Gå til innhold

Geniene i den "moderne" musikken

figure_02

Anbefalte innlegg

Dette har vi vel ikke gjort før?

Altså, det finnes en god del folk som rett og slett bare lager genial musikk. Da tenker jeg som oftest på band som har en person som står for alt av komponering, eller soloartister som skriver sin egen musikk.

Mozart og de kutter vi ut i denne diskusjonen.

Jeg hører på ganske mye forskjellig musikk, men må si at i metal/alternativ sjangeren er det to navn som står frem:

Steven Wilson fra Porcupine Tree og Mikael Åkerfeldt fra Opeth. Begge skriver og gjør jobben for bandene de er i, og jeg har ærlig talt ikke hørt en eneste sang som skuffer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+212343

Spørs hva du mener med moderne musikk, men etter min mening er Ian Anderson i Jethro Tull en av de aller største! både når det gjelder tekst og musikk! en annen gromkar er Dave Mustaine i Megadeth! genialt!

Lenke til kommentar
Steven Wilson fra Porcupine Tree

9171172[/snapback]

Jeg leste første avsnitt og tenkte han med en gang! Han er et geni.

Maynard James Keenan fra Tool har geniale tekster osv. men han lager ikke "alt" selv.

Wilson får nok hjelp av bandet han også, men 90% av riffene, alle tekstene, all vokalen (gjelder ikke live) gjør han helt selv.

Porcupine Tree har også masse forskjellige stiler, de kan gjøre alt fra tunge metalriff til mer puslete popsanger. Wedding Nails vs Lazarus f.eks

Lenke til kommentar

Er enig i Opeth's Åkerfeldt, selv om en ikke må undervurdere resten av bandet.

En person jeg tenker på når jeg ser denne tråden er Deaths Chuck Schuldiner.

Ellers så er vel Ihsahn hovedsaklig ansvarlig for Emperors senere materiale.

Endret av TLZ
Lenke til kommentar

Michael Åkerfeldt er et geni, han har til gode å lage en sang jeg ikke liker.

Dan Swanö må også nevnes, han har en finger med i det meste. Ikke bare er han en god låtskriver, producer og vokalist, men han er også multitalent når det kommer til instrumenter. Han spiller gitar, bass, keyboard, trommer og sikkert noe mer jeg ikke kommer på i farten.

Lenke til kommentar
Dan Swanö må også nevnes, han har en finger med i det meste. Ikke bare er han en god låtskriver, producer og vokalist, men han er også multitalent når det kommer til instrumenter. Han spiller gitar, bass, keyboard, trommer og sikkert noe mer jeg ikke kommer på i farten.

9172817[/snapback]

Musikken hans har jeg hørt heller lite av, men at han er en fantastisk producer er ikke å gjemme bort.

Lenke til kommentar

Når jeg så denne topicen tenkte jeg med en gang på Madlib; mannen bak Yesterdays New Quintet, Quasimoto, Beat Konducta albummene etc. Tør påstå at det ikke finnes en mer hardtarbeidende musiker der ute, og som heller ikke spinner over så mange musikksjangre som det han gjør.

Edit: Skriveleif

Endret av DP Rusher
Lenke til kommentar
Gjest member-101642

Maynard James Keenan er et av de virkelig store geniene i nyere musikk. Han er hjernen i både Tool og A Perfect Circle. Bare det forteller hvor genial han er. Han skriver de aller fleste tekstene og melodiene så vidt jeg vet. Disse er både tunge og mørke; en virkelig nytelse å lytte til.

Endret av member-101642
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...