Gå til innhold

Handikappede bør ikke fødes

Anbefalte innlegg

Artig å se hvordan media har grepet tak i dette avisinnlegget og vridd og vrengt på det til den store gullmedalje. Det hadde selvfølgelig aldri skjedd hvis hun var medlem av et annet parti. Hadde hun vært i AP eller SV hadde det enten blitt forbigått i stillhet eller hyllet som 'kvinnens rett til å velge'.

Dama sier rett og slett at hun synes det er uansvarlig å sette barn med alvorlige handikap til verden (når man på et tidlig tidspunkt blir klar over dette).

Jeg er helt enig med henne og det ville ikke forundre meg om et betydelig flertall av befolkningen også er enige hvis de får stilt et direkte spørsmål om de ville ha satt et foster med alvorlige psykiske eller fysiske funksjonshemninger til verden.

Ellers så er det helt opplagt at de fleste som poster her i tråden og mener at kjerringa bør brenne o.l. umulig kan ha lest leserinnlegget. Men det er som kjent deilig å ha noen å hate, bare synd at folk lar seg lede så lett av media.

Endret av TheCooler
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vel, det er nå en gang slik tabloidene fungerer. Neste gang en FrP-politiker slenger ut noe burde hu/han tenke seg om hvordan ting kan tolkes. Man kan ikke i etterkant si "Åj, det var ikke sånn jeg mente det", det blir litt for dumt. Som en politiker må man være klar over hva man sier, hva man mener og hvordan folk oppfatter det.

9185589[/snapback]

Jeg får skru på litt ironi og lage en liten etterligning:

"Vel, det er nå en gang sånn Iran fungerer. Neste gang en kvinne ønsker skilsmisse eller en sultende stjeler en appelsin så burde hun/han tenke seg om hvordan ting fungerer i Iran. Der kappes hendene av de som stjeler og kvinner som vil ha skilsmisse steines i hjel. Man kan ikke i etterkant si "Åj, jeg mente ikke å si/gjøre det", det blir litt for dumt. Som en kone eller potensiell tyv må man være klar over hva man sier og gjør. Det er bare sånn ting er. Folket må skjønne at folk myrder, lemlester og mobber folk ut av jobb og karrière over fillesaker bare de finner en flis de kan være uenige i og hisse hverandre opp over. Ja, til mobbing og middelaldersk avstraffelse."

Lenke til kommentar
Det er opp til foreldrene om handikappet barn bør fødes eller ei, men hvis for eksempel foreldrene vet at barnet er handikappet mens den er inni i magen burde de ta abort. Men hvis den er alerede født, så burde man ta mange operasjoner for vedkommene. Hvis ikke, så må man bare leve med det.

9188595[/snapback]

Her er det en del logiske problemer:

1. Når "barnet" er inni magen kaller vi det for foster eller embryo for å skille det fra fødte barn. Jeg synes det høres rart ut når folk sier barn i magen.

2. Gjennom svangerskapet utvikles barnet fra "ingenting" til et levende menneske (på et lavt utviklingsmessig nivå). Utviklingen skjer gradvis og jo lengre ut i svangerskapet jo mer kontroversielt blir det å ta abort. Per i dag er det satt en grense på 12 uker. Etter det får man ikke ta abort siden fosteret er langt utviklet på vei mot å bli et menneske. Det finnes riktignok unntak fra 12-ukersregelen under svært strenge regler. Blant annet om videre graviditet vil være livstruende for mor. Man trenger ingen grunn for å kunne velge abort innen 12 uker. Denne saken handler om å få fostervannsprøve så man har bedre forutsetninger for å vite om fosteret er friskt eller ikke. Det avsløres lett om barnet har f.eks downs syndrom. Hvis alle kunne fått en slik test så ville de hatt bedre forutsetninger (mer faktainformasjon) for å ta avgjørelsen om abort eller ikke.

3. Operasjoner hjelpe lite på slike problemer vi snakker om her. Det er snakk om genetiske defekter som f.eks Downs syndrom eller andre livstruende og alvorlige sykdommer.

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Jeg så det. Tragisk at heksejakten endte med et offer på den måten. Ennå mer tragisk var det å se det på nyhetene kl 21 der både intervjueren og Siv Jensen så helt bort i fra oppklaringen hun kom med og fortsatt hetset henne for den klønete fremstillingen hun kom med i første runde og som hun har beklaget og oppklart for lengst.

9183711[/snapback]

Nå burde vel diverse meningskåte Frp-politikere snart skjønne tegninga. I andre partier har de for lengst skjønt at man må holde kjeft om meningene sine. Dessuten bør man skjønne at det man sier blir tatt til inntekt for partiet man representerer.

På en måte er det jo en fordel for Frp å kvitte seg med slike politikere.

9189047[/snapback]

En ekskludering kan vel sammenlignes med den gamle politikken på barneskolene: Bli kvitt mobbingen ved å sende den mobbede hjem fra skolen og be vedkommende finne seg en annen skole å gå på. Synes du virkelig ikke at det er mobbekulturen man bør ta tak i og ikke offeret?

Lenke til kommentar
Jeg får skru på litt ironi og lage en liten etterligning:

"Vel, det er nå en gang sånn Iran fungerer. Neste gang en kvinne ønsker skilsmisse eller en sultende stjeler en appelsin så burde hun/han tenke seg om hvordan ting fungerer i Iran. Der kappes hendene av de som stjeler og kvinner som vil ha skilsmisse steines i hjel. Man kan ikke i etterkant si "Åj, jeg mente ikke å si/gjøre det", det blir litt for dumt. Som en kone eller potensiell tyv må man være klar over hva man sier og gjør. Det er bare sånn ting er. Folket må skjønne at folk myrder, lemlester og mobber folk ut av jobb og karrière over fillesaker bare de finner en flis de kan være uenige i og hisse hverandre opp over. Ja, til mobbing og middelaldersk avstraffelse."

9190674[/snapback]

Haha, jeg tror du skjønner at man ikke kan overføre medias behandling av en FrP-politiker med forholdene under Irans prestestyre.

Lenke til kommentar
Haha, jeg tror du skjønner at man ikke kan overføre medias behandling av en FrP-politiker med forholdene under Irans prestestyre.

9192486[/snapback]

Hvis man tar hensyn til at jeg setter ting litt på spissen så tror jeg det er enkelt å se likhetene godt nok til å se at det er systemet og mobbekulturen man bør ta tak i og ikke bare be den mobbede innrette seg etter systemet og mobbekulturen.

"Det bare er sånn - lev med det" er et utrolig dårlig svar i mine øyne. Det er ingen fysisk umulighet å slå ned på en mobbekultur selv om det er en solid gammel uvane. Det handler om å tenke fritt nok til å ikke la seg forlede inn i tankegang som "sånn har det alltid vært og sånn vil det alltid forbli".

Lenke til kommentar

Vi har enkelte her som mener at det burde være foreldrenes eget valg. Burde det egentlig det? Her var det snakk om alvorlige funksjonshemminger så vidt jeg forsto innlegget. Det er altså snakk om personer som er ute av stand til å ta vare på seg selv. Til syvende og sist så er det du og jeg som sitter igjen med regninga for det valget foreldrene tar. Det er faktisk ikke foreldrene som tar valget heller, det er mammaen som tar valget. Mannen har ikke noe som helst han skulle ha sagt, for mora kan føde barnet uten hans samtykke. Så i bunn og grunn så er det moren til dette fosteret som avgjør om barnet skal fødes eller ikke.

Jeg så en dokumentar på TV2 for ikke så lenge siden. Om en jente, som hadde vært "hjernedød" helt siden fødselen. Hun kunne ikke snakke eller røre på kroppen sin. Hun klarte så vidt å få frem et glis i ny og ne, om dette var tilfeldige glis er det ingen som vet. Hun var avhengig av pleiere rundt seg 24 timer i døgnet. Foreldrene klarte ikke lenger å ta ansvar for gulljenta si, så nå var det da staten som måtte ta over ansvaret. Kan folk virkelig være så ignorante, at de mener at det er staten sitt ansvar å ta vare på denne jenta? Foreldrene var smertelig klar over situasjonen FØR fødselen, men valgte likevel å gjennomføre fødselen. Dette er rett og slett egoistisk. Ett menneske som aldri kommer til å klare seg selv har ikke det vi kaller ett verdig liv, eller?

For alt jeg vet, så kan denne jenta være helt klar i topplokket. Hvis hun er det, så er jeg rimelig sikker på at hun ikke synes det er så jævla kult å ikke klare å spise selv, ikke klare å tøre seg i rævva selv, ikke klare å prate med de rundt seg. Tror dere at en slik tilværelse føles noe bra? Hun klarer ikke å ta livet sitt om hun vil engang. Den eneste måten hun hadde klart det på var å slutte å puste, men det går som kjent ikke an. Det må være det jævligste fengselet som finnes. Ingen utveier, ikke noe som helst. Faen ta dere sier jeg ... Jeg gjentar: "Faen ta dere!".

Dere må ikke komme å fortelle meg at foreldrene til slike barn føder dem for barnets beste. Dette er ikke til barnets beste i det hele tatt. Dette er ren og skjær egoisme fra foreldrenes side og har ikke noe med barnet å gjøre i det hele tatt. Jeg fatter rett og slett ikke hva som surrer rundt i hodet på slike folk. Jeg fatter det bare ikke ... Det beste for dette barnet hadde vært å blitt abotert bort mens det enda var ett foster. Hvis ikke foreldrene har vett nok til å handle etter barnets beste, så kanskje noen må tenke for dem. Kanskje noen må ta valget for dem. Spesielt siden det er bare èn av foreldrene som i realiteten faktisk har ett valg ...

Lenke til kommentar
Vi har enkelte her som mener at det burde være foreldrenes eget valg. Burde det egentlig det?

Etter min mening ja. Staten bør ikke tvinge folk i sånne situasjoner.

Men om staten vil så kan de begrense belastningen på samfunnet rundt ved å gjøre fostervannsprøve obligatorisk innen 12 uker og gi foreldrene en større del av (hele?) den økonomiske byrden om mora velger å bære fram et sånt barn likevel. Nå sier jeg ikke at det er noe jeg står for, men det er ting staten kan finne på om de mener det er en god politikk.

Foreldrene var smertelig klar over situasjonen FØR fødselen, men valgte likevel å gjennomføre fødselen.

9192792[/snapback]

Om fosteret er 8,5 måneder så må det jo ut på et vis. Å ta livet av det på det stadiet synes jeg høres grotesk ut. Nå kan jo sikkert 12-ukersgrensa diskuteres i det vide og det brede, men med utangspunkt i at det er en bra grense så synes jeg det er mer interessant å vite om de var klar over situasjonen før eller etter 12 uker enn om de var klar over situasjonen like før fødselen eller ikke.

Lenke til kommentar
*snip*

9192792[/snapback]

Det er du, som med disse uttalelsene sier at du ikke ønsker dem ett verdig liv.

Mange psykisk utviklingshemmede er mye mer livsglade enn mange friske mennesker. Broren min f.eks er sterkt psykisk utviklingshemmet, han kan ikke gå, ikke snakke, og man kan si at han har hjernen til en ettåring men kroppen til en trettenåring. Han har det veldig ofte veldig bra og smiler og ler. Han elsker å synge (les. nynne melodier) og kose.

Hvorfor skulle staten kunne nekte moren min å sette broren min til verden?

Endret av Snobjorn
Lenke til kommentar
En ekskludering kan vel sammenlignes med den gamle politikken på barneskolene: Bli kvitt mobbingen ved å sende den mobbede hjem fra skolen og be vedkommende finne seg en annen skole å gå på. Synes du virkelig ikke at det er mobbekulturen man bør ta tak i og ikke offeret?

9190772[/snapback]

Jeg synes ikke sammenligningen er god i det hele tatt. Politikere bør ha mediatrening nok til å unngå å si det de egentlig mener. Alle andre partier er bedre her, så Frp har noe å lære.

Lenke til kommentar

9190772[/snapback]

Jeg synes ikke sammenligningen er god i det hele tatt. Politikere bør ha mediatrening nok til å unngå å si det de egentlig mener. Alle andre partier er bedre her, så Frp har noe å lære.

9195307[/snapback]

Jeg synes det er tøft at politikere faktisk sier hva de mener, og flere burde gjøre det.

Populistiske politikere som ikke tør å såre noen, og lover i både ene og andre enden øker bare politikerforakten etter min mening.

Lenke til kommentar
Jeg synes det er tøft at politikere faktisk sier hva de mener, og flere burde gjøre det.

9195337[/snapback]

Men da må de jo faktisk si det de mener så klart at folk skjønner hva de mener. Det er ikke tilfelle her. Det hun sa kan tolkes på så mange forskjellige måter at det hele blir et sammensurium av uklare tanker og meninger.

Klarer du ikke uttrykke deg klart og tydelig som politiker har du ingenting i politikken å gjøre. FrP fant vel ut at de fint klarte seg uten slike som henne og fikk henne ut. Demokratene er jo ikke langt unna FrP, så hun kan jo melde seg inn i den fanatiker-gjengen.

Lenke til kommentar

Jeg sjønte hva hun mente helt fint, men det er klart, jeg kunne tvunget meg selv til å tolke det på andre måter, begynt å peike og hyle nazi nazi men etter som jeg faktisk sjønte hva hun mente er det jo greit.. Litt vett i skalpen hadde ikke alle hadd vondt av..

Lenke til kommentar
Jeg sjønte hva hun mente helt fint, men det er klart, jeg kunne tvunget meg selv til å tolke det på andre måter, begynt å peike og hyle nazi nazi men etter som jeg faktisk sjønte hva hun mente er det jo greit.. Litt vett i skalpen hadde ikke alle hadd vondt av..

9198542[/snapback]

Det gjorde du trolig fordi du er enig med henne. Jeg er ikke enig med henne og tolker det på en helt annen måte.

Lenke til kommentar

Så du syns det er greit at barn er født f.eks uten annet enn en mulighet for å bruke en finger til å lage morsesignal, holdes i live kun for foreldrenes syke egoistiske interesser..?

Hadde det ikke vert noen der å forsørget hele tiden hadde de jo ikke klart å overleve..

Er dette naturlig og vekker ingen uro for deg? Hadde det vert greit for deg om lillebroren din hadde havnet på sykehus etter en ulykke, du vet at han har det HELT for jævlig, og det er en sann pinelse for han å være i live, men han holdes i live fordi det ville være "uetisk" å dra ut pluggen?

Det er jo det samme.. Tortur kan du og kalle det..

Det fins forsking på stamceller som gjør at folk som egentlig er så å si ferdige kan faktisk få et fullverdig liv, men stamceller er UETISK og det er greit å holde liv i noen bare for at de som er forsørgere ikke skal "miste" de eller lignende?

Jeg skal inrømme at jeg ikke hadde turt å gått ut i media og sagt noe sånt som hun sa, men jeg syns det viser i det minste at hun sier det hun mener, i steden for å si det andre vil høre.. Creds fra meg..

Å dra paraleller med folk som bruker briller bør også ikke fødes, designerbabyer og andre som kanskje har et lem som ikke er som det skal og nazisme.. Det funker bare ikke.. Det er jo helt teit..

Endret av r0zie
Lenke til kommentar

Jeg har ikke lest alle innleggene i denne tråden, og har ikke satt meg mye inn i saken heller.

Men jeg kan svare for min egen del. Jeg har "genetiske defekter". Disse har jeg fått av min far, og han har sikkert fått det av sin.

Jeg skal ikke ha barn. Dette har jeg bestemt selv, og grunnen burde være ganske åpenbar: Det er fordi mitt barn mest sannsynligvis vil lide, ha det vondt og vil måtte gå inn og ut av sykehus i nesten hele sitt liv. Det har ingenting med at "samfunnet betaler" og denslags, det er kun fordi at jeg ikke vil se mitt barn ha det så vondt som jeg har hatt. Vil jeg absolutt ha barn en eller annen gang får jeg heller adoptere, mener nå jeg. Man kan heller prøve å ta vare på friske barn som vil få et jævlig liv pga. fattigdom og krig.

Det er min mening.

Lenke til kommentar
Så du syns det er greit at barn er født f.eks uten annet enn en mulighet for å bruke en finger til å lage morsesignal, holdes i live kun for foreldrenes syke egoistiske interesser..?

Hadde det ikke vert noen der å forsørget hele tiden hadde de jo ikke klart å overleve..

Er dette naturlig og vekker ingen uro for deg? Hadde det vert greit for deg om lillebroren din hadde havnet på sykehus etter en ulykke, du vet at han har det HELT for jævlig, og det er en sann pinelse for han å være i live, men han holdes i live fordi det ville være "uetisk" å dra ut pluggen?

Det er jo det samme.. Tortur kan du og kalle det..

9199471[/snapback]

Jeg har allerede forklart mitt syn i denne tråden, les gjennom den en gang før du kommer med bombastiske innlegg.

Lenke til kommentar

Dette er akkurat samme debatten som den pågående med homofile foreldre og igjen er det "foreldrenes" rettigheter som tar overhånd...

"Ekte foreldre skal kunne velge bort jobben med å få handikappede barn, eller "foreldre" som av naturlige årsaker faktisk ikke kan få barn, skal kunne "velge" å få et?

Hva med å lage et system hvor barna fremdeles neglisjereres, men hvor "ekte" foreldre kan gi bort sine handikappede til homofile som bare trenger noen andre enn seg selv å gi omsorgen sin til?

Dermed blir alle "foreldre" fornøyd og er vi heldige får kanskje til og med noen av barna det godt også?

Jeg har selv en handikappet sønn som tross alle "besserwissere" fyller 18 i år :)

Endret av trn100
Lenke til kommentar

Har fulgt med på debatten her, og vil gjerne komme med noen refleksjoner. Mitt inntrykk er at mange av de som engasjerer seg her er relativt unge og av hannkjønn...(uten å ha sjekket profilene...) Slutningen trekker jeg fordi det kommer mange innlegg som er direkte følelsesløse og KUN økonomiske! Tror ikke de som uttaler seg om at et "foster ikke er et menneske" osv ikke har opplevd hva det vil si å ha et lite menneske i magen som vokser og utvikler seg.. Man kjenner faktisk liv relativt tidlig og så lenge det er et ønsket barn så begynner man å glede seg allerede når man merker de første tegn på at man er gravid. Selv fikk jeg en ufrivillig abort for over 20 år siden - dette skjedde ved 10-12 ukers alderen (altså innenfor den grensen som gjelder for abort). Jeg hadde da forberedt meg på det gledelige som skulle skje og det ble en stor sorg for meg at det da gikk galt, selv om jeg regnet med at det var naturen som ordnet opp og at det nok var noe feil med barnet.

Så at man skal FORLANGE at foreldre som venter barn da skal avbryte svangerskapet synes jeg er meget kynisk. Det må være et valg hver enkelt må få lov til å bestemme selv - uansett om det vil medføre økonomiske utgifter for staten.. Hvem blir de neste vi skal renske bort? Gamle folk på sykehjem? De er jo til ingen nytte lenger... Narkomane og uføretrygdede? Litt for enkelt å ha et samfunn for kun de som er økonomisk produktive..

Selv jobber jeg innen helsesektoren - og da med psykisk utviklingshemmede. Utrolige mennesker som gleder sine medmennesker og som setter ting i perspektiv og som bør lære oss å sette pris på at vi faktisk er i stand til å bidra til et samfunn der det er plass til alle - også de som er litt "anderledes"... Kanskje dere skulle forsøke å bli kjent med noen av disse som dere ønsker aldri skulle blitt født og som dere føler som en belastning i deres velstandssamfunn? Leste faktisk at en her refererte til "downs og andre livstruende tilstander.." kanskje du bure sette deg inn i hva downs er for noe før du uttaler deg? Vet du at mange av de faktisk både leser og skriver og blir utrolig såret av å få høre at de burde vært aborter som foster? Nei la oss få ha et samfunn der det er plass for alle - og der det er en frivillig sak om man ønsker fostervannsprøven og hvordan man vil løse situasjonen hvis det viser seg at det er noe feil med barnet. Har full forståelse for de som da ønsker å avbryte svangerskapet - men det må være deres valg! Viser det seg at barnet som kommer er livskraftig bør alt legges til rette for at de skal få et godt liv. Noe annet som kanskje kan være noe betenkelig er å forsøke å redde et nyfødt liv for enhver pris - kanskje skadene er så store at naturen sier at dette går ikke. Der bør vel ikke vi mennesker tukle for mye heller...Men det er en litt annen diskusjon en å drepe i mors liv bare fordi det blir en økonomisk belastning å la de leve opp..

Lenke til kommentar
Har fulgt med på debatten her, og vil gjerne komme med noen refleksjoner. Mitt inntrykk er at mange av de som engasjerer seg her er relativt unge og av hannkjønn...(uten å ha sjekket profilene...) Slutningen trekker jeg fordi det kommer mange innlegg som er direkte følelsesløse og KUN økonomiske! Tror ikke de som uttaler seg om at et "foster ikke er et menneske" osv ikke har opplevd hva det vil si å ha et lite menneske i magen som vokser og utvikler seg.. Man kjenner faktisk liv relativt tidlig og så lenge det er et ønsket barn så begynner man å glede seg allerede når man merker de første tegn på at man er gravid. Selv fikk jeg en ufrivillig abort for over 20 år siden - dette skjedde ved 10-12 ukers alderen (altså innenfor den grensen som gjelder for abort). Jeg hadde da forberedt meg på det gledelige som skulle skje og det ble en stor sorg for meg at det da gikk galt, selv om jeg regnet med at det var naturen som ordnet opp og at det nok var noe feil med barnet.

Den uthevede kombinasjonen er jo ikke noen overraskelse.

Trist å høre at du fikk en spontanabort. Håper neste svangerskap gikk bedre om du har hatt flere.

Så at man skal FORLANGE at foreldre som venter barn da skal avbryte svangerskapet synes jeg er meget kynisk. Det må være et valg hver enkelt må få lov til å bestemme selv - uansett om det vil medføre økonomiske utgifter for staten.. Hvem blir de neste vi skal renske bort? Gamle folk på sykehjem? De er jo til ingen nytte lenger... Narkomane og uføretrygdede? Litt for enkelt å ha et samfunn for kun de som er økonomisk produktive..

Nå er det vel ikke mange her i tråden som er for å forlange abort selv om det er påvist at fosteret er sterkt skadet. Jeg er helt enig med deg og Charlotte B. Finnesand i at det bør være opp til den gravide å ta den avgjørelsen.

Selv jobber jeg innen helsesektoren - og da med psykisk utviklingshemmede. Utrolige mennesker som gleder sine medmennesker og som setter ting i perspektiv og som bør lære oss å sette pris på at vi faktisk er i stand til å bidra til et samfunn der det er plass til alle - også de som er litt "anderledes"...  Kanskje dere skulle forsøke å bli kjent med noen av disse som dere ønsker aldri skulle blitt født og som dere føler som en belastning i deres velstandssamfunn? Leste faktisk at en her refererte til "downs og andre livstruende tilstander.." kanskje du bure sette deg inn i hva downs er for noe før du uttaler deg? Vet du at mange av de faktisk både leser og skriver og blir utrolig såret av å få høre at de burde vært aborter som foster? Nei la oss få ha et samfunn der det er plass for alle - og der det er en frivillig sak om man ønsker fostervannsprøven og hvordan man vil løse situasjonen hvis det viser seg at det er noe feil med barnet. Har full forståelse for de som da ønsker å avbryte svangerskapet - men det må være deres valg! Viser det seg at barnet som kommer er livskraftig bør alt legges til rette for at de skal få et godt liv. Noe annet som kanskje kan være noe betenkelig er å forsøke å redde et nyfødt liv for enhver pris - kanskje skadene er så store at naturen sier at dette går ikke. Der bør vel ikke vi mennesker tukle for mye heller...Men det er en litt annen diskusjon en å drepe i mors liv bare fordi det blir en økonomisk belastning å la de leve opp..

9218256[/snapback]

Jeg er mye enig med deg, men reagerer på den uthevede teksten. Jeg synes det bør være lagt opp til at gravide skal få ta fostervannsprøve som en del av oppfølgingen rundt en graviditet. At noen vil boikotte det får bare være. En sjekk av fostervannet ser jeg på som hovedsaklig et tilbud til den blivende mora som vil gi en del opplysninger om fosteret som kan avsløre unormale ting man bør forberede seg på frem mot fødselen. Å få et barn med f.eks downs eller en alvorlig arvelig sykdom uten å ha vist om det på forhånd kan bli et kraftig sjokk for foreldrene. Tar de i mot tilbudet om fostervannsprøve så vil det være nyttig på flere måter. De som vil ta et valg om abort etter å ha oppdaget noe unormalt kan gjøre det, mens de som vil bære frem et sånt barn kan forberede seg på det. Fostervannsprøven er altså et nyttig tilbud som alle bør benytte seg av. Derfor bør det legges opp til at det er en like naturlig del av oppfølginga som en ultralydundersøkelse.

Det andre jeg reagerer på er at du omtaler abort som å drepe. Det er jeg fullstendig uenig i. Du høres nærmest ut som Ludvig Nessa og Børre Knutsen på Talerstolen. Man må se handlingen i forhold til hva fosteret er på det stadiet aborten skjer og ikke i forhold til hva det en gang kan bli. Du kan gjerne sammenligne det med å plukke et eple vs. å sage ned epletreet. Det førstnevnte er å "drepe" noe som kunne blitt til et selvstendig liv, det andre er å drepe et selvstendig liv.

Lenke til kommentar

Stygt sagt, men tar det ikke seriøst. Det er tross alt en FrP-er som står for utspillet :!:

Selv hadde jeg ikke nølt med å ta abort dersom jeg fikk vite at det var et kromosom for mye i cellene til embryoet. Men å refse de som makter å ta på seg jobben, er patetisk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...