Gå til innhold

Overtidsbetaling, hva har jeg rett på?

Anbefalte innlegg

Men jeg mener at om Olsen sier at "hey, jeg kan godt ta NNs vakt etterpå også" og dermed jobber dobbelt - er dette langt fra pålagt, og dermed ikke noe jeg utbetaler overtid for. Om Olsen må bli utover NNs vakt i tillegg, er det såklart noe jeg betaler overtid for. Mine ansatte får 50 % overtidstillegg ved overtid på ukedager før klokken 21 og 100 % i helg og etter 21.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

*klarte ikke å la være å svare*

Kommer nettopp hjem etter 1t36m over tid (etter kl 22, stempla ut 23:36). Ble spurt i 21-tiden om jeg kunne være igjen og hjelpe påtroppende skift. Dette mente han skulle ta en time, men jeg skulle være der helt til de var ferdig med oppgaven sin - å hive på nye flasker. Dette trenger man to mann til, så når det er ferdiggjort, så er en mann frigjort, og da skulle jeg gå hjem.

Poenget er at han spurte, det ble ikke pålagt.

Det er frivillig fra min side om jeg ville bli igjen eller ei. Og da mener dere at det ikke skal være overtidsbetalt?! TULL!

Prosentsatsen varierer, når man skal ha 50% eller 100% osv (som sagt i denne tråden, etter kl 20:00 er det 100%), men ikke kom og si at man ikke får ekstra betalt...

Lenke til kommentar
Jeg har jobbet fast i en dagligvare butikk siden februar, og jeg har ikke skrevet under noen kontrakt.

Hvilke fordeler får jeg med en kontrakt?

9176545[/snapback]

Du har ikke noen ekstra fordeler, men ulemper om du ikke har kontrakt. Det er lovpålagt å ha kontrakt, hvis du ikke har det kan f.eks arbeidsgiveren si deg opp uten å betale lønn siden du ikke har noe bevis at du jobber på det stedet du jobber, og derfor kan du ikke kreve lønna du skulle ha hatt..

Så uten kontrakt har du altså ingen rettigheter..

----

Men hvordan er det med tilkallingsvakter? Når har man krav på overtid da? I kontrakten står det heller ikke når kontrakter går ut, er det normalt?

Endret av Uylum2
Lenke til kommentar

Å bli igjen etter fastsatt arbeidstid er overtid. Så jeg ville betalt overtid for deg MRN. Men hadde du byttet en vakt med en av de som skulle avløse deg, ville jeg ikke gjort det...

EDIT: Tilkallingsvaktene mine får overtid om de blir igjen utover den vakten de påtok seg.

Endret av PlatinumFlyer
Lenke til kommentar

Dette er hva som skjedde:

Vakta mi starter kl 06:45 om morgen å går fram til 15:15

Kl 15:15 er det ikke kommet noen nestemann, jeg venter til kl 15:30 med å begynne å ringe. Sjefens mobiltelefon var avslått, så jeg prøver sjefen på nabostasjonen. Intet svar. Så ringer jeg ned til stasjonen hvor jeg vet han som skal avløse meg er annsatt, og får tlf. nr. til karen. (Som var et annet et, enn det jeg hadde)

Så ringer jeg han og får vite at han var satt opp på begge stasjonene samme dag.

Fra 12:00-17:00 på nabostasjonen, og fra 15:00-23:00 på min stasjon. men siden han aldri var blitt informert (ledelsesvikt) om hans vakt på min stasjon, hadde han snakket med faren som kom var vadsø på 1 ukes ferie, så han hadde ikke mulighet å jobbe på grunn av Kinobiletter/teater og et brennende ønske om bar-runde.

Altså jeg begynner å ringe ansatte. INGEN kan komme. Så ringer mamma, som har blitt oppringt av en ansatt og spør hva som foregår. (Hun har ferie, og ikke mulighet til å jobbe) Jeg forklarer, og får beskjed om at det ikke kommer noen, og et spørsmål om jeg klarer meg i 8 timer til, bare for å virke sympatisk.

Da svarer jeg: Jeg har vel ikke stort valg da, har jeg vel..

Svaret jeg får da er: Nei, du har egentlig ikke det...

Jobbet jeg frivillig? If so, suck my d*ck!

Mamma sier at hun hadde tatt 100% betaling for 4 av de timene, altså 200% ekstra for det jeg jobbet, om ikke mer om det hadde vært sammenhengende.

Lenke til kommentar

Ja, da blir du jo igjen, fordi ingen andre kan jobbe. Det er 50 % før klokken 21, deretter 100 %. At dere ikke har noen backuprutiner på det er jo verre.

EDIT: Men Olsen, er du, som er under 18, ENESTE på jobb midt på dagen? Den forstår jeg ikke helt..

Endret av PlatinumFlyer
Lenke til kommentar
Bullshit. Overtidstillegg er LOVPÅLAGT.

og hva så??

Coop Norge kunne ikke gi mer faen i hva loven sier.

Annbefaler ALLE å melde seg inn i LO.

Jeg gjorde den feilen at jeg ikke meldte meg inn, sjefen skylder meg en del penger etter hvert nå, penger jeg ikke får.

Mr.Olsen.

De kan ikke tvinge deg til å jobbe overtid.

Er bare å lukke butikken og stikke hjem, har ikke lov å gi deg sparken for det.

Vil dog annbefale deg i bli medlem i LO før du prøver et stunt som dette :p

Endret av Sangesland
Lenke til kommentar
Ja, da blir du jo igjen, fordi ingen andre kan jobbe. Det er 50 % før klokken 21, deretter 100 %. At dere ikke har noen backuprutiner på det er jo verre.

9176930[/snapback]

Back-up rutinene var litt amputerte nå i ferien. 4 var reist bort, 3 tok ikke telefonen, og 3 var sjuke. Det var bare hos oss, resten fikk ingen tak i.

Lenke til kommentar
Bullshit. Overtidstillegg er LOVPÅLAGT.

Mr.Olsen.

De kan ikke tvinge deg til å jobbe overtid.

Er bare å lukke butikken og stikke hjem, har ikke lov å gi deg sparken for det.

Vil dog annbefale deg i bli medlem i LO før du prøver et stunt som dette :p

9176952[/snapback]

Tvinge meg kan de ikke, men sjefen hadde ikke blitt blid da.

En part her sier at når jeg godtok å jobbe så jobbet jeg frivillig, en annen sier at jeg bare skal gå. Hva må en mann gjøre for å ta støyten for sjefen, men samtidig få krav på overtidsbetaling.

Mest sannsynlig så ordner dette seg, da sjefen min er en virkelig real kar, men jeg lurer liksom bare hva jeg har krav på.

Endret av Mr. Olsen
Lenke til kommentar

Hvis jeg har en vakt på 2 timer hver dag og jobber over dette, jeg får da ikke overtid for dette? Pleier å jobbe 2 timer hver dag når det er skole. Nå er det er sommerferie og jobber rundt 4 timer dag. Og jeg har ikke fått noe overtidsbetaling

Er det ikke sånn at de under 18 år ikke kan ha overtid?

Hvordan blir man medlem av LO? Hvilken fordeler gir dette? Koster det noe hvis man er 15 år?

Lenke til kommentar

Sorry kan redigere, men tenkte litt sent.

Broren min var annsatt hos en sykkelimportør i over 1 år. Etter hvert begynte sjefen å lure av han penger. Ga ikke helgetillegg, søndagstillegg, overtidstillegg, måtte ta ut 20kr av timeslønna, i produkter de importerte. (Som er et merke som konkurerer med et merke vi har som sponsor, så han kan ikke gå i det merket)

Da han skulle organisere seg, fikk sjefen vite om det, og før han rakk å organisere seg hadde han mistet jobben.

Men akkurat da fikk han et kjempetillbud fra en av importørens kunder, som ga han 146kr timen, noe som er 66kr mer enn den forrige.

(Den gamle sjefen trådde opp på broderns nye arbeidsplass og skulle fortelle masse dritt om brodern, slik at han skulle bli sparket før han rakk å starte. men neida. Brodern fikk bare mer i lønn :D )

Nå jobber han 100% stilling (I sommerferien og så mye han vil når skolen starter, 16 år gammel :!:

Lenke til kommentar
Hvis jeg har en vakt på 2 timer hver dag og jobber over dette, jeg får da ikke overtid for dette? Pleier å jobbe 2 timer hver dag når det er skole. Nå er det er sommerferie og jobber rundt 4 timer dag. Og jeg har ikke fått noe overtidsbetaling

Er det ikke sånn at de under 18 år ikke kan ha overtid?

Hvordan blir man medlem av LO? Hvilken fordeler gir dette? Koster det noe hvis man er 15 år?

9177030[/snapback]

2 timer hver dag er ikke så mye. Man må jobbe over 8 timer hver dag for å få overtid.

Lenke til kommentar

Jo, er du under 18 er det noe om at du ikke kan jobbe overtid. Men hvis din fastsatte vakt bare er to timer, er det vel gjerne noe du vil, å bli over altså... Med bare to eller fire timer om dagen kommer du jo ikke opp i noe timetall som krever overtidsbetaling ifølge arbeidsmiljøloven heller.

LO er en sosialistorganisasjon. Dersom du liker å støtte Jens Stoltenberg, høyere skatter og u-hjelp, er det bare å melde seg inn. Men vit hva du melder deg inn i!

Lenke til kommentar

Kan legge til at hvis du melder deg inn i LO får du også innbo forsikring på leiligheten din - tror jeg! :D

Ringe og sjekke opp i dette om noen dager.

Men vil seriøst annbefale alle å melde seg inn i LO, nesten gratis hvis du er student.

Da slepper du utrolig mye faenskap som ansatt, bare ringer LO hvis det er noe og dems advokater gjør jobben for deg

Endret av Sangesland
Lenke til kommentar
Jo, er du under 18 er det noe om at du ikke kan jobbe overtid. Men hvis din fastsatte vakt bare er to timer, er det vel gjerne noe du vil, å bli over altså... Med bare to eller fire timer om dagen kommer du jo ikke opp i noe timetall som krever overtidsbetaling ifølge arbeidsmiljøloven heller.

LO er en sosialistorganisasjon. Dersom du liker å støtte Jens Stoltenberg, høyere skatter og u-hjelp, er det bare å melde seg inn. Men vit hva du melder deg inn i!

9177060[/snapback]

Ville vite hva slags fordeler LO gir x) Eller andre organiserte greier? Er for tiden uorganisert..

U-Hjelp har jeg ikke noe imot i, høyre skatter bør vel gi bedre fordeler i samfunnet..? Jeg betaler for tiden 10% i skatt, etter å ha tjent 30 000 kr skattefritt.. Tror jeg bare skal betale 3% skatt om jeg er under 16 år.

EDIT: Hva mener du med faenskap? Jeg har ikke opplevd noen faenskap på jobben ihvertfall x) Går ikke an å melde seg inn gjennom nettet?

Endret av Uylum2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...