Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Sliten av å jobbe....trenger hvile

GP123

Anbefalte innlegg

Jeg er en mann i slutten av 40-årene, som er rimelig sliten og utbrent av å jobbe, etter 25 harde år i arbeidslivet. (Oljeplattform)

Jeg kunne gjerne tenkt meg et par års pause fra alt som heter arbeid, og ser for meg et mulig scenario:

Jeg sier opp jobben min og melder meg som arbeidsledig hos NAV. Jeg vil da få en karanteneperiode på 8 uker uten noen dagpenger siden jeg sier opp selv, men jeg har på forhånd sørget for å spare opp penger til to måneders forbruk.

Etter 8 uker så vil jeg begynne å få penger inn på kontoen. Jeg har lest at man i snitt får ca. 62% av gjennomsnittlig lønn de siste 3 år. Jeg har hatt en årlig inntekt på rundt 600 000,- , men inntekter over kr 400 872 regnes ikke med i dagpengegrunnlaget, så jeg vil da få 62 % av 400 872 kroner, noe som vil utgjøre rundt 250 000,- kr.

Dagpenger kan gis for en periode av maks 104 uker, altså to år. Jeg vil da hvis alt går som jeg har tenkt, kunne ta meg en pause på to år og samtidig få en inntekt som er mulig å leve av.

Planen min er å samarbeide med NAV så godt det lar seg gjøre, d.s.v. være aktiv med jobbsøking og evt. møte opp hos NAV ved behov, og levere meldekort regelmessig.

Men, for å være sikker på at jeg ikke skal måtte arbeide i løpet av disse to årene, så skal jeg fremstå som en så "umulig" og vanskelig person ved ethvert jobbintervju, at ingen vil ansette meg. Hvis jeg mot formodning likevel skulle FÅ en jobb, ja så skal jeg være så håpløs at jeg umiddelbart "får sparken" før jeg i det hele tatt blir fast ansatt. D.v.s jeg er så upraktisk og håpløs at jeg ikke klarer selv de enkleste oppgaver....bare roter og tuller.

Spørsmålet mitt blir om noen kan se noen svakheter ved denne planen.

Jeg er svært takknemlig for svar, men ønsker ikke noen kommentarer som følge av misunnelse eller andre moralsk-etiske grunner. Jeg ønsker kun fakta om NAV og hvordan jeg best kan sikre at jeg kan få dagpenger og samtidig ikke jobbe, i to år.

==> Altså, hvis du ikke kan svare på dette uten å komme inn på moral og etikk, så unnlat heller å svare. Takk :)

Hilsen

GP123

Endret av GP123
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du skal så synspunktene mine på planen din, så slenger jeg på litt moral og etikk på slutten som du heller får la være å lese.

- Om du hvirkelig er utbrent og velger å benytte deg av "systemet", ville det ikke være greiere å gå til lege og få en "utbrenhets-sykemelding". Hvis du virkelig er utbrent burde det være mulig. Jeg ser for meg at du i første omgang kommer gunstigere ut av det økonomisk.

- Det er nå gode tider, landet flommer over av ledige jobber. Har du vurdert å skifte jobb til en mindre stressende jobb, evt ta noen måneder ferie før du begynner i en ny, annen jobb?

- Hva hvis økonomien om 2 år ser annerledes ut enn det den gjør idag og man har mangel på jobber istedenfor mangel på folk. Du stiller ikke akkurat først i køen dersom du:

* Ikke har gjort et dagsverk på 2 år

* Har blitt sagt opp fra alle jobber du har hatt på 2 år

- Du kommer til å ha mye mindre penger. Tidligere jobbet du antakeligvis svært mye og hadde en høy inntekt. Du hadde da masse penger og lite tid til å bruke dem. Nå komme du til å ha masse tid, men langt fra så mye penger å rutte med. Dette vil nok kreve endel omlegging av vaner.

Moral:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

Jeg kan ikke si at jeg bifaller utnyttelse av systemet på denne måten. Det finnes nok av mennesker som lever hele livet på staten uten å ha gjort et dags arbeid. Du har gjennom dine 25 år betalt inn nok skatt til å kunne leve et år eller to på staten, men jeg synes likevel at å planlegge en slik ferie er galt.

Forresten, hva har du tenkt å gjøre på i de 2 årene du har fri?

Lenke til kommentar

Min generelle oppfatning av menneskene som ferdes under dette forumet, er at nesten samtlige er normalt oppegående personer. Jeg tror neppe noen er spesielt lystene på å hjelpe deg med å utnytte velferdssystemet vi har her i landet, når det i prinsippet går på deres egen bekostning. En 50 år gammel mann, med en lang yrkeskariere bak seg, som plutselig bestemmer seg for å snylte på staten er vanligvis dårlige nyheter. Kontakt en lege angående utbrentheten, det er mitt råd.

Jeg valgte å gi deg en moralsk sjennepreken, til tross for din frarådelse, da denne tråden antagligvis vil bli stengt alikevel når en moderator får se hva du faktisk spør om :)

Lenke til kommentar

Formålet med forumet er å yte hjelp til de som trenger, men bare så langt det ikke er i strid med lovverket. Reglene om å være "reell arbeidssøker" er nedfelt i folketrygdlovens paragraf 4-5, og omgåelse av denne er dermed et lovbrudd.

Jeg har sympati med trådstarters situasjon, men forumet er altså ikke det rette stedet å be om hjelp, så lenge premissene for tråden er som de er. Hadde trådstarter åpnet for andre råd kan det hende at folk kunne foreslått løsninger som ikke er i strid med lovverket, men det vil han altså ikke ha.

Tråden stenges derfor. Trådstarter er velkommen til å starte en ny tråd om emnet som ikke forusetter hjelp til omgåelse av loven.

Reaksjoner og spørsmål tas som vanlig på PM.

Geir :)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...