Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Lakkering av TZR


Anbefalte innlegg

Min Yamaha TZR 50 (blå) har vært en del ganger i bakken og jeg har begynt å vurdere å omlakkere den. Jeg har ikke nok penger til at et verksted kan gjør dette, så jeg lurer på om jeg kan gjøre dette selv uten at det ser ut som en skade har gjort det. Noen tips til hvordan jeg bør gå fram og ikke minst er det mulig at jeg kan få dette til å se bra ut? Hadde vært finht med en liten mini-guide om noen har lyst til å hjlpe meg med det :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Skaff deg skikkelig lakk OG primer. Primer grunning og gjør at lakken festes bedre til underlaget, OG forsterker fargen. Biltemalakk er ikke å anbefale da denne flasser av etter en liten stund. Torshov og andre bilsjapper har grei lakk, men det beste er å høre med ett lakkverksted. Lakkverkstedet blander også primern for deg, så du får best mulig resultat. ikke lakk når det er for varmt eller for kaldt.

2. Kjøp sandpapir, 500 - 700 - 1000 - 1200 korns papir. Du kommer til å bruke alle, så kjøp med 4-5 ark av hver. (1stk er ikke større enn et a4 ark)

3. Klarlakk, brukes til å bevare fargen og beskytte mot riper. Self. får du riper hvis du går inn for det, men klarlakken bevarer fargen lengere.

4. Poleringsmiddel, bruk det samma som faren din bruker til å polere bilen sin når han er i godt humør. TurtleWax gjør underverker.

 

Så til selve prosedyren:

Start med 500-korns papiret, og begyn å puss overflaten i en åttetall bevegelse. Ikke puss fram og tilbake, for da vil du få ugjevn pussing.

For å løsne lakken bedre, våtsander du, er bare å helle litt vann på overflaten der du pusser. Etter du har fått vekk litt av overflaten, går du over til 700-korns papir og gjør det samme. Etter du har holdt på litt, våtsander du til slutt over med 1000-korns papiret, og tørker av overflaten med en tørkefille. Nå begynner lakkeringen. Hvis du bruker sprayboks lønner det seg å stå ca. 20-30cm unna med boksen, slik at du ikke danner tjukke lag. Flere tynne er bedre enn få tjukke. Lakker fra side til side nedover fra toppen. Når du har dekket hele overflaten med lakk, lar du det stå å tørke så lenge det står på boksen. 1t er nok greit nok. Deretter påfører du det andre laget, og lar dette tørke. Etter det har tørket, er det igang med våtsanding. Denne gangen starter du med 1000-korns papiret, og våtsander til du begynner å skimte stålet. Tørk av, lakker 2 nye lag med lakk, og la det tørke. Puss så over enda en gang. Gjenta dette 2 ganger, for så siste gangen å gå over med 1100-korns papiret. Du vil nå se at det virkelig glinser i det du lakker, men ikke gi deg her. Spray over med klarlakken - et eller maks to lag holder, du vil ikke at det skal bli for tjukt her heller, slik at glansen kveles bort. Etter klarlakken har tørket, starter du med poleringen. Poler over 3 eller 4 ganger med turtlewax'en til faren din. Nå vil du garantert se speilbildet ditt i overflaten, og du er ferdig..

 

Håper jeg fikk med alt..

Lenke til kommentar

det veit jeg desverre ikke, men jeg tok likeså greit å søkte meg fram litt slik at du slipper å gjøre feil. her en veileder jeg fant på ett annet forum- all credds til han som har skrevet den.

 

 

 

Forberedelser:

Plukk ned, og gjør klar delene som skal lakkeres.

Skru av alle ting som er festet på. Fjern alle skruer.

Vask av all dritt med såpevann.

Vask så med noe godt avfettingsmiddel, motorvask eller lignende. Få bort all olje, grease osv.

 

 

Bearbeiding:

Arbeid i godt lys. Husk at godt dagslys er bedre enn den kraftigste lampe.

Se over delene etter bulker, sprekker og riper.

Gå over med litt tørt sandpapir, og rip godt opp overflatene.

Trenger du å sparkle gjør du dette nå.

 

Bruk litt stålplast, som har elastiske egenskaper, så det ikke sprekker opp senere.

Fyll ned i alle sprekker, riper og bulker. Gni det godt nedi.

Pass på å ikke legg på for mye. Kjedelig å pusse av igjen.

Legg bare på så sparkelen følger flatens former.

 

Så begynner pussingen for alvor.

Bruk først tørt sandpapir på rull.

Et godt tips her er å kjøpe en slik sandpapirholder med håndtak på.

Det er en myk flat plate som man spenner sanpapiret fast i.

Pusser man med denne hindrer man at man pusser vekk sparkelet nede i bulkene.

Platen gjør at papiret følger overflaten og det blir helt flatt.

Når du har pusset så godt du kan, og alt er mattet ned, er det tid for første strøket med grunning.

Har du pusset ned på nakent stål kan det være lurt å begynne med et lag med zink-grunning.

 

Tørk av pussestøv med en fille.

Ta så en ny fille og dynk den i Lynol eller tilsvarende.

Så vasker du godt mens lynolen fordamper.

Dette skal du gjøre før hvert strøk uansett om det er grunning eller lakk!

Veldig viktig for at lakken skal feste skikkelig.

 

Når du sprøyter på er det viktig å stå et sted der du har kontroll på temperaturen.

Utendørs på en kald dag er ikke bra! Heller ikke i steikende sol.

Jeg lakker kun i et lukket rom, hvor jeg har ovn på.

Skal være rundt 16-18 grader når du lakkerer.

Er det kaldere tørker lakken for seint, og det renner.

Er det varmere tørker lakken omtrent før den er kommet ned på flaten, og du får en ru overflate.

Står du i et lukket rom har du også kontroll på at ikke støv blir virvlet opp og havner på din våte lakk.

 

Du må somregel legge på tykk filler-grunning og pusse 2-3 ganger for å få det beste resultatet.

Mye jobb, men det har du igjen for senere.

Når alle bulker og sånt ikke lenger vises på overflaten går du over på våtslip.

Puss overflaten fin med fint våtslipepapir.

Tørk bort vannet med en fille og blås tørt og fint med varmepistol/hårføner.

Husk at det kan ligge vanndråper inne i sprekker og sånt som kan ødelegge lakken din.

 

 

Lakkering:

Da er vi klare for lakkeringen.

Du har selvfølgelig husket å vaske delen med Lynol etter at du tørket den for vann.

Dette er siste lynolvasken. Du skal IKKE vaske mellom fargelagene eller klarlakklagene.

Ikke ta på flatene med de møkkete og fettete fingrene dine etter lynolvasken.

Du har også husket å sjekke at temperaturen er riktig, og at det ikke virvler mye støv i rommet.

Selvfølgelig har du på deg maske så du ikke puster inn lakkstøv og annet dritt, og blir retard på hele greiene...

 

Rist sprayboksen i minst 1 minutt.

Ha alltid nok lakk stående klar til å fullføre et strøk.

Vet du at du må gå over på ny boks midt i et strøk, så sørg for at den nye boksen også er ristet.

Lakk baksiden først, f.eks under tanken.

Det er viktig at hele flaten blir lakket samtidig.

La f.eks. ikke halvparten få tid til å tørke før resten blir lagt på.

Dusj først kjapt over flaten sånn at det bare legger seg litt "prikker" med lakk.

Disse tørker fort og gjør at lakken som kommer senere kan "gripe" fast i disse, og det forhindrer renning.

Så er det bare å kjøre på. Lakk i dansende bevegelse.

Det som er litt lurt er å ha tingen du lakker på en krakk eller noe som enkelt kan snues.

Da kan du hele tiden snu det du lakker opp mot lyset, og da ser du hva som er våt lakk, og hvordan overflaten ser ut.

Å lakke på et område som ligger i skyggen er dødfødt! Da ser du ikke hva du holder på med.

Oppdager du at lakken "krystalliserer" seg (blir sånt rart mønster i lakk-kornene) er det like før det begynner å renne!

STOPP! Ikke lakk mer på det området, men begynn et annet sted på flaten.

Er du heldig tørker det akkurat fort nok og lakken jevner seg og blir normal igjen.

 

Legg på to strøk med farge, med ca. 5 min. mellomrom.

På det andre strøket er det viktig å følge med overflaten opp mot lyset som jeg nevnte.

Det er fordi at det omtrent er umulig å se hva som er det nye og gamle strøket.

 

Etter det andre laget venter du i 5 min til, og så er det klar for klarlakk.

Er det god klarlakk du har kjøpt, er denne veldig enkel å jobbe med. Skjelden klarlakken renner.

 

Legg på en 2-3 lag med klarlakk. 3-4 min. mellom hvert lag.

Følg samme taktikken som tidligere. Lakk opp mot lyset å se til at du får lakket hele overflaten.

 

For lite lakk, lagt på for seint, så flyter ikke lakken skikkelig utover og du får appelsin-overflate.

For mye lakk, lagt på altfor fort, så renner det. Enkelt og greit...

Finn en balansegang.

 

 

Etterpå:

La lakken tørke/herde i noen dager før du gjør noe særlig med den.

Kaster du delene på sykkelen samme dagen kommer det garanter skader på lakken.

Den tåler lite av støt og sånt de første dagene.

Ikke polèr lakken heller før det har gått en god stund.

Da forsegler du bare porene og den herder saktere.

Har du lakket skikkelig trengs ikke poleringen på en god stund heller

 

 

That's it!

Dette er det jeg gjør når jeg lakkerer, og det funker for meg ihvertfall.

Håper det kan være til hjelp for andre som vil forsøke.

 

Kom gjerne med spørsmål og tilbakemeldinger om det er noe dere lurer på angående det jeg har skrevet.

Er jo ikke sikkert jeg har forklart meg godt nok.

 

-Aff-

 

Orginalt skrevet av: affen

Endret av zymor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...