Gå til innhold

Digitalt Get på PC?


Mixy

Anbefalte innlegg

Hei

 

Har ikke fulgt med på dette temaet, så jeg vet egentlig ingenting :p Uansett, har jo skjønt at vi skal etterhvert over på digitalt bakkenett. Jeg har Get her, og har lenge tenkt på å kjøpe ett TV-kort. Nå i det siste har jeg egentlig bare ventet på digitalt bakkenett, slik at jeg ikke trenger å kjøpe 2 TV kort på kort tid.

 

Uansett, noen som kan svare noen spørsmål for meg?

 

1. Når kan jeg regne med å få digitalt bakkenett her? Bor på Vardeåsen, Skedsmo, Akershus

 

2. Hvilken standard sender Get med?

 

3. Hva slags TV-kort (eventuelt ekstra greier) trengs for at jeg kan se disse signalene på PC'n? Hvor mye må jeg regne med å betale?

 

Takker for alle svar :) Beklager hvis dette har blitt tatt opp før, da jeg har en sterk følelse av at det har det, søkte jeg, men ble ikke mye klokere av det. Håper dere takler en tråd til om dette :) Fant heller ingen stickies hverken i TV-kort kategorien eller i kategorien for TV/digitalt bakkenett under bilde/lyd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei

 

Har ikke fulgt med på dette temaet, så jeg vet egentlig ingenting :p Uansett, har jo skjønt at vi skal etterhvert over på digitalt bakkenett. Jeg har Get her, og har lenge tenkt på å kjøpe ett TV-kort. Nå i det siste har jeg egentlig bare ventet på digitalt bakkenett, slik at jeg ikke trenger å kjøpe 2 TV kort på kort tid.

 

Uansett, noen som kan svare noen spørsmål for meg?

 

1. Når kan jeg regne med å få digitalt bakkenett her? Bor på Vardeåsen, Skedsmo, Akershus

 

2. Hvilken standard sender Get med?

 

3. Hva slags TV-kort (eventuelt ekstra greier) trengs for at jeg kan se disse signalene på PC'n? Hvor mye må jeg regne med å betale?

 

Takker for alle svar :) Beklager hvis dette har blitt tatt opp før, da jeg har en sterk følelse av at det har det, søkte jeg, men ble ikke mye klokere av det. Håper dere takler en tråd til om dette :) Fant heller ingen stickies hverken i TV-kort kategorien eller i kategorien for TV/digitalt bakkenett under bilde/lyd.

9170376[/snapback]

 

Hei... Du har kabel men venter på bakkenet og tror at Get leverer dette?

Hva er forskjellen på kabel og bakkenett?

Kabel går gjerne i bakken, mens bakkenett sendes i lufta....

 

Bakkenett er med andre ord gode gamle antennesendinger, og krever antenne på taket slik som det alltid har gjort...

 

KabelTV selskaper som GET og Canal Digital leverer ikke bakkenett, de leverer kabel. Men de leverer likevel DigitalTV på kabel.

 

Dagens DigitalTV sendinger i Norge bruker primært samme system DVB. Men det finnes flere varianter av DVB. DVB-S (Parabol), DVB-T(Bakkenett), DVB-C(Kabel) og den siste som ikke er i bruk i Norge som heter DVB-H(Mobil).

 

Bakkenettet blir ikke gratis, og vil kreve antenne på taket og dekoder til hver eneste TV du vil bruke det på.. NRK skal sendes ukryptert, men skal du ha resten av pakken må du betale en månedssum som overgår dagens TV lisens, og dette pr. TV.

 

Har du kabel du er fornøyd med, anbefaler jeg deg og fortsette å bruke dette. Til TV på PC, anbefaler jeg et rimelig PVR kort som f.eks dette:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=307273

 

Har du en dekoder fre GET, kan du bruke denne via TV kortet.

 

Skal du over på DigitalTV på PC så koster dette mye... Bakkenettet vil sende NRK kanalene (4 stk.) ukryptert, og du vil trenge en antenne til PC'en og et DVB-t kort. Når det gjelder rikspakken som man abbonerer på, vet jeg ikke om det kommer kortleser og abbonemanskort til PC enda.

 

Som et alternativ til kortet over, vil dette kortet levere det samme som kortet over men har også DVB-T som er Digitalt bakkenett:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=313393

 

Siden Parabol har det beste DigitalTV tilbudet, og utstyret til parabol er rimeligst, er det dette jeg vil anbefale på PC. Er du ute etter HD sendinger, så er det kun parabol som leverer dette nå. Det finnes HVR kort som støtter både kabel, bakkenett, parabol og HD...

 

Uten HD:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=326952

Med HD:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=326953

 

I tillegg vil du også trenge CAM slot, CAM og abbonemangskort.

Lenke til kommentar

Tusen takk for kjempeflott svar :D

 

Tror jeg har misforstått litt om hvordan det faktisk ligger an her nå. Slik som det er har vi (jeg, søstra mi, og TV'n på loftet) kun analogt signal. Vi har en begrenset pakke på kanskje 15 kanaler (standard kanaler). Oppe i stua har vi en dekoder, og der har vi rundt 80 kanaler eller noe, den andre pakken til Get.

 

Vil dette si at jeg enten må nøye meg med de 15 kanalene, med litt dårlig bilde, eller kjøpe ny dekoder? Eller da selfølgelig splitte signalet fra dekoderen oppe, trekke kabel, og alltid se på samme program som de oppe? :p

 

Som du skjønner så er det ikke jeg som styrer hvordan TV-sakene blir levert her i huset. Det kommer nok også til å forbli sånn som det er nå.

 

Så da kan det kanskje lønne seg å bare gå for ett slikt analogt happhauge kort, og la det bli med de 15 kanalene?

Lenke til kommentar

Jepp, analogt kort er nok det enkleste.

 

Det krever 1 dekoder pr. TV for å få DigitalTV ja. Uansett om dette er Parabol, Kabel eller bakkenett.

 

Det går ann å bruke en videosender på dekoderen som sender lyd og bilde trådløst til den andre TV'en. Da får du 15 analoge kanaler plus samme kanal som dekoderen er instilt på.

 

http://www.x10.com/promotions/wireless_vid...nder_vk82a.html

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...