Gå til innhold

Overtidsbetaling, hva har jeg rett på?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Om du har jobbet mer enn vanlig arbeidstid (37,5 timer i uka) så har du rett til overtid. Om du er uorganisert så har du rett til minst 40%, om du har organisert så skal du ha minst 50%.

9172745[/snapback]

Er ikke organisert... men jeg har rett på 40% av alt over 37,5 timer i uken?

Hvor mange timer regner man i mnd? altså hva er maks før overtid?

Lenke til kommentar
Hvis dette er timer du "frivillig" har tatt på deg, har du ikke krav på noe som helst.

9175431[/snapback]

Hva definerer man som frivillig?

Når arbeidsdagen min er ferdig får jeg beskjed om at ingen kommer å avløser meg, og der jeg jobber er vi "pålagt" å holde døgnåpent.

Tja, jeg KUNNE tatt sakene min å gått, men da hadde jeg nok mistet jobben.

Lenke til kommentar
Hvis dette er timer du "frivillig" har tatt på deg, har du ikke krav på noe som helst.

9175431[/snapback]

Bullshit. Overtidstillegg er LOVPÅLAGT.

I tillegg brytes loven ganske klart om du jobber et visst antall timer pr døgn mr olsen. Du har lov til å varsle media om dette, og varslere beskyttes også mot å få sparken o.l. etter hva jeg forstår.

Endret av Alastor
Lenke til kommentar
Regnes det som frivillig fra arbeidsgivers side?

9175479[/snapback]

Hva er frivillig?

Er det ufrivillig kun om jeg blir holdt igjen? At jeg blir truet på livet om jeg går?

Er det et lovbrudd å jobbe overtid :dontgetit: For å så få et lovfetset overtidtillegg?

Hvor går grensa?

Forklar den er du snill :)

Personlig er jeg bare glad for å få jobbet ekstra for jeg trenger pengene, men det var med tankene at jeg fikk overtidstillegg...

Lenke til kommentar
§ 10-6. Overtid

(1) Arbeid utover avtalt arbeidstid må ikke gjennomføres uten at det foreligger et særlig og tidsavgrenset behov for det.

(2) Varer arbeidet for noen arbeidstaker ut over lovens grense for den alminnelige arbeidstid regnes det overskytende som overtidsarbeid.

(3) Før arbeid som nevnt i denne paragraf iverksettes skal arbeidsgiver, dersom det er mulig, drøfte nødvendigheten av det med arbeidstakernes tillitsvalgte.

(4) Overtidsarbeidet må ikke overstige ti timer i løpet av sju dager, 25 timer i fire sammenhengende uker og 200 timer innenfor en periode på 52 uker.

(5) Arbeidsgiver og arbeidstakernes tillitsvalgte i virksomhet som er bundet av tariffavtale kan skriftlig avtale overtidsarbeid inntil 15 timer i løpet av sju dager, men slik at samlet overtidsarbeid ikke overstiger 40 timer i fire sammenhengende uker. Overtidsarbeidet må ikke overstige 300 timer innenfor en periode på 52 uker.

(6) Arbeidstilsynet kan etter søknad i særlige tilfeller tillate samlet overtidsarbeid inntil 20 timer i løpet av sju dager og 200 timer i løpet av en periode på 26 uker. Referat fra drøftingene jf. tredje ledd skal vedlegges søknaden. Fremmer virksomheten søknad om overtid innenfor rammen i femte ledd, skal årsaken til at saken ikke er løst ved avtale med de tillitsvalgte alltid oppgis. Arbeidstilsynet skal ved sin avgjørelse legge særlig vekt på hensynet til arbeidstakernes helse og velferd.

(7) Overtidsarbeid utover rammen i fjerde ledd kan bare pålegges arbeidstakere som i det enkelte tilfellet har sagt seg villig til det.

(8) Samlet arbeidstid må ikke overstige 13 timer i løpet av 24 timer eller 48 timer i løpet av sju dager. Grensen på 48 timer i løpet av sju dager kan gjennomsnittsberegnes over en periode på åtte uker.

(9) Arbeidsgiver og arbeidstakernes tillitsvalgte i virksomhet som er bundet av tariffavtale, kan skriftlig avtale unntak fra grensen på 13 timer i åttende ledd, men slik at den samlede arbeidstid ikke overstiger 16 timer i løpet av 24 timer. Arbeidstaker skal i så fall sikres tilsvarende kompenserende hvileperioder eller, der dette ikke er mulig, annet passende vern.

(10) Arbeidstaker har rett til å bli fritatt fra å utføre arbeid utover avtalt arbeidstid når vedkommende av helsemessige eller vektige sosiale grunner ber om det. Arbeidsgiver plikter også ellers å frita arbeidstaker som ber om det, når arbeidet uten skade kan utsettes eller utføres av andre.

(11) For overtidsarbeid skal det betales et tillegg til den lønn arbeidstakeren har for tilsvarende arbeid i den alminnelige arbeidstiden. Tillegget skal være minst 40 prosent.

Står som dere sikkert ser kun at dersom man jobber over det som regnes som normalarbeidstid i uka så er det overtid. Overtidstillegg er på 40% minimum.

Frivillig overtid og alt det der er noe sjefer forsøker å snike seg unna med rett og slett :).

Merk også hva maks antall timer overtid kan være.

Lenke til kommentar

Skriv det på timelista di enkelt og greit, "overtid X timer, 40% tillegg i lønn".

Så har du gjort jobben din, og sjefen vil enten ta kontakt med deg og spørre "hvaffaen", eller bare gi deg det. Spør han, henvis til de to lovsetningene jeg har hevet ut.

Lenke til kommentar
Skriv det på timelista di enkelt og greit, "overtid X timer, 40% tillegg i lønn".

Så har du gjort jobben din, og sjefen vil enten ta kontakt med deg og spørre "hvaffaen", eller bare gi deg det. Spør han, henvis til de to lovsetningene jeg har hevet ut.

9175588[/snapback]

Sjefen var innom i løpet av vakta mi, og fikk med seg at jeg skulle jobbe dobbelt skift. NK (Nest kommanderende) er mamma...

Hun skal sjekke til uka, hvordan det hele legger seg i systemet.

Det neste blir vel å kreve han for 100%, på grunn av den akutte hjelpen.

Lenke til kommentar

Hvor gammel er du Mr. Olsen? Om du er under 18 år, skal du ha minst 12 timer fri mellom hver arbeidsøkt.. Det er ikke du som bestemmer hvor mye du får i overtid, men noen ganger folk får 100% overtid, moren min får bla. annet..

Lenke til kommentar

Et "bittelite" poeng her er jo om du er fast ansatt eller vikar!

Er du fast ansatt i 100% stilling er det ingen tvil: over 8 timer pr. dag er det 50% frem til kl. 2000 (mener jeg) og 100% over dette. Du har vel arbeidskontrakt? Der står avtalt hvor mange timer du skal jobbe pr. dag. Alt over: overtid.

Er dette bare en strøjobb, dvs. hjelpegutt/mann/jente/kvinne er det nok ikke krav på overtid (jeg KAN ta feil, har ikke sjekket).

Har du IKKE arbeidskontrakt bør du ordne det snarest. Du SKAL ha kontrakt!

Et lite tips: Ring LO i morra og spør! De har jo den derre LO's sommerpatrulje (hvis vi snakker sommerjobb, da).

Endret av FrozenFish
Lenke til kommentar

Som vikar eller tilkallingsvakt har du vel krav på overtidsbetaling ved pålagt overtid. Jeg mener derimot at om han selv tar på seg en ekstra vakt, så er det frivillig, og ikke overtid. Dersom han må bli igjen to timer utover denne vakten han tok på seg ekstra, vil de to timene være overtid.

Høres ikke helt ut som om det er ordnede forhold på Olsens arbeidsplass..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...