sixx Skrevet 30. juli 2007 Del Skrevet 30. juli 2007 har funnet en passe merkelig låt som har noen fine akkorder. Men jeg klare bare ikke finne på noen logisk måte og uttale disse navnene på. De akkordene det er snakk om er: A7#11 C#m7b5 F#/A# B7#11b9 Jeg vet hvordan de spilles og slikt, men jeg er ikke noen mester i musikkteori forsåvidt, så håper noen kan hjelpe meg og si meg hvordan de uttales. Kan virke litt krøkete når jeg skal fortelle de til andre folk. Lenke til kommentar
KimNK Skrevet 30. juli 2007 Del Skrevet 30. juli 2007 asssjuelleve sissmållsjubefem fiss, ass sesjuellevebeni Lenke til kommentar
sixx Skrevet 30. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2007 tusen takk for svar! Lenke til kommentar
_HKH_ Skrevet 30. juli 2007 Del Skrevet 30. juli 2007 Den første og den siste er feil, kim. Det skal være asjuplusselleve og besjuplusselleveminus9. På nummer 3 vil jeg heller si fiss med aiss i bassen. Lenke til kommentar
KimNK Skrevet 30. juli 2007 Del Skrevet 30. juli 2007 Der ser du. Aldri stol på det du leser på internett! Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 1. august 2007 Del Skrevet 1. august 2007 Og for å være helt korrekt: Det er vanligere å uttale # som kryss og ikke pluss i de fleste tilfeller, men ikke alle. Eksempler: C7#9 = Ce syv kryss ni F13#11b9 = Ef tretten kryss elleve be ni C+ = Ce pluss (altså en C med hevet kvint (5)) C7#5 = Ce syv kryss fem Ikke alltid helt logisk men tegnet som brukes styrer som oftest uttalen. Lenke til kommentar
_HKH_ Skrevet 2. august 2007 Del Skrevet 2. august 2007 men alt det der er jo bare smak og behag og kommer an på hvem som har skrevet besifringen og hvordan han/hun har skrevet den. Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 2. august 2007 Del Skrevet 2. august 2007 Nei, som sagt er det vanlig praksis å uttale # som kryss og det er også vanlig å uttale + som kryss. Unntakene er der dette kan skape forvirring, som for eksempel C+. Det uttales "ce pluss" og ikke "ce kryss" for at man skal forstå at det er en C med hevet kvint og ikke Ciss. Er akkorden C7#9 uttales det "ce syv kryss ni" for da er det ikke rom for forvirring. Lenke til kommentar
Urmaker Skrevet 5. august 2007 Del Skrevet 5. august 2007 Nei, som sagt er det vanlig praksis å uttale # som kryss og det er også vanlig å uttale + som kryss. Unntakene er der dette kan skape forvirring, som for eksempel C+. Det uttales "ce pluss" og ikke "ce kryss" for at man skal forstå at det er en C med hevet kvint og ikke Ciss. Er akkorden C7#9 uttales det "ce syv kryss ni" for da er det ikke rom for forvirring. 9192151[/snapback] helt riktig.. godt noen er med. Lenke til kommentar
_HKH_ Skrevet 6. august 2007 Del Skrevet 6. august 2007 Vanlig praksis, men langt fra alle gjør det. Så lenge man blir forstått av andre har det lite å si. Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 6. august 2007 Del Skrevet 6. august 2007 Det er en lite holdbar innstilling i forhold til kommunikasjon, både musikalsk og ellers. Hvis man legger seg til dårlige vaner som fungerer i en situasjon kan man banne på at de ikke vil fungere i en annen situasjon. Hvorfor ikke bare gjøre det riktig med en gang og slippe unna problemene? Lenke til kommentar
_HKH_ Skrevet 6. august 2007 Del Skrevet 6. august 2007 Det er ingen som misforstår meg, alle skjønner forskjell på sepluss og sesyvpluss9... Men jeg skjønner poenget ditt. En definert standard er kjekk å ha. Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 6. august 2007 Del Skrevet 6. august 2007 Problemene oppstår heller i spesielle situasjoner, som for eksempel C7#11. Hvis du uttaler det "ce syv pluss elleve" kan det oppfattes som at 11-eren skal legges til. Uttales det "ce syv kryss elleve" er det ikke tvil om at 11-eren også skal være hevet. Ellers har du rett i at det er mange ulike tolkninger ute og går. Som "skolert" innen jazz og klassisk får jeg ofte trøbbel når jeg spiller med folk som er mer selvlærte og helst innen rock/pop. Lenke til kommentar
_HKH_ Skrevet 6. august 2007 Del Skrevet 6. august 2007 Jeg er faktisk uenig i eksempelet ditt. cesyvplusselleve er selvsagt en hevet elleve. I situasjoner der man bare skal legge til en elleve ville jeg sagt add, som i cesyvaddelleve. Uansett så er det godt mulig du har rett, jeg har ikke lest teori på lenge og da videregåendepensum. Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 6. august 2007 Del Skrevet 6. august 2007 Poenget var ikke hva det var, der er vi enige. Poenget var hva enkelte kan oppfatte det som. Lenke til kommentar
_HKH_ Skrevet 6. august 2007 Del Skrevet 6. august 2007 Tror egentlig vi er helt enige, du bare bryr deg mer enn meg:D Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 6. august 2007 Del Skrevet 6. august 2007 Hehe... det har du nok rett i. Er sikkert musikklærerbakgrunnen som slår inn Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå