet du hva? båter går saktere på flatt vann! viste du det?

du skjønner att i bølger for båten mere luft under båten, og derav mindre motstand :thumbup:

 

Edit:

åssen propell har du? for du bør nesten ha overflate prop for og klare 35 knop med en 20hester :roll:

9191343[/snapback]

 

Aner ikke hva slags propell det er. Kanskje båter med V osv går bedre på flatt vann, men min gjør ikke det. Min er helt flat under ;) Btw, i den betydning av flatt vann, så snakker jeg om vann hvor bølgene er så små at båten bare rister når den treffer dem. Det som skjer med min når den kjører i bølger, er at pga den er helt flat under, så bremser den ned når den lander etter hopp. En båt med V-bunn ville ha kuttet bølgen og ikke bremset ned så mye.

Lenke til kommentar
kan jeg få spørre hva du har målt med?

9191268[/snapback]

 

Tre ting. Gps, båt ved siden av som har knop måler, og en avstand på x antall meter hvor jeg da har brukt stoppeklokke i samarbeid med noen kamerater av meg.

9191288[/snapback]

Fordi jeg er veldig skeptisk til Ca 30knop med en Gammal 20 hk suzuki!

og det skroget!

 

men det spørs såklart hva du legger i "ca 30knop"

9191298[/snapback]

 

Ca 30 knop vil si at jeg fikk den opp i 35 når vannet var helt blankt og 29 når det var bølger så den hoppa. Suzuki? Jeg kjører Evinrude jeg =)

9191325[/snapback]

Evinruda ja, hehe :)

 

Men vet du hva? båter går saktere på flatt vann! viste du det?

du skjønner att i bølger for båten mere luft under båten, og derav mindre motstand :thumbup:

 

Edit:

åssen propell har du? for du bør nesten ha overflate prop for og klare 35 knop med en 20hester :roll:

9191343[/snapback]

 

Aner ikke hva slags propell det er. Kanskje båter med V osv går bedre på flatt vann, men min gjør ikke det. Min er helt flat under ;) Btw, i den betydning av flatt vann, så snakker jeg om vann hvor bølgene er så små at båten bare rister når den treffer dem. Det som skjer med min når den kjører i bølger, er at pga den er helt flat under, så bremser den ned når den lander etter hopp. En båt med V-bunn ville ha kuttet bølgen og ikke bremset ned så mye.

9191378[/snapback]

Det du sier for meg til trur hastigheten er mere reèl!

Men 35 knop med 20hk og sikkert en dårlig propell tilsier att du skulle klart 40 knop med en bra propell! høres det logisk ut?

 

uansett, skal ikke plage deg mer om farta jeg!

 

Min gjør 27,3 knop på speilblank sjø, og har ikke sjekket på noe annet forhold :)

og det hadde vært veldig og få kryssa den magiske 30 knops grensa :tease:

Endret av Fugitive
Lenke til kommentar
kan jeg få spørre hva du har målt med?

9191268[/snapback]

 

Tre ting. Gps, båt ved siden av som har knop måler, og en avstand på x antall meter hvor jeg da har brukt stoppeklokke i samarbeid med noen kamerater av meg.

9191288[/snapback]

Fordi jeg er veldig skeptisk til Ca 30knop med en Gammal 20 hk suzuki!

og det skroget!

 

men det spørs såklart hva du legger i "ca 30knop"

9191298[/snapback]

 

Ca 30 knop vil si at jeg fikk den opp i 35 når vannet var helt blankt og 29 når det var bølger så den hoppa. Suzuki? Jeg kjører Evinrude jeg =)

9191325[/snapback]

Evinruda ja, hehe :)

 

Men vet du hva? båter går saktere på flatt vann! viste du det?

du skjønner att i bølger for båten mere luft under båten, og derav mindre motstand :thumbup:

 

Edit:

åssen propell har du? for du bør nesten ha overflate prop for og klare 35 knop med en 20hester :roll:

9191343[/snapback]

 

Aner ikke hva slags propell det er. Kanskje båter med V osv går bedre på flatt vann, men min gjør ikke det. Min er helt flat under ;) Btw, i den betydning av flatt vann, så snakker jeg om vann hvor bølgene er så små at båten bare rister når den treffer dem. Det som skjer med min når den kjører i bølger, er at pga den er helt flat under, så bremser den ned når den lander etter hopp. En båt med V-bunn ville ha kuttet bølgen og ikke bremset ned så mye.

9191378[/snapback]

Det du sier for meg til trur hastigheten er mere reèl!

Men 35 knop med 20hk og sikkert en dårlig propell tilsier att du skulle klart 40 knop med en bra propell! høres det logisk ut?

 

uansett, skal ikke plage deg mer om farta jeg!

 

Min gjør 27,3 knop på speilblank sjø, og har ikke sjekket på noe annet forhold :)

og det hadde vært veldig og få kryssa den magiske 30 knops grensa :tease:

9191405[/snapback]

 

Propellen er ikke den beste, det er den ikke. Kunne sikkert blitt bedre med noe bedre propell. Må også ta båtens vekt med i beregninger også.

 

Du får finne på noe lurt så du kommer over 30 grensa da vettu :p

Lenke til kommentar

Propellen er ikke den beste, det er den ikke. Kunne sikkert blitt bedre med noe bedre propell. Må også ta båtens vekt med i beregninger også.

 

Du får finne på noe lurt så du kommer over 30 grensa da vettu :p

9191421[/snapback]

Du burde nok bytte prop'en din hvis den er original :)

 

men ikke kjøp Solas eller Ballistic!

Solas vet du nok hvorfor, og Ballisticen er rett og slett alt for lett! du må ha en med litt tyngde til en sånn type båt!

 

Turbo propellene er de som er den beste allround propellen til speedbåter :thumbup:

De får du kjøpt her: www.winracepropellers.no

men det er billigere å bestille fra USA.

 

Her er forresten grunnen til att min båt ikke går over 30 knop :ohmy:

http://i117.photobucket.com/albums/o49/robkill/P1012598.jpg

Lenke til kommentar

Propellen er ikke den beste, det er den ikke. Kunne sikkert blitt bedre med noe bedre propell. Må også ta båtens vekt med i beregninger også.

 

Du får finne på noe lurt så du kommer over 30 grensa da vettu :p

9191421[/snapback]

Du burde nok bytte prop'en din hvis den er original :)

 

men ikke kjøp Solas eller Ballistic!

Solas vet du nok hvorfor, og Ballisticen er rett og slett alt for lett! du må ha en med litt tyngde til en sånn type båt!

 

Turbo propellene er de som er den beste allround propellen til speedbåter :thumbup:

De får du kjøpt her: www.winracepropellers.no

men det er billigere å bestille fra USA.

 

Her er forresten grunnen til att min båt ikke går over 30 knop :ohmy:

http://i117.photobucket.com/albums/o49/robkill/P1012598.jpg

9191445[/snapback]

 

Hehe, ligner litt på min med mindre hakk :tease: Skal bare ha ny mobil nå, drukna den forrige i havna :p, så bli det ny propell :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...