Kiruk Skrevet 31. juli 2007 Del Skrevet 31. juli 2007 Maynard James Keenan er et av de virkelig store geniene i nyere musikk. Han er hjernen i både Tool og A Perfect Circle. Bare det forteller hvor genial han er. Han skriver de aller fleste tekstene og melodiene så vidt jeg vet. Disse er både tunge og mørke; en virkelig nytelse å lytte til. 9174306[/snapback] Kunne ikke sagt det bedre selv. Lenke til kommentar
Cuneax Skrevet 31. juli 2007 Del Skrevet 31. juli 2007 Nå finnes det vel ikke en klar definisjon på det objektive plan vedrørende hvem som er genier eller ikke, så tråden ender bare opp som en teit listetråd hvor svar kommer ann på en persons preferanser. Geniene i den "moderne" musikken = Mine favorittartister innenfor nyere musikk 9177924[/snapback] Sant det, men det har dukket opp noen få gode innlegg her. Hvis tråden flommer over av telletrådnykker, stenges den like fort som en kebabsjappe etter mattilsynet har vært på besøk. Lenke til kommentar
dabbo-baze Skrevet 31. juli 2007 Del Skrevet 31. juli 2007 (endret) Omar Rodriguez-Lopez, fordi han komponerer fet fusion-musikk, er en kunstnerisk og original gitarist, og er hjernen bak den geniale musikken av The Mars Volta. Endret 2. august 2007 av dabbo-baze Lenke til kommentar
Olaaaaa Skrevet 31. juli 2007 Del Skrevet 31. juli 2007 (endret) Elvis Presley - Kanskje den som startet den moderne rockemusikken som vi kjenner den, ihvertfall den som ga den rotfeste. Pluss, for en stemme. Om man måtte velge bare én, fra all tid til evig tid.... 9176257[/snapback] Elvis skrev jo ikke sangene sine selv en gang, så skjønner ikke helt hvordan han kan nevnes her. 9177026[/snapback] Her blir det jo opp til definisjonen av genial, men i min tankegang fortjener han plassen for sin inflytelse på musikk. Finn den personen som kunne ha gjort det samme som han gjorde, han har en kombinasjon av talent, arbeid og rett-tid-rett-sted, lagde et image som lever like sterkt den dag i dag, kort og godt, han er genial. Kanskje ikke som låtskriver eller produsent, men som artist. Du har full rett til å være uenig. Heldigvis. Endret 31. juli 2007 av Olaaaaa Lenke til kommentar
TLZ Skrevet 31. juli 2007 Del Skrevet 31. juli 2007 Jeg har problemer med å kalle en som ikke skriver låter, men bare spiller/fremfører/synger musikk for en artist. En slik person er mer en "perfomer" IMO. Lenke til kommentar
Pjakk Skrevet 31. juli 2007 Del Skrevet 31. juli 2007 Her må dr.dre nevnes som er en genial producer, artist, perfeksjonist og hans store påvirkning på rap musikken. Han står også som hovedpersonen bak g-funk. Lenke til kommentar
Uin Viel Skrevet 31. juli 2007 Del Skrevet 31. juli 2007 (endret) Jeg har problemer med å kalle en som ikke skriver låter, men bare spiller/fremfører/synger musikk for en artist. En slik person er mer en "perfomer" IMO. 9179266[/snapback] La oss definere ordet "artist." 1 person som opptrer på sirkus o.l.: klovner, akrobater og andre artister // teknisk fullkommen ballspiller e.l: fotballartist 2 (kjent) sanger el. musiker i den lettere genre: popartist, underholdningsartist 3 kunstner (særl. skribent) som legger særlig vekt på perfekt, forfinet uttrykksmåte Per definisjon var Elvis en artist. Men om han kan kalles et geni blir vel litt opp til hver enkel, jeg vil ikke kalle han et geni. Han var ny skapende, all right. Endret 31. juli 2007 av Uin Viel Lenke til kommentar
dabbo-baze Skrevet 31. juli 2007 Del Skrevet 31. juli 2007 (endret) Ja, enig. Han var viktig og innflytelsesrik, men vil ikke kalle Elvis for et geni. Endret 31. juli 2007 av dabbo-baze Lenke til kommentar
Bob_3 The Builder Skrevet 31. juli 2007 Del Skrevet 31. juli 2007 Her må dr.dre nevnes som er en genial producer, artist, perfeksjonist og hans store påvirkning på rap musikken. Han står også som hovedpersonen bak g-funk. 9179462[/snapback] Enig. Dre er absolutt et geni når det kommer til å produsere musikk. Han er perfeksjonist til fingertuppene, så hvis Detox kommer ut i år(hvem vet? lov å håpe), blir det en stor dag for hiphop-hodene Lenke til kommentar
dinokjeks Skrevet 31. juli 2007 Del Skrevet 31. juli 2007 (endret) Frank Zappa kan vel kalles et geni. et nålevende geni: Mike Pattonnnnn! Jeg liker egentlig ikke å bruke ordet geni alt for ofte, det egynner å bli litt... oppbrukt. Endret 31. juli 2007 av dinokjeks Lenke til kommentar
tjalla Skrevet 31. juli 2007 Del Skrevet 31. juli 2007 (endret) Jeg har problemer med å kalle en som ikke skriver låter, men bare spiller/fremfører/synger musikk for en artist. En slik person er mer en "perfomer" IMO. 9179266[/snapback] La oss definere ordet "artist." 1 person som opptrer på sirkus o.l.: klovner, akrobater og andre artister // teknisk fullkommen ballspiller e.l: fotballartist 2 (kjent) sanger el. musiker i den lettere genre: popartist, underholdningsartist 3 kunstner (særl. skribent) som legger særlig vekt på perfekt, forfinet uttrykksmåte Per definisjon var Elvis en artist. Men om han kan kalles et geni blir vel litt opp til hver enkel, jeg vil ikke kalle han et geni. Han var ny skapende, all right. 9179529[/snapback] Jeg respekterer en artist som covrer andres låter, så lenge sangen har blitt tilført elementer som gjør at den er bedre eller annerledes. Ta f.eks Hallelujah, først fremført av Cohen, hvor den deretter ble covret på en fantastisk måte av Buckley, hvor han tilfører en rå nerve til sangen. Nå er den blitt voldtatt av "de nye gitarkameratene" som ikke har tilført noe som helst. Det er rett og slett en rehash av Buckleys versjon. Slikt står det ikke respekt av! Endret 31. juli 2007 av tjalla Lenke til kommentar
Olaaaaa Skrevet 31. juli 2007 Del Skrevet 31. juli 2007 Jeg har problemer med å kalle en som ikke skriver låter, men bare spiller/fremfører/synger musikk for en artist. En slik person er mer en "perfomer" IMO. 9179266[/snapback] La oss definere ordet "artist." 1 person som opptrer på sirkus o.l.: klovner, akrobater og andre artister // teknisk fullkommen ballspiller e.l: fotballartist 2 (kjent) sanger el. musiker i den lettere genre: popartist, underholdningsartist 3 kunstner (særl. skribent) som legger særlig vekt på perfekt, forfinet uttrykksmåte Per definisjon var Elvis en artist. Men om han kan kalles et geni blir vel litt opp til hver enkel, jeg vil ikke kalle han et geni. Han var ny skapende, all right. 9179529[/snapback] Jeg respekterer en artist som covrer andres låter, så lenge sangen har blitt tilført elementer som gjør at den er bedre eller annerledes. Ta f.eks Hallelujah, først fremført av Cohen, hvor den deretter ble covret på en fantastisk måte av Buckley, hvor han tilfører en rå nerve til sangen. Nå er den blitt voldtatt av "de nye gitarkameratene" som ikke har tilført noe som helst. Det er rett og slett en rehash av Buckleys versjon. Slikt står det ikke respekt av! 9180570[/snapback] Det er vel ingen som har prøvd å kalle "de nye gitarkameratene" geniale i denne tråden heller. Lenke til kommentar
oOF Skrevet 31. juli 2007 Del Skrevet 31. juli 2007 Scooter - hvordan er det mulig å lage så jævlig musikk og likevel selge så mange plater og singler? Genialt for han er det i hvertfall. Lenke til kommentar
tjalla Skrevet 31. juli 2007 Del Skrevet 31. juli 2007 Jeg har problemer med å kalle en som ikke skriver låter, men bare spiller/fremfører/synger musikk for en artist. En slik person er mer en "perfomer" IMO. 9179266[/snapback] La oss definere ordet "artist." 1 person som opptrer på sirkus o.l.: klovner, akrobater og andre artister // teknisk fullkommen ballspiller e.l: fotballartist 2 (kjent) sanger el. musiker i den lettere genre: popartist, underholdningsartist 3 kunstner (særl. skribent) som legger særlig vekt på perfekt, forfinet uttrykksmåte Per definisjon var Elvis en artist. Men om han kan kalles et geni blir vel litt opp til hver enkel, jeg vil ikke kalle han et geni. Han var ny skapende, all right. 9179529[/snapback] Jeg respekterer en artist som covrer andres låter, så lenge sangen har blitt tilført elementer som gjør at den er bedre eller annerledes. Ta f.eks Hallelujah, først fremført av Cohen, hvor den deretter ble covret på en fantastisk måte av Buckley, hvor han tilfører en rå nerve til sangen. Nå er den blitt voldtatt av "de nye gitarkameratene" som ikke har tilført noe som helst. Det er rett og slett en rehash av Buckleys versjon. Slikt står det ikke respekt av! 9180570[/snapback] Det er vel ingen som har prøvd å kalle "de nye gitarkameratene" geniale i denne tråden heller. 9180819[/snapback] Klar over det. Jeg kommer bare med et motargument på at det finnes artister som gjør særs gode coverlåter og fortjener credits for den nye versjonen. Hallelujah var bare et eksempel. Lenke til kommentar
Stonemeister Skrevet 31. juli 2007 Del Skrevet 31. juli 2007 Og selvfølgelig Frank Zappa, som sannsynligvis er den moderne musikkhistoriens største geni. 9172503[/snapback] Stjal ordene fra min munn. Og Pete Townshend skal nevnes. Lenke til kommentar
athorb Skrevet 31. juli 2007 Del Skrevet 31. juli 2007 Her må dr.dre nevnes som er en genial producer, artist, perfeksjonist og hans store påvirkning på rap musikken. Han står også som hovedpersonen bak g-funk. 9179462[/snapback] Enig. Dre er absolutt et geni når det kommer til å produsere musikk. Han er perfeksjonist til fingertuppene, så hvis Detox kommer ut i år(hvem vet? lov å håpe), blir det en stor dag for hiphop-hodene 9180076[/snapback] Enig med dere begge to, er det et geni innenfor hiphopen er det Dre. Dessuten må vel Frank Zappa nevnes, har vel aldri hørt no særlig på ham, men jeg vet hva han drev med, og det var ganske komplekse saker. I tillegg var han jo ekstremt produktiv, å lage så mye av høy kvalitet på så kort tid kreves vel et geni. Så vil jeg legge til Tom Waits, men siden han er min favorittartist tør jeg ikke objektivt utnevne ham til et musikalsk geni. Men som låtskriver er det nærmest ingen som matcher ham, så det å kalle ham et lyrisk geni tror jeg ingen kan si noe på. Lenke til kommentar
Big Tone Skrevet 1. august 2007 Del Skrevet 1. august 2007 Maynard James Keenan er et av de virkelig store geniene i nyere musikk. Han er hjernen i både Tool og A Perfect Circle. Bare det forteller hvor genial han er. Han skriver de aller fleste tekstene og melodiene så vidt jeg vet. Disse er både tunge og mørke; en virkelig nytelse å lytte til. 9174306[/snapback] Quoted for truth. Lenke til kommentar
Kakebakelate Skrevet 1. august 2007 Del Skrevet 1. august 2007 Steve Harris: har skrevet det meste av Maiden sine sanger. ved hjelp av andre medlemmer også da. Låtene holder høy kvalitet og har gode tekster osv. Michael Åkerfeldt: Mye av det samme som Steve Harris egentlig. har skreve det meste selv og det holder høy klasse, sjekk ut blackwater park Lenke til kommentar
Deadringer Skrevet 2. august 2007 Del Skrevet 2. august 2007 (endret) Kenth PhilipsonIan Anderson Steve Harris Vegard Tveitan Joey DeMaio Thomas Andersen Alle geniale på forskjellige måter. 9172772[/snapback] De i kursiv er såpass kjente at jeg ikke gidder utdype mer. Kenth Philipson, eller Lord K som han blir kalt, er derimot langt ifra like kjent: Trommer: K har spilt trommer siden tidlig barneskole. Han har vært involvert som slagenverker i flere relativt kjente band inkl. Grave, et band alle ekstrem-metallere i det minste burde ha hørt om. Han er selvlært på trommer. Gitar: Den godeste Lorden spilte også endel gitar på barneskolen, men interessen gikk mer over mot trommene. Dette døde etter endel år, og han gikk tilbake til gitaren. Han så og lærte, ble bedre og bedre. Nå har han i følge seg selv nådd det høyeste nivået det er mulig å nå som rytmegitarist, og det vil virkelig ikke overraske meg om det stemmer. Rytmegitarist da fordi han ikke har noen interesse av å spille soloer(han synes vist det er smålig faggy å runke gitaren konstant i en halvtime) og har selv sagt at om han ønsket å spille sologitar hadde han gjort det. Gitarriffene han lager er ufattelig grove og ballesparkende, enten de er kompliserte som fy eller lette powerriffs. Han er selvlært på gitar. Synt/keyboard: Akkurat hvor lenge han har spilt synt og keyboard vet jeg ikke om jeg skal være helt ærlig. Men han gjør det og han gjør det bra. Alle de elektroniske, technolignende lydene i The Project Hate er spilt og programmert av han og han alene. Han er selvlært på synt/keyboard. Band og musikk: Som om dette ikke var nok har han vært involvert med tonnevis av band i sin karriere(han er 31 eller 34, husker ikke hvilke), flere kjente og noen ikke fullt så kjente band. The Project Hate, Leukemia, Grave og God Among Insects for å nevne noen få. I TPH og Leukemia skrev/skriver han fra mesteparten til alt av musikk selv, på alle instrumenter, samt skrev/skriver teksten til låtene. I tillegg har han sunget i noen TPH sanger, og på de aller fleste Leukemia låtene. Som om alt dette ikke var nok er han også producer. Han går igjennom og perfeksjonerer alt han lager. ALT. Perfeksjonist av beste/verste sort. Her finner du to sider av samme låt, begge skrevet og fikset på av Lord K: The Project Hate MCMXCIX - At the Entrance to Hells Unholy Fire Remix av låta over Vil dere høre mer av denne geniale karen, sjekk ut www.theprojecthate.net, www.godamonginsects.net eller www.globaldomination.se. Kan legge til at hans musikalske sider holder seg så godt som hundre prosent innenfor metall. (Relativt kjente band han har vært innom, eller spiller i at the moment: Dark Funeral, God Among Insects, House of Usher, Leukemia, Misery Odyssey) Gidder ikke lete opp navnene på alle de ubetydelige. Jeg kommer garantert på mer etter det her, så innlegget vil nok bli redigert endel ganger Endret 2. august 2007 av Nyhus Lenke til kommentar
Speik Skrevet 2. august 2007 Del Skrevet 2. august 2007 (endret) Hvilken nytte skal jeg ha av å lese en hel haug med ukjente navn? Fortell litt om personene, eller la være å poste. Kommentering på moderering gjøres via PM, som alltid. 9174166[/snapback] Ok då får jeg vel reposte da. Arjen Lucassen Låtskriver, gitarist, keyboardist, fløytist og lyriker fra Nederland. Vår tids største geni. Mannen bak Ayreon, Ambeon, Star One og Stream of Passion. Mest kjent for sine Rock Operas "Into the Electric Castle," "The Final Experiment" og "The Human Equation." Han skriver alle melodiene og tekstene og spiller mange av instrumentene selv. Tjente såpass bra på den første rock operaen at han kunne bygge sitt eget studio, nemlig The Electric Castle. Sjekk ut link i signatur. Andrew Latimer Helt sinnsyk gitarist, låtskriver, vokalist og fløytist. Han var frontfigur i prog rock bandet Camel, hvor han skrev alle låtene, spilte gitar og sang. Roy Khan Frontfigur i det norske metal-bandet Kamelot. Har en stemme som overgår de aller fleste, er verdens beste vokalist i min mening. Steven Wilson Ett av de aller største navnene innen prog metal/rock. Frontfigur i bandet Porcupine Tree. Talentfull låtskriver, vokalist og gitarist. Spiller også keyboard og err utdannet lyd ingeniør. Mikael Åkerfeldt Ligger i samme gaten som Roy Khan når det gjelder stemme. Har også en nydelig growl/grunt. Fronfigur i Opeth og er ett av de største navnene i prog/death. Skriver alle låtene/tekstene til Opeth. Spiller også gitar. Russel Allen Har en like guddommelig stemme som Khan/Åkerfeldt, i tilleg til å være frontfigur i Symphony X. Har også gitt ut soloalbum med høy kvalitet. Endret 2. august 2007 av Speik Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå