sdf123 Skrevet 29. juli 2007 Del Skrevet 29. juli 2007 (endret) Datamskinen min har vært nede i 2 uker ca, når jeg skulle slå den på i dag vises ikke noe av innholdet. Alle mappene er der, men ikke noe av innholdet. jeg 3 x 250GB s-ata disker i raid 5. Noen som vet hva feilen er? Jeg har heller ikke mulighet til å skrive til stasjon D(dette er stasjonsnr. på raidet). Har en system disk C, den er det ikke noe problemer med. Endret 31. juli 2007 av everlong Lenke til kommentar
sdf123 Skrevet 29. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2007 Nå bootet jeg igjen, og nå dukker ikke D opp i det hele tatt, alt er vekke nå. Men jeg har en sånn bios meny på raid mitt og der ser jeg alle 3 diskene og alt skal være ok i følge det bios programmet til raid controlleren. Lenke til kommentar
rvenes Skrevet 30. juli 2007 Del Skrevet 30. juli 2007 start --> kjør --> skriv inn " diskmgmt.msc " trykk enter. Da skal dette vinduet dukke opp. Sjekk at alle disker er online, du ser det til venstre i bildet. Lenke til kommentar
sdf123 Skrevet 30. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2007 I dag funket plutselig diskene, kan det være windows som har rotet litt her? Ettersom jeg har sett diskene i bios raid programmet hele tiden? Var redd jeg hadde mistet all musikk og bildene mine:/ Men nå er dem her igjen=) Lenke til kommentar
sdf123 Skrevet 30. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2007 (endret) Nå ble plutselig disken borte igjen! D: forsvant bare når jeg satt inne i windows. Forsvant også fra diskbehandling. Hva skjer? Denne feilmlding kommer opp under pålogginsskjermen til windows: WINDOWS - Forsinket skriving mislyktes. Windows kan ikke lagre all dataen for filen D:\$Mft. Dataene har gått tapt. Denne feilen kan skyldes en feil på maskinvaren eller nettverkstilkoblingen. Prøv å lagre filen et annet sted. Endret 30. juli 2007 av everlong Lenke til kommentar
Naranek Skrevet 30. juli 2007 Del Skrevet 30. juli 2007 Høres ut som du kjører jallaraid av typen som er innebygget på hovedkortet. Min erfaring er at det gir dårligere sikkerhet enn å bare bruke diskene hver for seg. Lenke til kommentar
sdf123 Skrevet 30. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2007 Hei. Kjøpte et sånn controller kort med 4 s-ata porter som jeg kjører raid 5 på. Jeg lastet ned et program fra Silicon Image som er levrandøren av kortet som jeg kunne bruke i windows for å sjekke og reparere eksisterende raid. Her er Event log fra programmet: Noen som kan se noe feil der? Og ettersom dette programmet finner raidet er det jo rart at windows ikke gjør det? Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 30. juli 2007 Del Skrevet 30. juli 2007 Det står at Group "legacy" is offline. Det er noe som er galt. Siden du nevner at det kommer og går i Windows, og feilmeldning om skrivebufring det vil være riktig å kontrollere strømtilkoplingen. Det virker som en av diskene mister strøm. Bytte kabel eller kontrollere at det sitter godt. Lenke til kommentar
Flippo Skrevet 30. juli 2007 Del Skrevet 30. juli 2007 Har ikke brukt Silicon Image sin raid greie før, men det kan jo ser ut som om ene disken din har tatt kvelden og kontrollern kjører i reduced mode. Er vel et tegn på at du bør bytte den ene disken (sett inn en reserve først og rebuilde, så fjern). Lenke til kommentar
Naranek Skrevet 30. juli 2007 Del Skrevet 30. juli 2007 Det står at det er noe feil med RAIDet, og at den ikke klarer å gjenopprette det. Virker som det er noe feil med den siste disken (den det står Orphan på). Min erfaring tilsier at det sansynligvis er Silicon Image som har rotet det til, det gjorde den til stadighet for meg. Skal du ha RAID-5 så kjøp en ordentlig kontroller, eller hack til software-støtten i Windows 2000 og bruk diskene på de vanlige SATA-portene. Beklager, men RAID5 på SI er noe av det mest slitsomme jeg har vært borti. Lenke til kommentar
sdf123 Skrevet 30. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2007 Ok. Skal se på et nytt kort etter at jeg har fått tilbake dataen. Det som er litt rart er jo at i bios menyen til SIL ser jeg alle diskene og det står at det ikke er noen konflikter. Jeg skal teste det med strømmen, men det høres rart ut at det skal være noe der. Andre tips, bare slik at jeg kan få tilbake dataen som er i raidet hvertfall. Lenke til kommentar
sdf123 Skrevet 30. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2007 Ok, nå slettet jeg Orphan disken ved hjelp av det Silicon Image programmet slo av pcn, tok ut strømkablene og satt dem inn igjen og fikk jeg opp diskene igjen. Snålt. Hva slags kort anbefaler dere som dere vet er stabilt og ikke slikt tull som dette oppstår? Nå kan det jo hende som Wiberos sa, at på en eller annen måte kan den ha mistet strømmen, men ettersom biosen fant den er jo dette rart osgå. Men nå er alt på vei over på en ekstern hd og så skal det brennes ut=) Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 30. juli 2007 Del Skrevet 30. juli 2007 (endret) Du kan jo prøve å bare la Windows selv styre RAIDet og bare bruke kontrolleren som en kontroller. Litt mindre for den stakkars kontrolleren å tenke på? Endret 30. juli 2007 av Ueland Lenke til kommentar
sdf123 Skrevet 30. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2007 Hmm, er det mye styr fra slikt oppsettet mitt er i dag til å gjøre som du sier Ueland? Lenke til kommentar
arnbju Skrevet 31. juli 2007 Del Skrevet 31. juli 2007 Du må ta backup av alt som er på arrayet og så må du legge inn en liten fix siden Xp ikke støtter raid5 orginalt men bare 0 og 1. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå