Zappza Skrevet 30. juli 2007 Del Skrevet 30. juli 2007 EDIT: Hva mener du med faenskap? Jeg har ikke opplevd noen faenskap på jobben ihvertfall x) Går ikke an å melde seg inn gjennom nettet? 9177080[/snapback] Går du på VGS er det gratis og bli med i LO Ungdom. http://www.questback.com/lo/elev1/ Lenke til kommentar
Anixion Skrevet 30. juli 2007 Del Skrevet 30. juli 2007 Har funnet ut hvor man kan melde seg inn: http://www.lo.no/portal/page/portal/LONO/P...ING/INNNMELDING Er det liksom bare å melde seg inn uten å gi beskjed til arbeidsgiver eller noe..? Og koster det noe å bli medlem dersom man er student? (Man regnes som student om man skal starte i 10..?) Hva slags Yrke/stilling og bransje er Posten Norge? Og er det tariffavtale der? Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 30. juli 2007 Del Skrevet 30. juli 2007 Tror jeg bare skal betale 3% skatt om jeg er under 16 år. 9177080[/snapback] Du kan spøke du... Lenke til kommentar
Zappza Skrevet 30. juli 2007 Del Skrevet 30. juli 2007 uylum2: Se på www.loungdom.no Der finner du informasjon og påmeldingskjema for oss under utdanning =) Lenke til kommentar
Zappza Skrevet 30. juli 2007 Del Skrevet 30. juli 2007 Du kan spøke du... 9177182[/snapback] Sier det samme. Det er to skatteordninger for personer under 18 år i Norge i dag. Den ene er et såkalt frikort. Med det kan du tjene opptil 39 997,- uten skatt, og 50% skatt ved overskridelse. Det andre er et skattekort, hvor man betaler 20% skatt på alt man tjener. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 30. juli 2007 Del Skrevet 30. juli 2007 Faenskap: Sjefen sparker deg fordi du liker å gå med hårvoks. (Noe han kan gjøre om man ikke er organsiert, om jeg har forstått det rett.) Er man organistert må grunnen være god. 9177107[/snapback] Som arbeidstaker i Norge har man sterke rettigheter i forhold til arbeidet man skal utføre, arbeidsvillkår, arbeidsmiljø, lønn osv(man får en del automagisk, men man har krav på kontrakt, som en ekstra sikkerhet). Å organisere seg er noe eg mener man bør gjøre av følgende grunner: - man har et støtteapparat man kan kontakte når det oppstår arbeidskonflikter. dette støtteapparatet kjenner bransjen du jobber i godt og kan dermed hjelpe, i motsettning til tante olga som jobber et helt annet sted. - man får fortløpende informasjon som kan være nyttig å vite angående arbeid, miljø, yrket, bransjen osv. organisasjonen fungerer ofte som en informasjonskanal. - oppstår det konflikter eller situasjoner kan man kontakte organisasjonen som igjen kan bistå med generell veiledning eller juridisk bistand. - er man flere på arbeidsstedet som er organisert kan man stå samlet både for like vilkår og evnt i konflikter. - man står ikke alene. - man får flere billige tilbud, rabatter og forsikringer igjennom organisasjonen. - eg fikk en kul nøkkelring. Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 30. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2007 Du kan spøke du... 9177182[/snapback] Sier det samme. Det er to skatteordninger for personer under 18 år i Norge i dag. Den ene er et såkalt frikort. Med det kan du tjene opptil 39 997,- uten skatt, og 50% skatt ved overskridelse. Det andre er et skattekort, hvor man betaler 20% skatt på alt man tjener. 9177223[/snapback] Du kan spøke du òg... Jeg tjener over 40k i år, og kommer til å betale 10% på alt over 40k, opp til 60k Altså jeg kommer maksimalt til å betale 2k i skatt, for jeg kommer ikke over 20k ekstra uansett. Lenke til kommentar
Anixion Skrevet 31. juli 2007 Del Skrevet 31. juli 2007 Du kan spøke du... 9177182[/snapback] Sier det samme. Det er to skatteordninger for personer under 18 år i Norge i dag. Den ene er et såkalt frikort. Med det kan du tjene opptil 39 997,- uten skatt, og 50% skatt ved overskridelse. Det andre er et skattekort, hvor man betaler 20% skatt på alt man tjener. 9177223[/snapback] Du kan spøke du òg... Jeg tjener over 40k i år, og kommer til å betale 10% på alt over 40k, opp til 60k Altså jeg kommer maksimalt til å betale 2k i skatt, for jeg kommer ikke over 20k ekstra uansett. 9177258[/snapback] Dere kan spøke dere også.. Jeg dro til skattekontoret og sa at jeg trengte nytt skattekort og har tjent 30 000 kr skattefritt.. Derfor må jeg betale 10% skatt på det andre jeg tjener.. Står at jeg bare trenger å betale 1800 kr om jeg kommer til å tjene 60 000 på skattekortet liksom.. ---- Så det er bare å melde seg inn på LO sine sider altså? Altså, arbeidsgiveren trenger ikke å få vite noe? Og hvilken bransje hører Posten Norge til? Lenke til kommentar
FrozenFish Skrevet 31. juli 2007 Del Skrevet 31. juli 2007 Mr.Olsen: - slik jeg skjønner har du ingen kontrakt. Du var eneste på jobb og ville måtte stenge dersom du dro når arbeidstiden din var slutt. Dersom ikke sjefen din vil gi deg overtid for dette synes jeg du skal si hva du mener om saken til sjefen og så gjøre det klinkende klart at dersom en liknende situasjon oppstår senere så kommer du til å GÅ når ditt skift er over. Men jeg kan ikke i mine villeste fantasier se at du ikke skal få 50% fram til kl.2000 og 100% etter det. Når det gjelder Uylum2. Du jobber ikke full stilling og har dermed ikke krav på overtid. hva det koster for en 15-åring å melde seg inn i LO? Tror ikke det er mye. Det finnes en ungdoms/student avdeling der. Ta kontakt med dem. Kanskje medlemskapet er gratis... For min del betaler jeg en fast %sats i mnd., max. 3-400,-. Det gir meg advokatrådgivning dersom det blir krøll på arb.plass, tarifflønn i bunn av evt. egne forhandlinger, innboforsikring, fritidsforsikring + en skadeforsikring. Videre får jeg rabatter på f.eks. bilforsikring. Andre mer eller mindre gode tilbud tilkommer også LO's medlemmer. Jeg anbefaler å organisere seg dersom man er i fast jobb! Om ikke annet så gir det en trygghet om at MANGE vil hjelpe deg dersom du blir urettferdig behandlet på jobb. Lenke til kommentar
FrozenFish Skrevet 31. juli 2007 Del Skrevet 31. juli 2007 - eg fikk en kul nøkkelring. 9177234[/snapback] Jeg også + ett -1 stk. drops! :!: Lenke til kommentar
VikinGz Skrevet 31. juli 2007 Del Skrevet 31. juli 2007 du må også passe på at du holder reglene for overtid hos bedriften. viss vi her jobber forlenge må det skrives rapport om hvorfor, hva etc. Viss vi ikke fyller den inn mister vi all overtidsbetaling som er utenfor det lovlige. Uansett. Så bør du også lese din arbeidskontrakt, og ordne med arbeidsgiver FØR du starter hvilken overtidsbestemmelser bedriften har. Mange bedrifter har f.eks ingen sommervikarer som får overtidsbetaling men får ta tiden til fri (altså vanlig lønn + fri) Lenke til kommentar
Anixion Skrevet 31. juli 2007 Del Skrevet 31. juli 2007 Mr.Olsen: - slik jeg skjønner har du ingen kontrakt. Du var eneste på jobb og ville måtte stenge dersom du dro når arbeidstiden din var slutt. Dersom ikke sjefen din vil gi deg overtid for dette synes jeg du skal si hva du mener om saken til sjefen og så gjøre det klinkende klart at dersom en liknende situasjon oppstår senere så kommer du til å GÅ når ditt skift er over. Men jeg kan ikke i mine villeste fantasier se at du ikke skal få 50% fram til kl.2000 og 100% etter det. Når det gjelder Uylum2. Du jobber ikke full stilling og har dermed ikke krav på overtid. hva det koster for en 15-åring å melde seg inn i LO? Tror ikke det er mye. Det finnes en ungdoms/student avdeling der. Ta kontakt med dem. Kanskje medlemskapet er gratis... For min del betaler jeg en fast %sats i mnd., max. 3-400,-. Det gir meg advokatrådgivning dersom det blir krøll på arb.plass, tarifflønn i bunn av evt. egne forhandlinger, innboforsikring, fritidsforsikring + en skadeforsikring. Videre får jeg rabatter på f.eks. bilforsikring. Andre mer eller mindre gode tilbud tilkommer også LO's medlemmer. Jeg anbefaler å organisere seg dersom man er i fast jobb! Om ikke annet så gir det en trygghet om at MANGE vil hjelpe deg dersom du blir urettferdig behandlet på jobb. 9178563[/snapback] Hva om man er tilkallingsvikar? Så om jeg er 15 år regnes jeg som student? Tror jeg har lest at student kan melde seg inn gratis. Men hva slags Yrke/stilling og bransje hører jeg til? Jeg jobber i Posten Norge som sagt.. Lenke til kommentar
FrozenFish Skrevet 31. juli 2007 Del Skrevet 31. juli 2007 Er litt usikker på evt. overtid dersom du er tilkallingsvikar. Men som en generell regel skal du jobbe min. 8 timer pr.dag før det utløser noen overtid. Det KAN være andre regler for de under 16. Du regnes vel som student fra den tid du begynner på videregående. "Men hva slags Yrke/stilling og bransje hører jeg til?" - kommer an på hvilken type jobb du har, altså hva du gjør på jobben. Du er hos Posten. Sorterer du post? Lager? Lenke til kommentar
Zappza Skrevet 31. juli 2007 Del Skrevet 31. juli 2007 (endret) Dere kan spøke dere også.. Jeg dro til skattekontoret og sa at jeg trengte nytt skattekort og har tjent 30 000 kr skattefritt.. Derfor må jeg betale 10% skatt på det andre jeg tjener.. Står at jeg bare trenger å betale 1800 kr om jeg kommer til å tjene 60 000 på skattekortet liksom.. 9178519[/snapback] What? Dette må sjekkes opp. edit: Snakket akkurat med Ligningskontoret og de sa at hvis jeg overskredet frikort grensen, blir jeg trukket 50% med mindre jeg registrerer et skattekort. Da blir jeg trekt rundt 30% av det beløpet som er over 39 997,- Endret 31. juli 2007 av Zappza Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 31. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2007 Dere kan spøke dere også.. Jeg dro til skattekontoret og sa at jeg trengte nytt skattekort og har tjent 30 000 kr skattefritt.. Derfor må jeg betale 10% skatt på det andre jeg tjener.. Står at jeg bare trenger å betale 1800 kr om jeg kommer til å tjene 60 000 på skattekortet liksom.. Huh?! Frikortet går opp til 40k, altså 10k mer enn det du har. Fra 40k-60k er skatten 10% med prosentkort. (Altså maks 20k) Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 31. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2007 Jeg er ikke noen sommervikar. Har jobbet der siden 1. Jan. Jeg har bedt om kontrakt, men han er så sabla sløv at jeg har ikke fått den ennå. Mamma kommer hjem i dag, og da vet hun mest sannsynlig hvordan timene legger seg. Håper på det beste. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 31. juli 2007 Del Skrevet 31. juli 2007 Du har jobbet der i syv måneder uten kontrakt? Herregud... Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 31. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2007 Du har jobbet der i syv måneder uten kontrakt? Herregud... 9180609[/snapback] Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 31. juli 2007 Del Skrevet 31. juli 2007 Det sier jo litt om deg, jobbe et sted uten kontrakt som sier noe om timelønnen din, arbeidstid eller noe. Og så kommer du - syv måneder etterpå, og lurer på hva du kan kreve/har rett på. Du kan kreve kontrakt!! Lenke til kommentar
Anixion Skrevet 31. juli 2007 Del Skrevet 31. juli 2007 (endret) Om man finner ut at man kommer til å tjene over frikort beløpet så lønner det seg å skaffe seg nytt skattekort så rask som mulig.. --- Jeg driver med for det meste omadressering, retur og oppbevaringer på jobben. Så hvis jeg ikke er student, hva skal jeg krysse av da på den siden jeg melder meg inn? http://www.lo.no/portal/page/portal/LONO/P...ING/INNNMELDING Og hvilken forbund hører jeg til? Og er det tariff avtale i Posten Norge? Endret 31. juli 2007 av Uylum2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå