djain Skrevet 30. juli 2007 Del Skrevet 30. juli 2007 (endret) Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM Dette er ett ganske dyrt ett... er det verd pengene? Evnt hvilke andre alternativer er bra? Er dette ett bra alternativ: Tamron AF 28-300 F3.5-6.3 XR Digi Canon Ett litt rimeligere objektiv... Ellers så har jeg litt lyst på fisheye: Canon EF 15mm 2.8 Fisheye Stiv pris på dette også... Hvilke andre alternativer er bra? Tar stort sett bilder av barn og dyr. Endret 30. juli 2007 av djain Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 30. juli 2007 Del Skrevet 30. juli 2007 (endret) Spørs hva du skal bruke det til det da... Her viser du til to helt forskjellige objektiver.... Kan linke til 100 bra objektiver jeg om det er det å gjøre .) Edit: Dyr er diskutert lenge. Skal du ha telezoom for dyr som er i fart lønner det seg med lyssterke objektiver.... For deg som kjører Canon er forresten 70-200 et bra valg, selv om det er f4. du får den i f2.8 og, men det koster.... Men siden du skal ta barn kan det jo tenkes at du vil på kloss hold. Fastoptikk er bra det, men jeg ville ikke brukt 16mm på det. Skal du ha fastoptikk kan det være bedre valg der ute. Men har ikke Canon et normalzoom som er bra da? Endret 30. juli 2007 av oivind_dahle Lenke til kommentar
djain Skrevet 30. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2007 Spørs hva du skal bruke det til det da... Her viser du til to helt forskjellige objektiver.... Kan linke til 100 bra objektiver jeg om det er det å gjøre .) Edit: Dyr er diskutert lenge. Skal du ha telezoom for dyr som er i fart lønner det seg med lyssterke objektiver.... For deg som kjører Canon er forresten 70-200 et bra valg, selv om det er f4. du får den i f2.8 og, men det koster.... Men siden du skal ta barn kan det jo tenkes at du vil på kloss hold. Fastoptikk er bra det, men jeg ville ikke brukt 16mm på det. Skal du ha fastoptikk kan det være bedre valg der ute. Men har ikke Canon et normalzoom som er bra da? 9172648[/snapback] Takk for svar. Egentlig er jeg ute etter ett objektiv som har mer zoom enn hva jeg har idag. Dersom datteren min leker i hagen, så er det kjekt å kunne zoome inn for å ta bilde. Når det gjelder fisheye, så er det bare ett kuult objetiv. Utifra hva jeg har sett blir det ganske kuule bilder. Så ett slikt objetiv er egentlig bare for å ha det litt morro med anderledes bilder :-) Uansett har jeg ikke penger nok til begge deler samtidig, så satser nok heller på ett zoom objetiv i første omgang. (men det er ikke lenge til jul, så kan jo føre opp fisheye på ønskelisten ;o) Ser du sier det til canon som har til 200 er bra, men hva med det som har til 300. Ser ut for meg at dette er samme objektiv, borsett ifra at det ene kan zoome litt lengere... Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 30. juli 2007 Del Skrevet 30. juli 2007 Det heter objektiv Skal ha fisheye selv Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 30. juli 2007 Del Skrevet 30. juli 2007 Tja jeg vet at hadde jeg vært deg hadde jeg solgt EFS18-50 objektivet ditt. Du har jo et sykt bra 17-55 f2.8 i siggen din, og den er vel vanskelig å overgå i det området, med mindre du dundrer over på fastoptikk..... Tamron 18-250 får jo en del skryt, men vil ikke tilby i nærheten av hva ditt 17-55 tilbyr. Kvalitetsmessig tror jeg du er best tjent med et av Canons 70-200 L-objektiv... Men igjen er det meg.... Eventuelt Sigma 50-150 f2.8 Eller sigma 70-200 f2.8 www.fredmiranda.com www.slrgear.com gir deg en god oversikt Lenke til kommentar
Foxteren Skrevet 30. juli 2007 Del Skrevet 30. juli 2007 Jeg kan ihvertfall si at jeg synes Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM er verdt pengene. Jeg har hatt dette selv i vell 1,5 år og er fornøyd med det. Men det er nok ikke like skarpt som 70-200 L objektivene, uten at jeg da har prøvd noen av disse. Lenke til kommentar
buitre Skrevet 31. juli 2007 Del Skrevet 31. juli 2007 Ville gått for EF 70-200f/4 L. Man kan få det billig på foto.no( veldig mange av de gamle eierne av dette objektivet går over til IS versjonen). Bruktprisen ligger mellom 4-5 tusen kroner, og er absolutt verdt pengene. Dette objektivet er overlegent 70-300IS på alt( skarphet, byggekvalitet, fargegjengivelse, kontrast, AF...). Eneste fordelen man har med 70-300 linsa er rekkevidden og IS, men for min del er det ikke nok( prioritere kvalitet fremfor IS og rekkevidde) Du kan( eller bør) vurdere fastoptikk i tillegg. 85f/1,8 eller 100f/2 er meget bra objektiver til bilder av barn og dyr. Meget lyssterke, rask AF, god byggekvalitet, skarpe selv ved største blender, og ganske rimelige( rundt 3500 kroner). Når det gjelder salg av ditt kitobjektiv( 18-55), syns jeg det er best å ikke gjøre det. En eller annen gang i fremtiden vil du sikkert oppgradere kamerahuset, og da er det mye lettere å selge som kit enn bare hus. Lenke til kommentar
djain Skrevet 31. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2007 Når det gjelder salg av ditt kitobjektiv( 18-55), syns jeg det er best å ikke gjøre det. En eller annen gang i fremtiden vil du sikkert oppgradere kamerahuset, og da er det mye lettere å selge som kit enn bare hus. 9177948[/snapback] Takk for masse gode råd fra dere alle :-) skal tygge litt til på saken før jeg går og handler. Selger nok ikke kitobjektivet nei... hadde vel ikke fått mer enn 500-600 kr for det allikevel, og det er kjekt å ha de gangene jeg ikke gidder å "bære" så tungt, og ikke skal ta noen spesielle bilder.. For størrelsen og tyngden på det objetivet er utrolig mye lettere enn det andre jeg har. Hvilken fisheye anbefaler dere? Det er vel ett objetiv jeg isåfall ikke kommer til å bruke like mye som de jeg har... Egentlig bare for å ta kuule bilder :-) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå