Gå til innhold

Er det riktig med Rushtidsavgift for biler?


Anbefalte innlegg

Sverige har hatt stor suksess med rushtidsavgift i Stockholm og skal nå innføre det permanent:

http://www1.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=154261

Selvfølgelig setter dette griller i hodet på norske politikere og dette vil si at vi kanskje kan ha noe lignende her i Norge om et par år.

 

Det jeg da først og fremst er kritisk til er en by som feks. Oslo. Her betales det allerede store summer for hver eneste gang man skal inn i byen, nærmest som en permanent rushtidsavgift. Skal man da få enda en avgift på toppen av denne? Vil det ikke da feks. være mer riktig å evt. innføre en høyer avgift i rushtiden og så en god del lavere ellers?

 

Jeg kan se det positive med rushtidavgift, men mistenker sterkt at det vil ikke føre til noen særlig større utbygging av kollektivtrafikken, men at det kun vil bli enda en avgift som går ned i et stort svart hull.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først bygger de om veinetett slik at gjennomkjøring via småveier blir umulig og all trafikk må gå om hvordfartsårene, dette fører i sin tur til mere trafikk på disse veiene som de da i sin tur vil avgiftslegge fordi det er så mye trafikk.

Forstå det den som kan. :nei:

Lenke til kommentar

Ja. jøss. dette funker bra i sverige. Kanskje grunnet det koster 20 kroner å kjøre gjennom bommen i rushtiden, og ellers er det gratis... Her i norge koster den jo 20 kroner nå. Blir det 40 i rushen og 20 utenom? Det sier seg selv det ikke er sammenliknbart.

 

Og som andre nevner så er bomringen(e) i norge lagt opp til du MÅ gjennom dem. Må vel over hønefoss hvis du skal fra sandvika til mastemyr (gjennom byen) uten å kjøre gjennom bomringen. Dette er planlagt og politisk.

 

Og mens jeg er i farten. Hvorfor i alle dager står bomringen på vestkanten av oslos ring3 nesten helt med ullevål stadion, slik alle, inkl smestad må kjøre gjennom den (ring 3 er jo trossalt den veien som går lengst fra sentrum, og burde ikke være avgiftsbelagt), mens på østkanten er den laaangt ute slik "ingen" trenger å betale?

Lenke til kommentar

Det er jo vi som kjører bil som er melkekuer for staten. Bomringen i Oslo skulle jo bare stå i 17 år, men står enda. En undersøkelse viste at folk var så vant til å ha den der, og det var greit å betale 20 kroner. Så lenge pengene gikk til utbedring av veier. Dette er jo tydelig at det ikke skjer i Oslo.

 

Nå driver de å bygger for fullt og legger om veiene i sentrum. Men de bygger jo ingen nye veier, de bare flytter på dem, og det gjør jo ikke noen store endringer i veitrafikken. Problemet er også at de som skal fra øst til vest må kjøre gjennom Oslo sentrum for å komme seg til andre siden.

 

Et annet problem i Oslo også er at det er lov å kjøre overalt. Biler har ingenting å gjøre i de indre sentrumsdelene. Det er lov å kjøre hvert eneste kvartal oppover Karl Johan. De eneste som har behov for å kjøre der er vareleveringer og kanskje taxi. Kollektivtilbudet må utbedres. Det er mer kø fra Kolbotn og innover nå, enn det var for 20 år siden, og det er ikke helt den riktige utviklingen. For eksempel kunne de latt høyre felt i bomringen langs Mosseveien være kollektivfelt, og ikke sånn som nå, at alle kjører i alle felt, og bussen stanger ofte i opptil 10 minutter eller lenger.

Ena nnen ting er også at ned Tollbugata går det ufattelig tregt. En av grunnene: Sidegatene har lenger grønt lys, en nedover Tollbugata. De fleste bussene er bygd ut for prioritert grønt lys, men Vegvesenet vil ikke installere fjernstyringen på lyskryssene. Noe som resulterer i lenger køer, og forsinkede busser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...