Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Uling fra PC

Anbefalte innlegg

Heisann,

jeg har et problem med en PC soms plutselig uler og bærer seg når man spiller spill som f.eks. WoW og CS. Maskinen kjører XP. Ulingen er 2stemt, som en politisirene. Kanskje brannbil. (Må innrømme jeg ikke vet helt forskjell på disse to)

Første indikasjon på at noe var galt, skjermen mistet kontakt innimellom. (sort skjerm i 2-3 sekund fulgt av skjermbilde i 1-2 sekund, lengre intervall).

Restartet maskin og sjekket temp på Everest. Skjermkort lå høyest med 45grader, noe som er helt normalt i systemet. CPU hadde 36, chipset og HD rundt 30.

Tenkte det kunne være noe med minnet og kjørte så memtest 86, der det kom mer enn et par feilmeldinger.

400W NorthQ driver en 7800 GT XFX, 3 HDD (2 IDE), en DVD-rom, et par tre stille vifter 80mm. Abit KN8 HK tror jeg, men det skal jeg undersøke i kveld. En 3700+ prosessor.

2x1GB fra Corsair. Vet ikke hvilken type, men det kan jeg sikkert få undersøkt senere i dag.

Det jeg lurer på er om det kan være strømforsyningen som er for liten, jeg har lest et sted at strømforsyninger som er for liten/svak/ustabil kan føre til minnefeil. Ser i at den ligger på rundt -7 på -12V, uten at det er "uvanlig" i de PCene jeg har vært borti.

Systemet har putret og gått i litt over 1 år antar jeg, uten å ha vært overklokket.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde samme problemet - i mitt tilfelle så var det en av diskene so holdt på å ryke fordi jeg tidligere på dagen hadde klart å bøye en av strømpinnene på hardisken. Er litt usikker men virker som om den ødelagt disken "trakk" så mye strøm at resten av oppsettet mitt sulta ..

Lenke til kommentar

Ok, så da kan det være minnet, PSU, HD.

Flott med elimineringsmetoden.. :)

Edit:

I følge eier hadde det ikke vært noe tukling med hardware siste tiden. Kun en sata HD som ble lagt til for over 6 mnd siden, og systemet har ikke gitt lyd fra seg før i går.

Endret av Sovehest
Lenke til kommentar
Restartet maskin og sjekket temp på Everest. Skjermkort lå høyest med 45grader, noe som er helt normalt i systemet. CPU hadde 36, chipset og HD rundt 30.

9171144[/snapback]

Sjekk temperatur-innstillingene i BIOS.  En del hovedkort kommer med sånn uling når det blir for varmt. Når du rebooter så har det rukket å bli noen grader kaldere.

9171507[/snapback]

Done.

Edit:

Ulingen kommer når jeg er i windows, og ser på temp i Everest, så tempen er OK. Det er jeg overbevist om.

Endret av Sovehest
Lenke til kommentar
Jeg antar at det kommer fra PC-speaker, men jeg kan nå sjekke skikkelig i kveld.

9171592[/snapback]

Ok!

Da bør du finne maualen til hk og sjekke om det står noe der om noen lyd koder. En annen ting er om det kan være et program (virus) som starter en intens lyd. Hadde en gang (for ca 15 år siden), et virus som spilte den Amerikanske nasjonal sangen på hk høyataleren og kopierte seg selv en gang hver dag kl 16.00 :-) Tidig sak og gansk uskyldig (bortsett fra at hdd hadde blitt full til slutt da).

Ta en super skanning etter virus og spyware, sjekk i roten av C etter bat filer osv..

Lenke til kommentar

HK manualen tar ikke opp dette lydsignalet.

Og det er neppe virus/spyware, ingen nasjonalsang bare sirene uling. Jeg tror det er et HW-bassert problem.

Edit;

Ettersom jeg får opp minnefeil når jeg kjører memtest går jeg ut i fra det enten er minnet, HK eller PSU som er problemet. Siden dette er 939 socket er det flott om jeg finner ut hvor problemet er, så fyren slipper å kjøpe ny PSU dersom HK er problemet. Jeg har noen gamle HK liggende, så jeg får bare bytte rundt. Evnt. boote med kun en minnemodul og 1 HD, se hvordan maskinen takler det.

Endret av Sovehest
Lenke til kommentar

Du har vel strengt tatt svart på problemet selv :-)

"Ettersom jeg får opp minnefeil når jeg kjører memtest går jeg ut i fra det enten er minnet"

Sjekk med en brike om gangen som du selv sier eller bruk andre minne brikker om du har.

Lykke til! :-)

Lenke til kommentar

Joda, men jeg har lest et sted at PSU kan være problemet. Jeg tror faktisk jeg leste det her en gang for lenge siden. Dersom noen hadde vært borti tilsvarende (ingen løsning fra tilsvarende poster tidligere) og løst dette hadde det vært kjekt. Har forsøkt en flash av bios, uten effekt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...