Keiseren av Grønland Skrevet 30. juli 2007 Del Skrevet 30. juli 2007 Jeg åpnet nettopp øynene for hvor utrolig fint infrarøde bilder kan bli etter å ha sett dette : http://www.deviantart.com/deviation/60666880/ Men så er jeg helt uviten om dette. Får man kjøpt infrarøde objektiver til Canon, kan noen anbefale noen? Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 30. juli 2007 Del Skrevet 30. juli 2007 (endret) Hm. Jeg vet ikke om noen objektiver som filtrerer bort infrarødt lys i coatingen, så i utgangspunktet kan stort sett alle objektiver regnes som infrarøde objektiver. Problemet ligger i at filteret foran sensoren filtrerer bort IR-lys, så for å ta IR-bilder med de fleste digitalkameraer må du fjerne dette. Det finnes firmaer som gjør jobben for deg, men det koster en del og du kan glemme alt som heter garanti og reklamasjon i etterkant. Pluss at du ikke kan bruke kameraet til vanlig fotografering etterpå. Endret 30. juli 2007 av Sutekh Lenke til kommentar
cycorax Skrevet 30. juli 2007 Del Skrevet 30. juli 2007 finnes en del nettbutikker som selger ir-modifiserte kamerahus. Evt kan man få modifisert et. finnes en del DIY guider på nettet om hvordan du gjør dette. Har planer om å gjøre det med min gamle 10D da denne bare samler støv etter jeg har oppgradert.... ER som Sutekh sier nødvendig å gjerne IR-filteret foran sensoren. Lenke til kommentar
Jpettersen Skrevet 30. juli 2007 Del Skrevet 30. juli 2007 Du kan ta vanlege bilder med det sjølv om du fjernar IR-filteret foran sensoren. Edmund optics sel IR-filter som du kan skru på objektivet. Tutorial til å fjerne IR filter på Nikon D70 Tutorial til Canon 350D Tutorial til Canon 300D Tutorial til Nikon D100 Bjørn Rørslett har i tillegg mykje informasjon om Infarød fotografering Lenke til kommentar
Keiseren av Grønland Skrevet 30. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2007 jeg har canon 30D, er det ikke noen lettere måte å gjøre det enn å modifisere hele kamerahuset? når det er så vanskelig syntes jeg nesten det var litt frastøtende sorry. Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 30. juli 2007 Del Skrevet 30. juli 2007 Sett på et filter som blokkerer vanlig lys og bruk lange lukkertider. Med de fleste kamerahus kan man ta flotte bilder med mellom 1 og 30 sek lukkertid når det er sol ute. Når det ikke er sol så blir det problematisk. Lenke til kommentar
Jpettersen Skrevet 30. juli 2007 Del Skrevet 30. juli 2007 Dersom du har eit analogt kamera, kan du kjøpe infarød film til det. Sikkert den billigaste måten. Lenke til kommentar
Keiseren av Grønland Skrevet 30. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2007 forbausende at dette skal være så vanskelig. Og finnes det i det hele tatt et filter som blokkerer vanlig lys? Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 30. juli 2007 Del Skrevet 30. juli 2007 (endret) Siden infrarødt lys vil ødelegge farvebilder så må kameraet filtrere det bort. Dermed så er det ikke helt enkelt å fotografere i infrarødt. Det finnes mange filter du kan bruke, kjøp et eller to og ta bilder. Ikke for komplisert. Hvis du bare vil eksperimentere så kan du lage filter av fremkalte lysbilder som er helt sorte. De blokkerer vanlig lys og slipper igjennom infrarødt. De vil ikke gi like fine bilder som dyre filter som blokkerer det nærmeste infrarøde lyset også. Endret 30. juli 2007 av Kristallo Lenke til kommentar
netrex Skrevet 30. juli 2007 Del Skrevet 30. juli 2007 Ganske sikker på at det bildet på dA der ikke er ekte IR, men takket være Photoshop eller annet redigeringsprogram. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+oiasdf79 Skrevet 31. juli 2007 Del Skrevet 31. juli 2007 http://www.ddmr.no/index.php?page=sok&s%F8...8dt&sorter=Pris Wiken Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå