Gå til innhold

Fra lysbilder og APS til digitalt?

Anbefalte innlegg

Har en kamerat som tok en del bilder på ei jordarundt tur vi hadde for en tid tilbake. Han tok bildene med et filmbasert speilreflekskamera hvor han bruke sånne lysbilde og APS filmer. Er det mulig å få dem digitalt nå, altså over på en CD feks? Hvor kan man gjøre dette og er det dyrt. Han trodde det var en veldig kostbar ting, så han vurderer å kjøpe seg en scanner og scanne dem inn selv. Noen som har noe tips her? Jeg er veldig blank på dette selv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Leste litt over, men tror ikke vi spør om helt det samme etter hva jeg kan se og i tillegg er vel den posten 2.5år gammel så det har vel kanskje skjedd noe med priser og butikker siden den gang? Eller er jeg helt på jordet?

Lenke til kommentar
Leste litt over, men tror ikke vi spør om helt det samme etter hva jeg kan se og i tillegg er vel den posten 2.5år gammel så det har vel kanskje skjedd noe med priser og butikker siden den gang? Eller er jeg helt på jordet?

9169896[/snapback]

Jo, det har skjedd litt, det viktigste er nok at det er mange som tilbyr det...

De fleste fotobutikker har et tilbud, Elkjøp også tror jeg, så det lønner seg å høre litt rundt.

Merk at noen sender bildene til utlandet, så hør litt hvordan det foregår.

Hør også hvilken oppløsning de tilbyr.

Skal man gjøre det selv bør man ha filmscanner, som koster en del.

Men det er også en del bra vanlige scannere man får bra resultater med, men de koster nesten like mye...

Det kommer veldig an på hva man skal bruke bildene til videre!!

Jeg har scannet inn masse bilder på min ikke helt moderne Canon, og det holdt fint til å lage fotobok med helsides bilder (A4).

Men jeg har kjøpt egen filmscanner nå til å arkivere de mange tusen bildene jeg har fra tidligere, da blir det ekstremt bra...

Lenke til kommentar

Ok, tror egentlig at det blir litt uaktuelt å kjøpe seg en scanner ettersom de koster en del. Vi er 3 stk som skal spleise på å få dem digitalt, så det kan jo ikke bli så utrolig dyrt? Tror det er snakk om 15 ruller til sammen, de fleste APS og resten sånn lysbilde film. Noen som kan gi meg en pris på hva de forskjellige butikker tar, var inne på elkjøp shoppen, men står ikke noe om APS eller lysbile filmer.

Lenke til kommentar

Er usikker på pris andre steder, men trekker frem prisene der jeg jobber som et eksempel (for å forhindre påstander om snikreklame, sier jeg ikke hvor jeg jobber).

Er lysbildene monterte? Hvis det er tilfelle, koster fra en 5 kroner pr. bilde (1 megapiksel), men skal du ha god kvalitet koster det 9 kroner (seks megapiksel og bedre generell kvalitet, blant annet Digital Ice).

Lysbildefilmer i strips koster 5 kroner pr. bilde. Lysbildefilm på rull koster 79 pr. rull (seks megapiksler).

APS filmer koster 79 pr. film. Tror de skannes i ca. 3-4 megapiksler (ettersom de er fysisk mindre enn vanlig 135 film).

Lenke til kommentar
Tror lysbildene er montert, han har hvertfall vist dem frem i sånn lysmaskin. Men kan man ikke ta den filmrullen hvor lysbildene kom fra og bruke den til å lage digitalt?

9174022[/snapback]

Monterte lysbilder er laget av selve filmrullen. Det vil si at man klipper opp filmrullen, og setter den inn i rammer. Selve "rullen" eksisterer ikke lenger.

Lenke til kommentar
Ok, da er dem nok montert ja. Så om man har 200monterte lysbilder, så kan man tenke seg ca 1800kr da.

APS filmer, kan man bruke den gamle filmrullen da eller er det negativene som blir brukt?

9174289[/snapback]

200 monterte lysbilder blir 1800 kroner i seks megapiksler og med Digital Ice ja, ihvertfall der jeg jobber. Prisen kan variere, men også kvalitet. Vi bruker en filmscanner som bruker et par minutter på å scanne et enkelt bilde, og kvaliteten blir meget bra. Jeg bruker den faktisk akkurat i dette øyeblikk til å lage digitale negativer av mine gamle filmer :)

Negativene til APS rullen, er filmrullen. Det eksisterer her bare en rull. Og det er den man leverer inn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...