Gå til innhold

Dassvåt mobil - slik redder du den

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er bare en løsning på det problemet - kjøp en Siemens ME45 !

Jeg tok en eskimorulle med telefonen i brystlomma i helga.

Ikke nødvendig med no tørking der nei.

Bare rista litt på'n for å få vekk det meste av vannet. Alt i orden !

Du får ikke kjøpt den av meg !

9185289[/snapback]

Det holder bra med en M65 og....

Men da jeg puttet den oppi en Cola-dram og det kom luftbobler opp pga at jeg hadde glemt å sette i gummipluggen i bunnen måtte den demonteres og skylles. Dette er lenge siden og telefonen virker som om ingenting har hendt, det gjør derimot ikke broderns Nokia 5140(som ble sammenlignet med M65) den tålte ikke fuktig vær engang.

Trist at Siemens er solgt :no:

Lenke til kommentar
Hadde en SE Z710 som jeg mistet i pølsevann. :p Skrudde den fra hverandre og skylte den, deretter lå den til tørk et par dager, og den funka fint. Så etter en måned sluttet 2-tasten og funke. Slo den av, men når jeg skulle slå den på kom jeg på at pin-koden min var xx2x. ^^ jaja.. Sendte den til rep. fikk brev tilbake om at garantien ikke dekket skaden og jeg kunne velge å få den tilbake for 700,- uten rep, eller kassere den for 0,-. Var litt kjipt, med tanke på at den var 4 mnd gammel.

Trodde alt ordna seg, men neida...

9189557[/snapback]

For en ekkel bransje.

Hva om du ikke fikk tatt kopi av telefonliste, bilder med mer før den ble sendt til undersøkelse. I P_NuT's tilfelle kunne han ikke få tastet pin-koden sin, og slik komme til sine data. Så skal du betale 700 kroner for å få den tilbake.

Synes det hadde vært nok å måtte betale for portoen. 700 kroner skal de altså ha for kun å ha konkludert med "åh.. VANNSKADE !! Nei.." og for å postlegge den ??

Lenke til kommentar
Hadde en SE Z710 som jeg mistet i pølsevann. :p Skrudde den fra hverandre og skylte den, deretter lå den til tørk et par dager, og den funka fint. Så etter en måned sluttet 2-tasten og funke. Slo den av, men når jeg skulle slå den på kom jeg på at pin-koden min var xx2x. ^^ jaja.. Sendte den til rep. fikk brev tilbake om at garantien ikke dekket skaden og jeg kunne velge å få den tilbake for 700,- uten rep, eller kassere den for 0,-. Var litt kjipt, med tanke på at den var 4 mnd gammel.

Trodde alt ordna seg, men neida...

9189557[/snapback]

For en ekkel bransje.

Hva om du ikke fikk tatt kopi av telefonliste, bilder med mer før den ble sendt til undersøkelse. I P_NuT's tilfelle kunne han ikke få tastet pin-koden sin, og slik komme til sine data. Så skal du betale 700 kroner for å få den tilbake.

Synes det hadde vært nok å måtte betale for portoen. 700 kroner skal de altså ha for kun å ha konkludert med "åh.. VANNSKADE !! Nei.." og for å postlegge den ??

9191895[/snapback]

Har noe med at Sony Ericsson og Nokia ikke betaler for backup. Og en full backup (da tenker jeg ikke på synking til outlook, men skikkelig backup via skikkelig utstyr) tar som regel en god stund. Backup er nemlig kundens 100% fulle ansvar. Og ikke servicesenteret som tar imot telefoner. Noe jeg er helt enig i....

Lenke til kommentar

For det første er personen i utgangspunktet i en hjelpeløs situasjon. Hadde nå disse 700 kronene dekket backup av data i det minste.. Men 700 kroner i porto og vannskadesjekking synes jeg er drøyt.

0 kroner for å sanere enheten, det er i og for seg en ok pris. Men det hadde vært greit om de kunne sende den ureparert i retur til deg med ordinær porto. Bør vannskadesjekken være såpass kostbar?

Har jo hørt at noen gjerne tar seg 400 kroner for å montere i en ny harddisk på en PC. Hadde jeg vært på ett samlebånd for harddiskmontasje, og pengene hadde gått rett i lommen min så hadde jeg blitt fort rik, dersom det var en jevn kundestrøm.

Lenke til kommentar
For det første er personen i utgangspunktet i en hjelpeløs situasjon. Hadde nå disse 700 kronene dekket backup av data i det minste.. Men 700 kroner i porto og vannskadesjekking synes jeg er drøyt.

0 kroner for å sanere enheten, det er i og for seg en ok pris. Men det hadde vært greit om de kunne sende den ureparert i retur til deg med ordinær porto. Bør vannskadesjekken være såpass kostbar?

Har jo hørt at noen gjerne tar seg 400 kroner for å montere i en ny harddisk på en PC. Hadde jeg vært på ett samlebånd for harddiskmontasje, og pengene hadde gått rett i lommen min så hadde jeg blitt fort rik, dersom det var en jevn kundestrøm.

