SirT83 Skrevet 30. juli 2007 Del Skrevet 30. juli 2007 Jeg vet hva jeg har gjort feil, men vet ikke hvor stort problemet kan være. Jeg koblet fra CD spilleren min av forskjellige årsaker. Og da jeg skulle bruke den igjen klarte jeg å koble den til uten å skru av dataen. Den sloknet konstant. Er nesten litt flau, ettersom jeg vet at dette skaper store problemer og også kanskje kortslutning. Jeg lurer på om noen kan hjelpe meg å svare på om det er mulig å redde dataen eller om alt er kortsluttet og ødelagt. Jeg har liten erfaring med å jobbe inne i selve "boksen". Når jeg nå skrur på dataen kommer det bare en lav konstant summe lyd, uten at noe skjer. Dataen har strøm, ettersom det lyser på den. Hilsen Thomas Kalleberg Lenke til kommentar
Abbyss Skrevet 30. juli 2007 Del Skrevet 30. juli 2007 (endret) Stygg sak det der ja... Når maskinen er av (strøm kabel fra kobblet strømforsyning på utside!), tar du og kobbler fra den data kabelen som går til CD-ROM stasjonen på Hoved kortet, sett inn strømkontaken på utsiden av strømforsyningen igjen og start opp, booter den da, får du BIOS bildet? Edit: Redigert tekst Endret 30. juli 2007 av Abbyss Lenke til kommentar
SirT83 Skrevet 30. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2007 forsøkte dette, men uten hell.. Når jeg titter inn i maskinen når strømmen er på, er det eneste liv jeg kan se et lite grønt lys på hovedkortet mitt. Kan alt være borte, altså alt ødelagt? Lenke til kommentar
SirT83 Skrevet 31. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2007 Noen som kan hjelpe`? Lenke til kommentar
persistent Skrevet 31. juli 2007 Del Skrevet 31. juli 2007 Du kan jo prøve å ta av strømmen på maskina, og så plugge bort CD´en helt - altså ta ut både strøm og IDE-kabel og så prøve å starte opp. Alterntivt dersom det ikke fungerer kan du prøve å nulle bios-en. Enten ved hjelp av jumperen på hovedkortet eller ved å ta ut bios-batteriet. Du kan også prøve å boote opp med f.eks. bare det nødvendigste, altså prosessor og ram (samt skjermkort), altså koble fra alt annet. Lenke til kommentar
SirT83 Skrevet 31. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2007 Ok, skal prøve dette. men hvordan nuller- jeg biosen, jumperen på HK? hehe, jeg er helt ny på hardware... Lenke til kommentar
persistent Skrevet 31. juli 2007 Del Skrevet 31. juli 2007 Hei, beklager sent svar. Hvordan du gjør det med junperen avhenger av hvilket hovedkort du har, men den enkleste måten (fungerer stort sett bestandig) er å ta ut biosbatteriet (et lite flatt "klokkebatteri" på størrelse med ca et kronestykke). Ta det ut og vent 10-20 sek og sett det inn igjen. Så kan du prøve å starte opp... Lenke til kommentar
SirT83 Skrevet 31. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2007 jeg forsøkte, men den samme lyden fortsetter. Når jeg prøver å finne ut hvor lyden kommer fra. kan det virke som om det kommer fra Powe Supply boksen i "boksen" Er det noe sikringer eller noe slikt man kan slå på, eller kanskje bytte? Lenke til kommentar
persistent Skrevet 31. juli 2007 Del Skrevet 31. juli 2007 Kan være sikring inne i PSU´n, men vil ikke anbefale å begynne å skru på den. Når du prøver å starte (får "summelyden") ser du da om noen av viftene går ? Lenke til kommentar
SirT83 Skrevet 1. august 2007 Forfatter Del Skrevet 1. august 2007 Ingen av viftene går, så vidt jeg kan se iallefall... Hehe, tror den er ganske gåen som den står. Så hvis det kan hjelpe å skru på sikringen tror jeg at jeg tar sjansen på det. Men trenger selvfølgelig en walkthrough på det... Lenke til kommentar
persistent Skrevet 1. august 2007 Del Skrevet 1. august 2007 Er nok enten PSU eller hovedkort som har tatt kvelden. Om du har tilgang til en annen PSU så ville jeg prøvd å bytte den først. Om du ikke har gjort det før vil jeg på det sterkeste anbefale penn og papir slik at du tegner/noterer hvor de forskjellige kablene er tilkoblet. Dersom dette ikke er et alternativ kan du sjekke om det er en sikring i PSU´en. Du bør da koble fra alt (notér hvordan) og skru ut PSU´en. Den er vanligvis festet bak på maskina med 4 skruer. Så tar du den ut, du må nå åpne dekslet (normalt 4-6 små skruer), når du har fått av dekslet tar du en titt inni innmaten og ser etter en liten glassikring. Om du finner det kan du ta den ut og holde den mot lyset og se om metalltråden inni er av. I såfall må du lese av type sikring (står vanligvis stemplet i en av endene) og få i en tilsvarende. Sett så alt sammen i hop igjen og prøv å starte. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå