Gå til innhold

Geniene i den "moderne" musikken

figure_02

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan ta for meg hver enkelt av der jeg nevnte.

Arjen Lucassen fordi han er en person som lager bortimot -all- musikken selv. Han spiller gitar, bass, diverse blåseinstrument, piano/keyboard/synth, og litt trommer.

Han spiller inn alt utenom perkusjon i hjennestudioet sitt, hvor han også programmerer midlertidige trommer. Right, han synger og. Mannen bak Ayreon, Ambeon, Stream of Passion og Star One.

Kenth Philipson fordi han lager sinnsykt fet musikk og er -meget- kreativ i det han lager. Lager mesteparten og grunnmuren i musikken til The Project Hate. Spiller gitar, men programmerer (inntil nå) trommene og synth/keys.

Devin Townsend fordi jeg finner han ekstremt kreativ og flink i det han gjør, laging av musikk. Han en meget fin stemme, både ren synging og growling.

Ihsah samme som DT.

Lenke til kommentar
Dan Swanö må også nevnes, han har en finger med i det meste. Ikke bare er han en god låtskriver, producer og vokalist, men han er også multitalent når det kommer til instrumenter. Han spiller gitar, bass, keyboard, trommer og sikkert noe mer jeg ikke kommer på i farten.

9172817[/snapback]

Musikken hans har jeg hørt heller lite av, men at han er en fantastisk producer er ikke å gjemme bort.

9172969[/snapback]

Eg reknar med du har høyrt soloplata hans? Fantastisk.

http://www.metal-archives.com/release.php?id=264

Lenke til kommentar

James Hetfield & Lars Ulrich

Man kan si mye om Lars Ulrich, men vi kommer ikke unna det faktum at han og riffmester Hetfield snekret sammen de beste metallåtene noensinne på 80-tallet

Thom Yorke - Geniet bak Radiohead, alt de har laget, med unntak av britpop-debuten er helt fantastisk. Kanskje bandet som virkelig banet vei for den alternative musikken.

Lenke til kommentar

Arjen Anthony Lucassen.

Sjekk ut: http://ayreon.com/

Står bak prosjektene Ayreon, Star One, Stream of Passion og Ambeon. Alle er verdt å sjekke ut, men de mest imponerende stykkene finner man på enkelte plater av Ayreon (sjekk albumguiden som ligger her et sted). Han spiller det meste av instrumenter, produserer og skriver låter. På en del av prosjektene har han med seg gjeste-musikere i verdensklasse.

Lenke til kommentar
Kunne tenkt meg å nevne gjengen i Ulver, men det blir vel litt feil..?

9172792[/snapback]

Nei, de er musikalske genier i aller høyeste grad i og med at de praktiserer innenfor ulike sjangre med like stort hell hver gang. Hell er antakelig feil ord å bruke; flaks er ikke tingen her. De gutta veit godt hva de driver med.

Lenke til kommentar
Kunne tenkt meg å nevne gjengen i Ulver, men det blir vel litt feil..?

9172792[/snapback]

Nei, de er musikalske genier i aller høyeste grad i og med at de praktiserer innenfor ulike sjangre med like stort hell hver gang. Hell er antakelig feil ord å bruke; flaks er ikke tingen her. De gutta veit godt hva de driver med.

9175188[/snapback]

Okei, tenkte kanskje at det ble feil siden de er tre stykker :)

Men så absolutt; Ulver.

Lenke til kommentar
Gjest member-101642

Nei, du er ikke den eneste. Denne tråden er egentlig litt unik i forhold til de andre, siden den ikke er opprettet av Savage-Garden.

Endret av member-101642
Lenke til kommentar

Om jeg glemmer noen, shame on me. Dette er bare hva som kommer ut litt sånn på rappen, flere kan sikkert komme etterhvert. Rekkefølgen er "tilfeldig".

Lennon/McCartney - Sammen lagde de noen av verdens beste låter. Kommer utvilsomt til å stå som de ledende skikkelsene i 1900-tallets musikkhistorie.

Elvis Presley - Kanskje den som startet den moderne rockemusikken som vi kjenner den, ihvertfall den som ga den rotfeste. Pluss, for en stemme. Om man måtte velge bare én, fra all tid til evig tid....

Roger Waters - Med Pink Floyd fikk musikk en dypere betydning, sikkert mange med meg som har hatt store musikalske opplevelser med Waters' musikk. Klarte å kombinere musikk og bilde til en to timer lang ståpels-på-ryggen, samt leverte kanskje tidenes aller beste album med et cover som vil stå i kunstmuséer om noen år. Visjonær, modig og ekstremt dyktig.

Michael Jackson - Står bak tidenes mestselgende album gjennom tidene, et album som den dag i dag står som en klippe i pophistorien. Glem alle skandalene siste 20 år, denne mannen klarte å skape fantastisk fnegende men samtidig vanvittig bra musikk.

Brian Wilson - For noen prosjekter dette mentalt ustabile geniet har brakt oss. Gjennom Beach Boys kom lettbeint musikk med dybde og karakter, fantastiske tekster, harmonier og vidunderlig komplekse arrangementer.

Damon Albarn - Mannen med gullhanskene, alt han tar i blir til gull. Om ikke nyskapende i ordets rette forstand er han ihvertfall en person som klarer å få mye ut av ingenting, han mester og raffinerer genrer med proskjekt etter proskjekt.

Mike Patton - Man vet aldri hva denne mannen klarer å levere, da jeg trodde jeg visste hvor jeg hadde han oppdaget jeg Mr. Bungle, som sjonglerer mellom stilarter fortere enn Metallica selger ut. Nyeste albumet til Tomahawk drar ting i enda en retning fra mannen som aldri leverer dårlige album.

Freddie Mercury - At noen har kraft og inspirasjon til å levere så mange bra låter, og i tillegg er født med en stemme som Freddie er bare å leggge seg flat for. Legger seg ubeskjedent inn som en av de beste vokalistene i et band noensinne, og skrev et utall fantastiske låter til alle anledninger.

Lars Lillo-Stenberg - Kan ikke komme utenom norsk på denne lista, han har blitt omtalt som den nye Alf Prøysen, men i tillegg til nevntes evne til tekst og melodi har Lars en evne til å se dypere inn i eksisterende låter. Hans gjentolkninger av andres låter klarer å fange låtens essens uten å kopiere dens uttrykk. Har vist gjennom snart 25 år og diverse prosjekter at han er en unik musiker.

George Martin - Må avslutte der jeg startet med Beatles, en produsent og arrangør som gang på gang prøvde, fant opp og leverte ny lyd på en tid og for noen mennesker som på utrolig vis klarte å klemme fram så mye bra musikk på så kort tid at det i dag virker som en ren umulighet.

Endret av Olaaaaa
Lenke til kommentar

Frank Zappa skal ikke trenges å nevnes en gang. Han er et geni.

Syd Barrett vil jeg tro også var et geni. Han var for det meste mannen bak alt i The Piper at the Gates of Dawn, en plate som er genial tvers igjennom. Syd Barrett er virkelig den personen som gir mening i frasen "det er en fin linje mellom geni og galning". Hvorvidt Syd Barret var gal eller genial er kanskje litt omdiskutert. Selv synes jeg utvilsomt at han var genial.

Flicker, flicker, flicker, blam - Pow! Pow!

Phil Lynott var mannen bak godt over 90% av alt Thin Lizzy lagde, til tross for at han hadde god hjelp fra sine bandmedlemmer. Tekstene hans alene er nok til å genierklære ham på samme måte som Bruce Springsteen og Bob Dylan allerede har gjort. Ulikt Bright Eyes er Thin Lizzy ikke bare poesi; men meget god konstruksjon av sangene sine. Takk og lov for Phil Lynott.

Det som er trist her er at alle jeg nevner er døde.

Lenke til kommentar
Elvis Presley - Kanskje den som startet den moderne rockemusikken som vi kjenner den, ihvertfall den som ga den rotfeste. Pluss, for en stemme. Om man måtte velge bare én, fra all tid til evig tid....

9176257[/snapback]

Elvis skrev jo ikke sangene sine selv en gang, så skjønner ikke helt hvordan han kan nevnes her.

Lenke til kommentar

Nå finnes det vel ikke en klar definisjon på det objektive plan vedrørende hvem som er genier eller ikke, så tråden ender bare opp som en teit listetråd hvor svar kommer ann på en persons preferanser.

Geniene i den "moderne" musikken

=

Mine favorittartister innenfor nyere musikk

Men skal "sant" sies, så definerer JEG Andrew McMahon (Something Corporate, Jack's Mannequin) som et musikkgeni av den moderne musikken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...