Gå til innhold

Handikappede bør ikke fødes

Anbefalte innlegg

*snipp*

9275241[/snapback]

Det er ikke bestandig det er opp til en selv å lage barn. Hvis jeg hadde hatt en søster, så hadde det f.eks vært forbudt for meg å lage barn med henne. Vet du hvorfor? Joda, det er fordi at det er stor fare for defekter bl.a.

Du har tydligvis ikke forstått hva debatten dreier seg om, selv om jeg flere ganger i innlegget mitt prøvde å påpeke at det dreier seg om foster som er så skadet at de fører til sterke handicap eller missdannelser.

Hvorvidt jeg skulle ønske at jeg ikke var født er ikke en del av diskusjonen, er det vel? Siden du stiller spørsmålstegn ved det så kan jeg jo svare deg på en slik måte at du kanskje forstår poenget. Jeg har ikke noe valg, jeg er blitt født. Jeg ble født uten å bli spurt. Ingen spurte meg om jeg ønsket å bli født med min lidelse. Hver dag medfører smerter og ubehag som du ikke kan tenke deg til. Som du ikke kan sammenlikne med å ha ett liv inne i magen din. Jeg er det livet jeg, som levde i magen til mora mi. Foreldrene mine visste ikke om min sykdom da jeg ble født, den er nemlig ganske sjelden. Hvordan kan du sammenlikne den tiden en mor har ett liv i magen sin med den tiden det livet faktisk må pines etter at det er født?! Hva er egentlig viktigst? At mor ikke skal bli lei seg, eller at barnet skal pines resten av sitt liv?!

Jeg blir så forbanna når jeg hører slikt jeg, der er rett og slett barnemisshandling!

Jeg mener vi (rullestolbrukere o.l.) er like mye verdt som alle andre mennensker? eller er det noen som er imot meg der?

Jeg ser på ingen måte på deg som mindre verd enn noen som helst andre, jeg kan heller ikke se at noen andre har sagt det heller. Sannsynligvis så har du fått økonomisk støtte som de fleste med fysiske og psykiske utfordringer. Jeg synes det er flott jeg, for vi skal ta vare på de som har det vanskelig. Vi er nødt til å ta vare på og hjelpe de som har en vanskeligere hverdag enn andre. Siden du sitter i rullestol så regner jeg med at du har kjennskap til hvordan det er å føle seg anderledes. Hvordan det føles å ikke kunne gjøre som alle andre. Nå skal det sies at de aller fleste rullestolbrukere klarer seg meget godt, i alle fall i her i Norge. Hadde du vært født i enkelte andre land så hadde du hatt det direkte jævlig!

Nå vet ikke jeg hvor stort ditt handicap er, men du har i alle fall hode og fingre som fungerer.(siden du klarer å skrive mener jeg) For meg så handler dette om de som aldri kommer til å klare seg selv, de som bare sitter der i en stol og sikler på seg selv. De som det er umulig å kommunisere med siden hjernen deres er så skadet at de ikke kan snakke og umulig kan forstå noe som helst av det som foregår rundt seg. Jeg mener at det ikke finnes noen annen grunn til at de skal fødes annet enn å tilfredsstille mor og eventuelt fars selvfølelse. Barnet får i alle fall ikke noe godt ut av ett slikt liv.

Det er flere her som prøver å spille "samvittighetskortet" for å vri debatten over på noe annet enn det den handler om. Den handler ikke om at rullestolbrukere er mindre verd. Den handler ikke om mors følelser for det livet som bobler inne i magen hennes. Det handler ikke om at de som lider av Downs Syndrom er mindre verd enn noen andre som lever her på jorda. For alle mennesker er like mye verd!

Jeg mener bare at livet som lever inne i magen til mor er viktigere enn hva mor måtte føle. Det er det stakkars livet inne i mors mage som ikke har en egen stemme som faktisk trenger en stemme. Hvis mor selv ikke klarer å ta en rasjonell avgjørelse som er til det livets beste så er det for meg helt klart at noen må hjelpe henne å ta den avgjørelsen. På samme måte som at vi stopper barnemisshandling hvis det oppdages. Mødre mister sine levende barn hver eneste dag her i Norge. Hvorfor er det så galt at staten tar barnet fra mor FØR det er født? Hvis vi vet at mor ved å føde barnet "misshandler" det?

Jeg har skrevet ganske utdypende om dette i min forrige post hvis du er interessert.

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...
Videoannonse
Annonse

Er denne dama mentalt skadet? Selv har jeg en bror med AT (Ataxia Telangiectasia) som er en svært sjelden muskelsykdom. Kjente en som døde 21 år gammel pga lungebetennelse. Men back to topic.

At det er forkastelig å sette et barn til verden fordi det barnet har en funksjonshemning er PURE BULSHIT!

Jeg vet akkurat selv hvordan det er å vokse opp med en i meget nær familie som har funksjonshemning så ikke kom her å si at jeg har feil, for da kan du heller selv sette deg i situasjonen!

Jeg har selv sett hvordan barn/voksne mennesker med funksjonshemning lærer å sette pris på livet, noe jeg mener ALLE kan lære av. De setter pris på de små tingene som oss uten funksjonshemning kanskje ikke en gang legger merke til. Jeg har også selv sett hvor nedtrykt man blir om man f.eks sitter i rullestol. Folk klarer rett og slett ikke å holde øya sine til seg selv å må bruke 90% av all den energien de har til å stirre funksjonshemmede i senk. Sånne folk har jeg bare lyst til å banke så helseløst at de selv havner i rullestol så de kan forstå hvor sykt det egentlig er.

Greit nok, funksjonshemmede barn trenger mer omsorg, men tenk for en kjærlighet du får til barnet ditt når du bruker så sinnsykt mye tid sammen med h*n? Bare for å bringe opp et eksempel kan jeg ta opp en sak som skjedde for ikke så veldig lenge siden.

Min bror er nå 18 år, og har flyttet i egen leilighet. Han har mange ganger hatt det hardt, og sett relativt mørkt på livet. Han snakket hele tiden på hvor godt det skal bli å flytte i eget hus der han er sin egen sjef. Alt gikk på skinner helt til han skulle flytte ut. Han brast i tårer å ville hjem hver kveld. Mamma og Pappa gjorde ikke saken bedre da de selv slet med å innse at han hadde flyttet ut. Den typen kjærlighet har man sjeldent hvis barnet er "normalt" (velger å bruke ordet normalt selv om det kan bli mye feiltolking) sånn som jeg har oppfattet det. Altså den kjærligheten du bygger opp til barnet ditt når du tilbringer 18 år sammen nesten hver dag er ubeskrivelig sterk.

Konklusjon: Fair enough, om du så absolutt ikke har lyst til å føde et funksjonshemmed barn, synd for deg, for du aner ikke hva du går glipp av! Påstandene om at handikappede ikke bør fødes synes jeg bare er vås. Verden utvikler seg, på lik linje som menneskeheten. Man kan ikke ignorere det faktumet for alltid, såfall vil du slite relativt mye senere.

EDIT: Hvorfor er det ingen som svarer meg? Ingen som har guts eller baller nok til å snakke til meg fordi jeg vet hvordan situasjonen er i virkeligheten?

Endret av buvvije
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Dette er en av de få gangene jeg skal si meg enig med en FRP politiker, å bringe et barn til verden som du vet vil være handikappet er egoistisk og perverst. Hvis en kvinne vet at dette er hennes eneste sjanse til å få barn vil jeg skjønne det. Men man føder et annet menneske inn i lidelse, fordi en ikke ønsker å føle " ansvaret " av et avbrutt svangerskap.

Endret av BannanMannen
Lenke til kommentar

Må dessverre si meg enig i dette. Spesielt i dag hvor man har mulighet til å teste for det i forveien med DNA-tester (sannsynlighet) og om noen år vil man kanskje kunne bruke genteknologi til å "fikse" på det, uansett.

Og om man absolutt vil ha barn, hvorfor ikke adoptere?

Lenke til kommentar

HVa faen er problemet til folk?! Dere har vel ikke en minste snøring på hvordan det er å ha en handikapped i familien en gang? Eneste dere gjør er å gå å stirre så øya plopper ut hvis dere ser folk som sitter i rullestol. DERE burde skamme dere! Uhørt.

Lenke til kommentar
Jeg mener det bør være opp til foreldrene å velge om et handikappa barn skal fødes eller ikke. Ingen andre bør få lov til å velge akkurat det. Å ha et handikappa barn er en enorm belastning både for foreldre og barn, så om foreldrene velger å abortere så bør heller ikke noen nekte dem det.

Så lenge jeg er med å måtte betale for den ekstra belastningen dette medfører, så er jeg faktisk ikke så sikker på at dette burde være 100% opp til foreldrene å bestemme.

Lenke til kommentar
Jeg mener det bør være opp til foreldrene å velge om et handikappa barn skal fødes eller ikke. Ingen andre bør få lov til å velge akkurat det. Å ha et handikappa barn er en enorm belastning både for foreldre og barn, så om foreldrene velger å abortere så bør heller ikke noen nekte dem det.

Så lenge jeg er med å måtte betale for den ekstra belastningen dette medfører, så er jeg faktisk ikke så sikker på at dette burde være 100% opp til foreldrene å bestemme.

Vi har fått hjelp av hjelpemiddelsentralen til det som trengs. Så ekstra utgifter? Hvilke såfall?

Lenke til kommentar
Vi har fått hjelp av hjelpemiddelsentralen til det som trengs. Så ekstra utgifter? Hvilke såfall?

No offence, men hvor tror du pengene til hjelpemiddelsentralen kommer fra, henter de dem ned fra trærne i hagen? I tillegg kan man se på kosten til spesielle tilpassninger i skoleverket, i forhold til egen assistent og liknende.

Lenke til kommentar

No offence, men hvor tror du pengene til hjelpemiddelsentralen kommer fra, henter de dem ned fra trærne i hagen? I tillegg kan man se på kosten til spesielle tilpassninger i skoleverket, i forhold til egen assistent og liknende.

Så det du sier er altså da at folk som betaler skatter etc. betaler for de funksjonshemmede, og ikke burde gjøre det?

Det vil jo da si at det dere sier med at det er forkastelig å føde funksjonshemmede barn er sant, fordi dere ikke vil gjøre noe for at de skal få det bedre?

Endret av buvvije
Lenke til kommentar

Hvis jeg betaler regningen, så vil jeg også ha bestemmelsesrett i forhold til hva regningen skal inneholde og hvor stor den skal være. Er det så urimelig? At noen, bevisst skal påføre meg høyere kostnader, når de kunne unngå det? Er det ikke rimelig at foreldre som bevisst påfører seg selv kostnader, må dekke disse selv? Altså, hva med å ta konsekvensen av egne valg?

Lenke til kommentar
Så det du sier er altså da at folk som betaler skatter etc. betaler for de funksjonshemmede, og ikke burde gjøre det?

Det vil jo da si at det dere sier med at det er forkastelig å føde funksjonshemmede barn er sant, fordi dere ikke vil gjøre noe for at de skal få det bedre?

Det er vel heller snakk om å føde handicappede barn når man vet at de vil bli handicappede her. For ikke å nevne mangel på ansvar med det at man ikke DNA-tester seg.

Jeg kan ha sympati for de som har helt uventet fått et handicappet barn, men de som ikke tester, eller ikke har en logisk respons på en test, synes jeg ikke fortjener et øre i støtte. Stor forskjell å velge å ha et handicappet barn, og å få et mot forventning.

Lenke til kommentar
Gjest bruker-45896

Jeg vil bare komme med en kort anbefaling til buvvije om å lese de to år gamle innleggene til NikkaYoichi uten å trekke paralleller til sin egen situasjon.

Lenke til kommentar
Gjest bruker-45896
Jeg vil bare komme med en kort anbefaling til buvvije om å lese de to år gamle innleggene til NikkaYoichi uten å trekke paralleller til sin egen situasjon.

Jepp, da de innleggene faktisk også i klartekst sier at jeg mener at mine foreldre ikke burde fått meg.

Jeg må dessverre be deg forklare litt mer hva du mener her?

Lenke til kommentar
Gjest bruker-45896

Korrekt, men jeg syns det var vanskelig å se i ditt innlegg (#173) om du var seriøs. Virket for meg som at du kanskje brukte ironi for å få det til å virke absurd at du ikke burde blitt født. Derfor måtte jeg sjekke :)

Lenke til kommentar

Nei, jeg var og er i aller høyeste grad alvorlig. Mine foreldre burde i første omgang ha valgt å ikke lage barn, da de visste at det var 50% sjanse for at jeg ville arve denne sykdommen, når de så hadde blitt gravid, så burde de abortert når de fant ut at jeg faktisk ville arve sykdommen. Jeg har tatt konsekvensen av mine foreldres idiotiske valg, nettopp å ikke påføre et annet menneske disse plagene. For det er nettopp det ufødte barnet som må stå i fokus. Ja, jeg setter pris på livet mitt, men jeg har også store plager, nettopp fordi at jeg ble født. Jeg har bare måttet gjøre det beste ut av det jeg har, jeg hadde ikke noe valg. Mine foreldre burde tatt det eneste rasjonelle valget, nemlig å ikke føde en unge med denne sykdommen.

Lenke til kommentar

Er ikke enig med henne, men ser det er mange som sier de er så sikre på at barna heller vil leve med alvorlige lidelser enn å ikke ha blitt født i det hele tatt. Hvordan vet dere dettte? Jeg ville ikke ha valgt det. Hvis du aldri hadde eksistert så hadde du ikke visst om det, så mange ville nok valgt det. (Nå er det jo selvfølgelig ingen som får dette valget da.)

Lenke til kommentar
Det man faktisk gjør når man lar folk med "svakheter" overleve og formere seg så svekker man faktisk mennesket som art.

Men jeg mener at handikapede barn har like stor rett til å leve som alle andre.

Hvordan kan du mene begge de tingene på en gang? Det øverste avsnittet ditt er ren nazistisk tankegang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...