flaten1 Skrevet 30. juli 2007 Del Skrevet 30. juli 2007 Hei. Vår familie vurderer å kjøpe dieselbil, f.eks. en Volvo V50. Alle volvoer (og mange andre) i Norge leveres med tilleggsvarmer. På nettet er det derimot nesten bare tyskimporterte biler til salgs, disse leveres uten tilleggsvarmer. Trenger vi tilleggsvarme!?! Noe sier meg at det er et behov siden det leveres originalt i Norge... Men siden det importeres så mange så kanskje det allikevel ikke trengs...? Er det noen her som har erfaring å dele..? På forhånd takk! Lenke til kommentar
BeFs Skrevet 30. juli 2007 Del Skrevet 30. juli 2007 Nyere dieselbiler utvikler nesten ikke varme lengere, og da kan det fort bli litt kaldt inni bilen på vinterstid. Har du lagt merke til at de fleste nye motorer (også bensin) har deksler som dekker nesten hele motoren, det er for at motoren skal kunne holde varmen. Lenke til kommentar
turboknut Skrevet 30. juli 2007 Del Skrevet 30. juli 2007 Om du bor på et sted der det er kaldt om vinteren så må/bør du ha denne varmeren ellers vil du rett og slett ikke få arbeidstemperatur på motoren og varme i varmeapperatet. Det er helt rett som BeFs sier at nyere dieselmotorer nesten ikke utvikler varme - derfor leveres denne varmeren som standard på biler som selges i "polare strøk". Den kan ettermonteres hos Volvo. Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 30. juli 2007 Del Skrevet 30. juli 2007 Åsså er det vel for raskere å oppnå bra arbeidstemperatur for motoren noe som i høyeste grad er med på å forlenge levetiden til dieselmotorene! Lenke til kommentar
turboknut Skrevet 30. juli 2007 Del Skrevet 30. juli 2007 Ja det er det også. På moderne motorer er det jo ikke choke heller. Det tar elektronikken seg av og styrer, og så lenge motoren går med for kald arbeidstemperatur, så tror bilen at den akkurat har startet og elektronikken gir den litt choke. Dvs at den blir dyrere i forbruk også - motoren går for kaldt og den får litt mer drivstoff for at den skal bli fortere varm - noe den aldri blir. Lenke til kommentar
Raimop Skrevet 30. juli 2007 Del Skrevet 30. juli 2007 Jeg kjøpte meg en Focus 1,6 tdci med 109HK. Samme motoren finner du i Volvo S40/V50 1,6D. Min er importert og har således ikke ekstra dieselvarmer uten at jeg plages nevneverdig av det. I vinter var det kaldeste jeg var borti med min bil ca -25 og da tok det litt tid før jeg fikk varme i kupeen, men ikke noe alvorlige greier. Med småkjøring vil det ta litt tid, men kjører du slik at motoren får litt belastning (motor/landevei) tar det ikke lang tid før du får brukbar varme i kupeen. Ingen problemer med å få is bort fra vinduene heller. Ekstravarmer er noe man kan etterinstallere men det er en kostand på rundt 10k. Jeg har ikke tatt bryet med å ta den kostnaden enda da det funker helt greit slik det er nå. mvh Raimo Lenke til kommentar
flaten1 Skrevet 31. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2007 OK. Vår type kjøring er mye småkjøring; hente unger, kjøre til jobb, butikk og så videre. Det ser nok ut til at jeg satser på bil med tilleggsvarmer.. Takk for info!! Øivind Lenke til kommentar
larschroe Skrevet 31. juli 2007 Del Skrevet 31. juli 2007 OK. Vår type kjøring er mye småkjøring; hente unger, kjøre til jobb, butikk og så videre. Det ser nok ut til at jeg satser på bil med tilleggsvarmer.. Takk for info!! Øivind 9178520[/snapback] Med mye sånn kjøring hadde det kanskje vært bedre med bensinbil? Dieselmotorer skal helst ikke stoppes og startes så mye, men det har noe mindre å si på bensinmotorer. Lenke til kommentar
flaten1 Skrevet 31. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2007 OK. Vår type kjøring er mye småkjøring; hente unger, kjøre til jobb, butikk og så videre. Det ser nok ut til at jeg satser på bil med tilleggsvarmer.. Takk for info!! Øivind 9178520[/snapback] Med mye sånn kjøring hadde det kanskje vært bedre med bensinbil? Dieselmotorer skal helst ikke stoppes og startes så mye, men det har noe mindre å si på bensinmotorer. 9179218[/snapback] Slites dieselmotoren mer pga dette? Noen andre som er enige? Hmmm, dette var nytt. Vi har nok 4 "kaldstarter" pr. dag. Mye henting av barn osv... Hvordan er det forresten mot service? Er det dyrere på en dieselbil? Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 31. juli 2007 Del Skrevet 31. juli 2007 Selv så har jeg en Touran 2.0TDI med over 200HK. (chippet) og kan fortelle at bilen blir vesentlig tregere varm enn en bensindrevet bil når det er kuldegrader ute. Svaret på gåten er rett og slett og montere en dieselvarmer som kan fjernstyres. (noe jeg har på min. kostet ca. 9.000 kr. ferdig montert.) Da fjerner du rett og slett problemet. Lenke til kommentar
Autofil Skrevet 31. juli 2007 Del Skrevet 31. juli 2007 På min diesel merker jeg tydelig på vinteren, i lange nedoverbakker, at motortemperaturen faller. Og når tempen kommer under et visst nivå, ser jeg lampen for dieselvarmeren tenner. Så JA du trenger en dieselvarmer på moderne dieselmotorer. Glem heller ikke komforten med å kunne stille inn tidsuret, og komme ut til en varm bil på morgenen. Lenke til kommentar
buskmann Skrevet 1. august 2007 Del Skrevet 1. august 2007 (endret) Hvis man står i kø i en halvtime rett etter man har satt seg i bilen, så vil jeg tro det kan bli kalde dager. Lite diesel inn i motoren gir tilsvarende lite varme i kjølevannet, som igjen gir lite varme i varmeapparatet. Bilen min bruker nesten 0,5 l diesel på mila, og det er god lunk i varmeanlegget etter 5-6 minutter på landeveien om vinteren. Endret 1. august 2007 av buskmann Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå