Gå til innhold

Hva er god markedsføring?


zatux

Anbefalte innlegg

Hei, jeg og en kompis har nylig startet en egen bedrift basert på IT-service.

Første mnd har hovedsaklig venner og kjente kommet med sine tekniske problemer, men vi ønsker så klart andre uavheninge til å oppsøke oss. Vi har til nå, første mnd, ett overskudd på 10.000 + 7.000 som kommer inn i støtte fra ulike kilder (vi er en ungdomsbedrift). Det mest fornuftige ville i grunnen være å bruke disse pengene på markedsføring, men 17.000 er mye penger for to ungdommer.

 

Hva er det fornuftigste å bruke pengene på med tanke på markedsføring? Anonser i lokalavisa? Hefter rundt i posten?

 

Vi vet ikke, og lurer på hvordan vi skal få mest igjen for pengene.

 

Vi hører til i en kommune (Strand) med 10 500 innbyggere. Det finnes kun én serivceytende bedrift i kommunen innenfor IT, som har ett potensiall for 70 millioner kroner i omsettning. Kommunen er bonde- og industrisamfunn med to hovedsaklige tettbebodde områder.

 

Setter pris på alle innlegg. :-)

 

Mvh Torvald Lekvam /m Ung Dataservice

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann!

 

Det dere bør vurdere først av alt, er hvor dere ønsker å tilby deres tjenester. Blir det kun i kommunen dere bor i? Eller andre områder? Og om det er slik at dere besøker kunder og hjelper dem på den måten/kunder kommer til dere, eller om dere hjelper kunder via internett? (må spørre siden det ikke står noe om det i teksten).

 

For ordens skyld bør dere også, hvis dere ikke allerede har gjort det, lage en bedriftsprofil (hva dere står for og lignende), en forretningside og helst også en visjon. Jeg kan hjelpe dere videre med akkurat dette hvis dere ønsker det.

 

Grunnen til dette forarbeidet, er for å fremstå så konkret som mulig, slik at kunden ikke blir sittende å fundere på hva dere faktisk kan bidra med. Hvis dere for eksempel sier at "Vi hjelper deg med data", så er dette et veldig bredt område. Nå vet jeg ingenting om deres bakgrunn innen data og hva dere har kunnskaper om - dette sier jeg på generellt grunnlag. Derfor er det bedre å si at dere kan hjelpe kunder med dataproblemer og liste opp enkelte problemer eller lignende som dere da kan ordne.

 

Hvis man skal fremstå som en seriøs bedrift, så bør man gjøre forarbeidet godt, selv om dette er.. ehm... en drittarbeid uten like. Hehe.. Men det som er fordelen med slikt forarbeid, særlig med tanke på at dette er en ungdomsbedrift, er at dere da fremstår som en seriøs bedrift som kan føre til at dere får flere kunder. (vi ungdommer i dag ER faktisk ikke så ille...hehe)

 

Når det kommer til selve markedsføringen, så kan flyers, annonser og lignende være fornuftig. Dette kommer igjen an på hvordan dere skal jobbe (besøke kunder eller lignende), slik som nevnt tidligere. Hvis det gjelder kun i kommunen, så kan dere evnt. lage egene flyers selv og legge i postkasser o.l. (husk da på dette velkjente klistremerket som heter "Nei takk"..).

 

Hvis dere har lyst, så kan jeg se nærmere på det og hjelpe dere.. Jeg har nettopp studert ett år og fått tittelen Markedskonsulent (har lært veldig mye om markedsføring, samt etablering av bedrift) og skal videre på en bachelor i markedsføring på BI.

 

Det er lettere å hjelpe dere hvis jeg vet litt mer om bedriften :)

 

Send meg en PM om dere vil =)

 

Mvh

 

Ingrid aka TheBlondie

Lenke til kommentar

Først å frems kun i kommunen vi bor i - hovedsaklig privatkunder. Vi rykker også ut til folk, men vi sette pris på om de komme til oss med problemene (så sant det er praktisk mulig)

 

Vi har allerede en forretningsplan som inneholder samtlige punkter.

 

Vi driver i tillegg med "salg". Vi er partnere med nettbuikken Multicom, og veileder våre kunder til å kjøpe fra Multicom, mot av vi få provisjon. (På den måten blir garantien liggende hos Multicom, og vi slipper å ta inn varer på lager.)

 

Vi har allerde fått en artikkel i lokalavisa, men det var ikke digre greia. Jeg tror vi kommer til å sattse på flyers, ettersom vi får trykke realativt billig (bror til kompanjongen fikser det).

 

Vi hadde satt pris på litt tips og triks til de å fange opp kunder. Hvilken markedsføring vi bør bruke for å få mest ut av pengene.

 

Nå i starten er strategien å være veldig åpen mot kunder, være på plass på timen ved problemer, og heller være veldig grei i pris ved det første. Må denne måten ønsker vi å opprette ett godt rykte rundt god service og gode priser, for etter hvert heve prisene noe.

 

Mange takk for bermhjertigheten. :-)

Lenke til kommentar

Om det finnes lokalTV i kommunen din, så kan dere også forsøke med en annonse eller reklame der. Jeg vet ikke hva slikt koster når det gjelder lokalTV, fordi det kan variere veldig fra kanal til kanal.

Ved en reklamefilm på lokalTV, så kan det hende de kan være behjelpelige med kamera eller lignende utstyr, eller dere kan lage det selv eventuelt.

 

Vet ikke hvor aktuelt det kunne ha vært med for eksempel en stand i sentrum eller på et kjøpesenter? Der dere svarer på spørsmål direkte, eller får dem til å skrive ned problem, telefonnummer/email og at dere kontakter dem dagen etter eller noe.

Dere kan også lage en konkurranse som dreier seg om data, og kanskje da i samarbeid med Multicom - der premien er en rimelig komponent fra Multicom (en fancy USB-dings, USB-penn osv).

Jeg vil tro at dette ikke vil koste allverden - muligens leie av plass samt premien.

 

Siden dere også hadde litt i overskudd, så kan dere eventuelt tilby første "behandling"/hjelp gratis, slik at kundene selv kan oppleve hvor dyktige dere er innen faget.

 

Veldig bra forretningsplan forresten - den var veldig informativ! :) Klapp klapp for den! :D

 

Når det gjelder selve markedsføringen, så ikke fokuser så mye på at dere vil tjene penger - det ligger bak enhver bedrift.

 

Har dere nettsiden til firmaet oppe å går nå?

Hvis jeg får linken av dere, så skal jeg legge den ut på forumet jeg har laget som dreier seg om markedsføring - om dere er interessert i det så klart! :)

 

En ting til: vareprat er en av de desidert enkleste markedsføringsmetodene som finnes! De koster ingenting og kan føre til mange nye kunder.

Men det er også kjempeskummelt; hvis to kunder blir misfornøyde, så forteller de dette til alle de kjenner. Derimot, hvis to kunder blir fornøyde, så forteller de det kanskje til halvparten av de dem kjenner.

Ulogisk statistikk, men en dog sant! Unntaket er nok hvis kunden blir ekstraordinært fornøyd - da blir nok dette fortalt videre til enhver person! :)

 

Men ut i fra forretningsplanen, så ser dette veldig bra ut! Du/dere gjør en god jobb og har de riktige tankene! :)

Endret av TheBlondie
Lenke til kommentar
Om det finnes lokalTV i kommunen din, så kan dere også forsøke med en annonse eller reklame der. Jeg vet ikke hva slikt koster når det gjelder lokalTV, fordi det kan variere veldig fra kanal til kanal.

Ved en reklamefilm på lokalTV, så kan det hende de kan være behjelpelige med kamera eller lignende utstyr, eller dere kan lage det selv eventuelt.

 

Vet ikke hvor aktuelt det kunne ha vært med for eksempel en stand i sentrum eller på et kjøpesenter? Der dere svarer på spørsmål direkte, eller får dem til å skrive ned problem, telefonnummer/email og at dere kontakter dem dagen etter eller noe.

Dere kan også lage en konkurranse som dreier seg om data, og kanskje da i samarbeid med Multicom - der premien er en rimelig komponent fra Multicom (en fancy USB-dings, USB-penn osv).

Jeg vil tro at dette ikke vil koste allverden - muligens leie av plass samt premien.

 

Siden dere også hadde litt i overskudd, så kan dere eventuelt tilby første "behandling"/hjelp gratis, slik at kundene selv kan oppleve hvor dyktige dere er innen faget.

 

Veldig bra forretningsplan forresten - den var veldig informativ! :) Klapp klapp for den! :D

 

Når det gjelder selve markedsføringen, så ikke fokuser så mye på at dere vil tjene penger - det ligger bak enhver bedrift.

 

Har dere nettsiden til firmaet oppe å går nå?

Hvis jeg får linken av dere, så skal jeg legge den ut på forumet jeg har laget som dreier seg om markedsføring - om dere er interessert i det så klart! :)

 

En ting til: vareprat er en av de desidert enkleste markedsføringsmetodene som finnes! De koster ingenting og kan føre til mange nye kunder.

Men det er også kjempeskummelt; hvis to kunder blir misfornøyde, så forteller de dette til alle de kjenner. Derimot, hvis to kunder blir fornøyde, så forteller de det kanskje til halvparten av de dem kjenner.

Ulogisk statistikk, men en dog sant! Unntaket er nok hvis kunden blir ekstraordinært fornøyd - da blir nok dette fortalt videre til enhver person! :)

 

Men ut i fra forretningsplanen, så ser dette veldig bra ut! Du/dere gjør en god jobb og har de riktige tankene! :)

9206674[/snapback]

 

Takk for ros. :-)

 

Lokal-tv har vi ikke, men den stand-ideen var ikke så dum. Kanskje samkjørt det med en konkuranse på torget (sentrum her). Muligens på Felleskjøpet også! Takk for ideen Marvil.

 

Vi har ikke noe nettside oppe å går...enda. Vi venter på org nr fra Brønnøysund. Tar litt tid pga ferieavviking.

 

Vi prøver å yte litt ekstra nå i starten. Kommer på timen viss det er noe galt, og skriver gode prisen nå i starten. Slik de skal bli fornøyde og spre rykte før vi skruer opp prisene litt.

 

Men mange takk for innspill. Vi får prøve på noe av det overnevnte. :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...