9193133[/snapback]

700,- var litt i drøyeste laget. Snakket med vennen min som jobber på tafjord kommunikasjon. De tar 300,- for sjekk... Og så kommer jo frakt oppå der igjen, så da bør ikke prisen bli fulle 700,- iallefall. :p

Lenke til kommentar
700,- var litt i drøyeste laget.

Dette er mailen jeg fikk fra Norwegian Telecom:

Hei,

Ditt kundenummer: xxxxxxxx

Vi har fått en verkstedsrapport fra verkstedet.

De skadene som telefonen har dekkes ikke av garantien.

Skadene på telefonen:

SE VEDLAGT VERKSTEDSRAPPORT!

Retur reparert (inkl. frakt) på kr: Lar seg ikke gjøre,-

Retur ureparert (inkl. frakt) på kr 629,-

For å kassere telefonen kommer det totalt på kr 0,-

Hva ønsker du å gjøre?

Vi ønsker å informere Dem om att prisoverslag nå er klart.

Apparatet oppbevares i høyst 3 måneder f.o.m. dagens dato,

deretter selges produktet i henhold til norsk lov.

Mvh

Norwegian Telecom v/xxxxxxx

Greit, la på 70,- :p men likevel... det er mye!

Lenke til kommentar

Jeg kan kun se 700,- som en sum om den har blitt sjekket av et lokalverksted og så blitt videresendt til et eksternverksted. Men igjen... Da skal det jo stoppes på første verksted om det er umulig å reparere. Men hårreisende at det er over dobbelte av prisen til enkelte verksted.

Lenke til kommentar

Vanlig pris der jeg jobber for å returnere ureparert ved væskeskade er 290 kr + moms. Så 700 kr er nok lettere overdrevet. Det tar ganske lang tid for en tekniker å konstatere en væskeskade:

1. skru opp tlf,

2. konstatere væskeskade, sjekke i mikroskop

3. sende melding til butikk, 14 dagers svarfrist

4. butikken spør om bilder, tekniker må bruke tid på å få tatt bilder og legge disse opp. Vente lenger på svar fra butikk

5. purre på avgjørelse nok en gang.

6. Skru sammen tlf, skrote eller returnere tlf, så skal den evt via logistikk på vei ut..

Dette er ikke uvanlig, og inkl. frakt så synes jeg 290 kr + moms nesten er for billig igrunn... Koster mer å ha folk i arbeid enn det folk flest tror..

Endret av CavemaNz
Lenke til kommentar
Da jeg jobbet i telebutikk var 369 + mva. den vanlige prisen for å få tilbake et produkt ureparert.

På papirene du skriver under på når du leverer inn produktet står det hvilken pris verkstedene kan kreve. Eller det sto kanskje en minimumspris :hmm:

9194229[/snapback]

Jeg tror det er påkrevd at kunden blir opplyst om prisen på undersøkelsen først. Det er vist pris fra mobilen ligger på disken ved levering til den ligger på disken ved avhenting som gjelder. Derfor underskrivingen. Reparatøren kan ikke ta seg mer betalt enn det oppgitte uten at kjøperen har samtykket i det. Derfor får kunden et valg mellom ulike løsninger og priser på hvert valg.

Lenke til kommentar

Jeg reddet den splitter nye mobilen min (Nokia ett eller annet...) etter at det hadde dryppet ferskvann på den en hel natt.

Tok av deksel, batteri og SIMkort og la telefonen i varmluftsovn på ca 50 grader i 3-4 timer.

Da jeg startet telefonen neste dag, så fungerte den helt fint. Dette er ett år siden og telefonen fungerer den dag i dag helt fint. :cool:

Endret av R_N
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
[...]Har uansett hatt en 7110 som jeg mista i Randsfjorden, røska den opp, fremdeles på - men med handsfri-ikonet på. tok ut batteriet og det som kunnes tas av og la den til tørk. Dagen etter var den like god! Men i ettertid døde tastene for meg, åpnet den og fant korrosjon på tasteplaten. Rensa den med elektrorens, og god som gull igjen!

[...]

Noe som er mest overraskende, er hvor mange som måtte levere tilbake sin 7110 pga. fukt- og vannskader pga. tommelhjulet. Svette fra tommelen var visstnok nok for å drepe den. Må ha vært sykt heldig. Fungerer faktisk den dag igjen.

Jeg hadde også en 7110 en gang i tiden. Denne hadde jeg mye problemer med FØR den gikk i vannet. Skrudde seg av i tide og utide og var generelt vrang. Den gikk ved et uhell nedi en vask med glovarmt vann (var ganske smertefullt å fiske den opp i panikk). Den skrudde seg av av seg selv, så jeg antok at den nå hadde svunnet hen til de evige jaktmarker. Tørket den med et håndkle utvendig og la den på baderomsgulvet (oppvarmet til ca 25 grader) over natta. Neste morgen skrudde den seg på, og den fungerte bedre enn noen sinne. Skrudde seg aldri spontant av etterpå. Ingen problemer med den bortsett fra at den "sprett-fjæra" slutta å funke. Min fungerer som din, glimrende den dag i dag.

Lenke til kommentar
  • Opprett ny...