Gå til innhold

Q6600 og Kjøling! Hvor går grensen?

Anbefalte innlegg

Hei!

Hvor mye tåler denne cpu før den kan ta skade?

Har klokket den opp til 3ghz. Kjører noen tester med Prime95, og får disse temp verdiene:

Cpu : 69-72 C

Kjerne 1 : 83

Kjerne 2 : 83

Kjerne 3 : 80

Kjerne 4 : 80

Er dette skadelig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Okei! Bruker en Noctua kjøler. Skulle fungere greit. Har hatt den ut 2 ganger og byttet kjølepasta.

Ved vanlig bruk er den mye lavere ja.

Idle:

Cpu : 50 C

Kjerne 1 : 60 C

Kjerne 2 : 60 C

Kjerne 3 : 56 C

Kjerne 4 : 56 C

Endret av skankyass
Lenke til kommentar
Det der er absolutt i overkant... tror jeg ville vurdert en ny kjøling. Men ved vanlig bruk og spilling kommer du ikke opp i disse temperaturene vel?

9172149[/snapback]

Tåler ikke disse CPUene over 100grader før de tar skade av det da? Trodde også de "throttled" seg ned ved for høye temperaturer, dvs før de tok skade av det. I utgangspunktet er det jo ikke noe problem at temperaturene blir høye, hvertfall ikke i korte perioder. Du bruker ikke mindre energi ved å redusere temperaturen med en ny kjøler, CPUen "varmer" like mye uansett, du bare transporterer mer luft ut av PCen. Viktig er uansett at det ikke blir for varmt i resten av kabinettet slik at HDer og andre komponenter som ikke tåler varme i like stor grad tar skade av det..

Lenke til kommentar

Merka at det blir endel varme gang jeg også ja. Resatte bios i går. Har ikke gjort siden forrige cpu. Satte også på ny pasta.

Idel temp var ca det samme som før 40C.

Menne core temp under 4x prime95 bikka 80C på et par corene. Begynte å bli nervøs da ja. Bruker denne: http://www.artic-cooling.com/cpu2.php?idx=79&disc=

Kjører jo quaden på 3GHz med 1.3V (satte den til samme volten som QX6800 bare for å være ekstra sikker).

Stikker opp på class olson og bytter min i en ny i tilfelle noe er feil med min. Står jo at den støtter core 2 quad extreme da.

Lenke til kommentar

Har selv Q6600 med en slik:

https://prisguiden.no/product.php?productId=38409

Jeg har satt på en vifte som gjør 600RPM eller noe sånt, dvs omtrent ikke lyd, fungerer helt supert.

Holder vel 35-36 grader Idle(bortimot), skiftet CPU på fredag og var borte i helgen, så jeg har ikke testet ut ved 100% load enda. Har ikke registrert at den er betydelig varmere enn E6600 jeg hadde tidligere.

edit: jeg har ikke OCet enda, så jeg kjører den på standard klokk.

Endret av kindings
Lenke til kommentar
Har selv Q6600 med en slik:

https://prisguiden.no/product.php?productId=38409

Jeg har satt på en vifte som gjør 600RPM eller noe sånt, dvs omtrent ikke lyd, fungerer helt supert.

Holder vel 35-36 grader Idle(bortimot), skiftet CPU på fredag og var borte i helgen, så jeg har ikke testet ut ved 100% load enda. Har ikke registrert at den er betydelig varmere enn E6600 jeg hadde tidligere.

edit: jeg har ikke OCet enda, så jeg kjører den på standard klokk.

9172507[/snapback]

Ligger rundt 44 C idle hvis jeg kjører Cpu ved stock hastighet....

Tror jeg skal teste ut cpu vifta som fulgte med. Se hva forskjellen blir. Kankskje det er noe feil på Noctuaen. :hmm:

Lenke til kommentar

Jeg bytta Freezer 7 PRO kjølern min mot en ny Freezer 7 PRO i dag på Class olson.

Det hjalp gitt. Idle temp datt med 8C. Og load temp datt med 20C.

Denne gangen brukte jeg bare pastaen som satt ferdig på ribba.

Sist bytta jeg ut pastaen med noe sølv pasta jeg hadde liggende.

Var sikkert noe feil på den forrige Freezer 7 PRO.

Lenke til kommentar
Jeg bytta Freezer 7 PRO kjølern min mot en ny Freezer 7 PRO i dag på Class olson.

9173646[/snapback]

Wow! Såpass. Hvordan er støynivået på den vifta? Kanskje jeg kjøper èn jeg også.. :hmm:

Lenke til kommentar

9173646[/snapback]

Wow! Såpass. Hvordan er støynivået på den vifta? Kanskje jeg kjøper èn jeg også.. :hmm:

9173802[/snapback]

Du hører den ikke engang. Ligger stort sett mellom 600-1700 rpm. 1700 da er det prime i gang. 650 rpm akkurat nå når jeg skriver dette. 2700 rpm er maks det vifta kan klare.

Lenke til kommentar
Takk for tipset.  :thumbup: Prisen er vel også hyggelig?

9175308[/snapback]

Jo 300 kroner. Du finner den også på clas oslon på nettet eller i nærmeste butikk. Er du ikke fornøyd kan du jo bare levere den tilbake innen 10 dager :) Bare å ta vare på eska.

Anbefaler å bruke pastaen som allerede sitter på ribba siden den virker veldig bra ut.

Jeg rengjorde cpu med rød sprit først (la rødspriten fordampe før du setter på ribba).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...