Gå til innhold

Vil lære mer om kamera.

Anbefalte innlegg

Hei, har noen en link til en god side på internett som forklarer og skisserer ting i et kamera/linse? Som f eks viser et snitt gjennom kamera/linse/motiv under ulike blenderåpninger

Ønsker å lære mer om samenhengene brikke-blender-fokus-zoom-motiv-dybdeskarphet. Hvordan går lyset igjennom linsen og treffer brikken under forskjellige blenderåpninger...

Takk for svar!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du kan begynne med å lese fotokompendiet som ligger under fotografering her på forumet.

Står en god del interesangt der.

9171283[/snapback]

Hei, har nå lest igjennom den artikkelen. Det var interessangt! Var en del gode skisser der.

Men sitter fortsatt igjenn og har ikke forstått alt... (mulig jeg er dum) :-)

Savner en skisse/snitt av et helt objektiv m/alle linsene+blender+fokusering+sensorbrikken.

Og et par spørsmål. (håper noen kan svare)

1. Vil en ved å skru ned blenderen (minske hullet), bare utnytte en del av objektivet? Og ved full åpning utnytte hele?

2. Vil en ved å skru ned blenderen, få en mindre vinkel på lyset som treffer sensorbrikken, men likevel fylle hele brikken?

3. Hvor ligger sensor/filmen i forhold til brennpunktet?

4. Hvis en har to objektiv med den samme brennvidde (f.eks 50mm), vil da det objektivet med størst maksimum blenderåpning også være fysisk større (diameter)?

Takk for svar!

Endret av ryggemann
Lenke til kommentar

Her var det lite svar å få...

Mange skryter av boken"Digital fotografi i praksis"

Vil eg få svar på mine spørsmål samt mer ang optikk i denne boken?

Eller er det mest om bilderedigering?

Takk for svar!

Endret av ryggemann
Lenke til kommentar
1. Vil en ved å skru ned blenderen (minske hullet), bare utnytte en del av objektivet? Og ved full åpning utnytte hele?

Ja. Derfor er alle objektiver skarpere nedblendet, fordi man utnytter den skarpeste delen av glasset (der hvor lysgjennomgangen er mest normal på glasset). Blender man ned for mye, oppstår dog diffraksjon (avbøyning), som igjen vil medføre uskarphet.

2. Vil en ved å skru ned blenderen, få en mindre vinkel på lyset som treffer sensorbrikken, men likevel fylle hele brikken?

Den tar jeg ikke på strak arm, skal tenke litt på den. Hva mener du med mindre vinkel forøvrig? Innfallsvinkel relativt til en normalakse på sensorplanet, eller innfallsvinkel relativt til sensorplanet?

3. Hvor ligger sensor/filmen i forhold til brennpunktet?

Sensor/filmen skal ligge i fokusplanet på ene siden av objektivet, og forhåpentligvis har du motivet i nærheten av fokusplanet på andre siden...

4. Hvis en har to objektiv med den samme brennvidde (f.eks 50mm), vil da det objektivet med størst maksimum blenderåpning også være fysisk større (diameter)?

Ja. Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar

Den tar jeg ikke på strak arm, skal tenke litt på den. Hva mener du med mindre vinkel forøvrig? Innfallsvinkel relativt til en normalakse på sensorplanet, eller innfallsvinkel relativt til sensorplanet?

Hei, takk for svar! Det jeg lurer på er om dette er riktig:

Når en blender ned, så vil lysstrålene som treffe sensoren med en mindre vinkel en om blenderen er stor?

Og derfor større dybreskarphet fordi at det på bildet som er ute av fokus, treffer sensoren mer riktig. Pga at vinkelen mot sensoren er liten så "klarer" ikke det ufokuserte på bildet å "bomme" fulstendig på sensoren, som det hadde gjort ved stor blender?

Endret av ryggemann
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...