Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Har bilprodusentene copyright?


edge

Anbefalte innlegg

Lå oppe en natt her og tenkte på alt og ingenting. Plutselig begynte jeg på lure på om bilprodusenter har copyright på bilene sine.

 

Jeg tenker som så, at om jeg hadde vært helt sinnsvakt god med hendene og f.eks klart å bygd en Ferarri Enzo, som kun er bygd i et begrenset antall. Har da Ferarri kunnet saksøkt meg for å bryte copyright?

 

Merkelig spørsmål, I know :wee:

 

Takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Lå oppe en natt her og tenkte på alt og ingenting. Plutselig begynte jeg på lure på om bilprodusenter har copyright på bilene sine.

 

Jeg tenker som så, at om jeg hadde vært helt sinnsvakt god med hendene og f.eks klart å bygd en Ferarri Enzo, som kun er bygd i et begrenset antall. Har da Ferarri kunnet saksøkt meg for å bryte copyright?

 

Merkelig spørsmål, I know :wee:

 

Takk :)

9170584[/snapback]

De har ikke copyright i og med at bilene ikke kan kopieres på den måten.

 

De har derimot patent, som beskytter design og teknologi, og trademark, som beskytter navn og logo.

 

Så nei, du kan ikke legalt "kopiere" dem.

 

Men det hadde jo vært verdens tøffeste form for piratkopiering! :lol:

Endret av Niskivara
Lenke til kommentar
de fleste bil prod, idag stjeler fra verandre... designe også

9170680[/snapback]

De har uttallige advokater som sørger for at alt tyveriet skjer lovlig.

9177586[/snapback]

 

Husk at en også kan bli smigret av å bli immitert :-)

 

Prøver du å kopiere en biltype så kan dette kanskje bare fungere som god reklame for

dem som står for originalen. For du kunne vel ikke finne på å prøve å kopiere en billig

bil fra Korea ?

Lenke til kommentar
de fleste bil prod, idag stjeler fra verandre... designe også

9170680[/snapback]

De har uttallige advokater som sørger for at alt tyveriet skjer lovlig.

9177586[/snapback]

Husk at en også kan bli smigret av å bli immitert :-)

9178287[/snapback]

Store korporasjoner som det blir ikke smigret. De saksøker. Og derfor blir all kopiering av design og teknologi produsert med hjelp fra de legale avdelingene på en slik måte at de ikke kan saksøkes.

På en episode av Top Gear viste de fram en Toyota MR2 som hadde blitt bygd om til en replika av en Ferrari 355, der ville de ikke ut med eieren av frykt for represalier fra Ferrari. Og den bilen var helt lik en F355 (om enn litt kortere). Mulig det med represalier var fleip da men...

9178323[/snapback]

Det med represalier er nok en fleip, siden de ikke ville ha noen interresse av å stoppe et slik "fan-prosjekt". Hvis han selger tjeneste sine blir det noe annet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...