hean Skrevet 31. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2007 (endret) Hva er det du snakker om? I tilfellet Jesus så ofrer jo Gud 1 person(seg selv, altså Jesus). Ikke tusenvis. 9176344[/snapback] I forbindelse med Herodes's jakt på den nye kongen drepte han vel alle guttebarn under 2 år i Israel eller noe..... det ble vel noen tusen etter hva jeg har lært Så ble vel en god del soldater drept når Jesus fikk ett visst hav til å dele seg og klappe sammen rundt en hær med soldater.... PS. Og det er bare det jeg har lært om Disse skjebnene var jo forutbestemt allerede når Jesus kom på jorden, så det blir vel 1000-vis av mennesker og kanskje 100 000-vis av personer innen familie, slekt og venner. Alt for at Jesus skulle vise seg fram på jorden..... Endret 31. juli 2007 av Zatuu Lenke til kommentar
FJERNET111 Skrevet 31. juli 2007 Del Skrevet 31. juli 2007 Så ble vel en god del soldater drept når Jesus fikk ett visst hav til å dele seg og klappe sammen rundt en hær med soldater.... 9178831[/snapback] Det var nok ikke Jesus som fikk havet til å dele seg, men Moses Lenke til kommentar
Frohman Skrevet 31. juli 2007 Del Skrevet 31. juli 2007 Om jeg hadde en nabo som spikret sønnen sin opp på veggen og så sa han at det var for å gi meg tilgivelse for at jeg hadde brutt noen lover han hadde funne på. Skulle jeg da:A) Ringt politiet? B) Ringe nærmeste psykiatriske avdeling? C) Være glad for at jeg har en nabo som er like snill som Gud? 9175802[/snapback] Minner meg om et oppdrag på SWAT 4, hvor du skal bryte deg inn i et kollektiv hvor det bor en kristen kult og arrestere lederen der. Når du kommer ned i kjelleren har de hugget opp gulvet, og i jorda ligger det masse små graver og på veggene står det tagget "Farewell". Over gravene er det små plakater det står "We are praised, my son" og sånt. Freaky. Lenke til kommentar
hean Skrevet 31. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2007 Det var nok ikke Jesus som fikk havet til å dele seg, men Moses 9178846[/snapback] Uansett..... når alt kommer til alt. God ofret frivillig mye for å frelse menneskeheten, menneskeheten ofret mye mer... ufrivillig. Likevel kunne Gud frelset menneskeheten uten noe offer i det hele tatt.... Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 31. juli 2007 Del Skrevet 31. juli 2007 Uansett..... når alt kommer til alt. God ofret frivillig mye for å frelse menneskeheten, menneskeheten ofret mye mer... ufrivillig. Likevel kunne Gud frelset menneskeheten uten noe offer i det hele tatt.... Frelse fra hva da? Fra "straffedom" fra den samme guden? Høres ut som mafiametoder om du spør meg... Lenke til kommentar
Niskivara Skrevet 31. juli 2007 Del Skrevet 31. juli 2007 Hva er det du snakker om? I tilfellet Jesus så ofrer jo Gud 1 person(seg selv, altså Jesus). Ikke tusenvis. 9176344[/snapback] I forbindelse med Herodes's jakt på den nye kongen drepte han vel alle guttebarn under 2 år i Israel eller noe..... det ble vel noen tusen etter hva jeg har lært Så ble vel en god del soldater drept når Jesus fikk ett visst hav til å dele seg og klappe sammen rundt en hær med soldater.... PS. Og det er bare det jeg har lært om Disse skjebnene var jo forutbestemt allerede når Jesus kom på jorden, så det blir vel 1000-vis av mennesker og kanskje 100 000-vis av personer innen familie, slekt og venner. Alt for at Jesus skulle vise seg fram på jorden..... 9178831[/snapback] Alt dette var resultat av fritt valg. Herodes valgte å drepe guttebarne(Selv om historisk sett så ser det ut som at dette er rent oppspinn, tatt fra tidligere myter). Om fritt valg er fritt valg så lenge en Gud er allmektig og allvitende og dermed har full kontroll over det frie valget er et teit spørsmål, siden folk som tror på en allmektig Gud også nødvendigvis må tro at han er kapabel til å gjøre ting vi opplever som umulige. Så den enkleste løsningen er vel bare å si at det ikke finnes noen Gud i noen relevant sammenlignbar sammenheng til Abrahams Gud. Lenke til kommentar
hean Skrevet 31. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2007 Alt dette var resultat av fritt valg. Herodes valgte å drepe guttebarne(Selv om historisk sett så ser det ut som at dette er rent oppspinn, tatt fra tidligere myter). 9179819[/snapback] Å dette visste Gud på forhånd likevel valgte også han å gjenomføre stuntet sitt. For Moses eller en eller annen ble advart om dette fra den Hellige ånd gjennom sine drømmer. Dere kristne spår at Jesus frelseren vil komme tilbake, hvor mange tusen døde vil dere godta ved den gjenoppstandelsen! Jeg vil si, ikke en jævla en.... da får han heller holde seg der han er!! Lenke til kommentar
Niskivara Skrevet 31. juli 2007 Del Skrevet 31. juli 2007 Alt dette var resultat av fritt valg. Herodes valgte å drepe guttebarne(Selv om historisk sett så ser det ut som at dette er rent oppspinn, tatt fra tidligere myter). 9179819[/snapback] Å dette visste Gud på forhånd likevel valgte også han å gjenomføre stuntet sitt. For Moses eller en eller annen ble advart om dette fra den Hellige ånd gjennom sine drømmer. Dere kristne spår at Jesus frelseren vil komme tilbake, hvor mange tusen døde vil dere godta ved den gjenoppstandelsen! Jeg vil si, ikke en jævla en.... da får han heller holde seg der han er!! 9179891[/snapback] Men Gud vet alt, og derfor er ingen enkelthandlinger han gjør ondere enn handlingen å skape verden. Så dette er en argumentasjonsrekke som du ikke kommer noen vei med. Og den kommer ikke til å overbevise noen Kristne heller, siden den har like mange hull i logikken som kristendommen har. Lenke til kommentar
hean Skrevet 31. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2007 Men Gud vet alt, og derfor er ingen enkelthandlinger han gjør ondere enn handlingen å skape verden. 9180131[/snapback] Kan du forklare den nærmere? Så dette er en argumentasjonsrekke som du ikke kommer noen vei med. Og den kommer ikke til å overbevise noen Kristne heller, siden den har like mange hull i logikken som kristendommen har. 9180131[/snapback] Hvilke hull? Gud frelser menneskeheten med å ofre mye og skaper samtidig menneskelige lidelser/tap. Det kunne blitt gjort på en annen måte siden Gud er allmektig. Likevel velger han den metoden som går mest utover menneskeheten... ingen hull der! Det er enkelt å greit fakta, spørsmålet her er hvorfor? Lenke til kommentar
Niskivara Skrevet 31. juli 2007 Del Skrevet 31. juli 2007 Men Gud vet alt, og derfor er ingen enkelthandlinger han gjør ondere enn handlingen å skape verden. 9180131[/snapback] Kan du forklare den nærmere? Så dette er en argumentasjonsrekke som du ikke kommer noen vei med. Og den kommer ikke til å overbevise noen Kristne heller, siden den har like mange hull i logikken som kristendommen har. 9180131[/snapback] Hvilke hull? Gud frelser menneskeheten med å ofre mye og skaper samtidig menneskelige lidelser/tap. Det kunne blitt gjort på en annen måte siden Gud er allmektig. Likevel velger han den metoden som går mest utover menneskeheten... ingen hull der! Det er enkelt å greit fakta, spørsmålet her er hvorfor? 9180209[/snapback] Hullet: Hvis Gud er allvitende og allmektig, så visste han om all lidelsen verden kom til å gå igjennom allerede før han skapte den, og han visste om alle handlingene han kom til å gjøre som ville påføre verden mer smerte. Så hvis du skal peke finger mot Gud som burde visst bedre i sin allvitenhet, så er det eneste onde du kan peke mot at han skapte verden. Alt etter det er uviktig. Fordi han visste allerede at han kom til å gjøre det før han skapte verden. Og det er "hullet" i dine beskyldninger mot Guds enkeltgjøremål. Et hull som ikke bare er en liten flenge, men et sort hull som drar hele argumentet ditt ned med seg. Lenke til kommentar
hean Skrevet 31. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2007 (endret) Hullet: Hvis Gud er allvitende og allmektig, så visste han om all lidelsen verden kom til å gå igjennom allerede før han skapte den, og han visste om alle handlingene han kom til å gjøre som ville påføre verden mer smerte. Så hvis du skal peke finger mot Gud som burde visst bedre i sin allvitenhet, så er det eneste onde du kan peke mot at han skapte verden. Alt etter det er uviktig. Fordi han visste allerede at han kom til å gjøre det før han skapte verden. Og det er "hullet" i dine beskyldninger mot Guds enkeltgjøremål. Et hull som ikke bare er en liten flenge, men et sort hull som drar hele argumentet ditt ned med seg. 9180417[/snapback] Så det du mener at han skapte allerede lidelser ved i det hele tatt å skape mennesker. Er det likevel en grunn til å forårsake enda flere lidelser, har man ett stort hull i en bår blir det uansett bare værre om man lager flere! Edit: Ved å skape verden og oss mennesker har nok endt i mer gleder enn lidelser. Men enkelthendelsen med Jesus er nesten kun negativ bortsett noen få mennesker Endret 31. juli 2007 av Zatuu Lenke til kommentar
Niskivara Skrevet 31. juli 2007 Del Skrevet 31. juli 2007 Så det du mener at han skapte allerede lidelser ved i det hele tatt å skape mennesker. Er det likevel en grunn til å forårsake enda flere lidelser, har man ett stort hull i en bår blir det uansett bare værre om man lager flere! Edit: Ved å skape verden og oss mennesker har nok endt i mer gleder enn lidelser. Men enkelthendelsen med Jesus er nesten kun negativ bortsett noen få mennesker 9180445[/snapback] Du ser ikke stort nok på det. En allvitende skapning vet allt han kommer til å gjøre, og alle konsekvensene det kommer til å ha, og dermed er han skyldig i å gjøre det allerede før det er gjort. Dermed er verdens skapelse, den første begivenheten i en serie, det eneste man kan skylde på ham for. For når han hadde skapt verden, hadde han også allerede ødelagt verden. For Gud er det ingen forskjell på skapelsen og dommedag, han er like klar over dem til en hver tid, og siden alt som fødes må dø så var selve skapelsen også dødsdommen over alt. Du må huske at dette er en allvitende skapning. Vanlig menneskelig logikk og moral er ikke nok til å dømme hans handlinger. Så det eneste argumentet du kan si uten å bli lurt trill rundt av de som tror på slikt tull, er at "Hvis verden absolutt er slik den er, så burde Gud faen'meg'ikke skapt den". Lenke til kommentar
hean Skrevet 31. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2007 Du ser ikke stort nok på det. En allvitende skapning vet allt han kommer til å gjøre, og alle konsekvensene det kommer til å ha, og dermed er han skyldig i å gjøre det allerede før det er gjort. Dermed er verdens skapelse, den første begivenheten i en serie, det eneste man kan skylde på ham for. For når han hadde skapt verden, hadde han også allerede ødelagt verden. For Gud er det ingen forskjell på skapelsen og dommedag, han er like klar over dem til en hver tid, og siden alt som fødes må dø så var selve skapelsen også dødsdommen over alt. Du må huske at dette er en allvitende skapning. Vanlig menneskelig logikk og moral er ikke nok til å dømme hans handlinger. Så det eneste argumentet du kan si uten å bli lurt trill rundt av de som tror på slikt tull, er at "Hvis verden absolutt er slik den er, så burde Gud faen'meg'ikke skapt den". 9180556[/snapback] Ser akkurat så stort på det som du gjør men konklusjonen min er en helt annen. En allvitende skapning vet ikke alt han kommer til å gjør, hadde han visst det kunne han ikke stoppet seg selv til å begynne i å skape verden som den er i dag. Så hvis det er sant kan man heller ikke skylde på han for å ha skapt verden. Nei en slik allvitende skapning bestemmer selv hva han skal gjøre, forskjellen er at han vet akkurat konsekvensene av det han gjør. Når jeg stiller spørsmålet i 1. innlegg har jeg da gått ut ifra at det faktisk har skjedd akkurat som kristne gjør. Det jeg vil ha svar på er hvorfor han gjør akkurat dette valget. Lenke til kommentar
Niskivara Skrevet 31. juli 2007 Del Skrevet 31. juli 2007 Det du beskriver er enkelt og greit ikke en allvitende skapning. Myevitende? Ja. Allvitende? Nei. men allvitende er umulig uansett. Noe som er noe av poenget med det Abrahamske Gudskonsept: At det er umulig, og kan derfor alltid forklares med at mennesket er for lite og sneversynt til å ikke bare forstå det, men til og med til å ransake hans veier. Lenke til kommentar
hean Skrevet 1. august 2007 Forfatter Del Skrevet 1. august 2007 Det du beskriver er enkelt og greit ikke en allvitende skapning. 9183449[/snapback] Det er jo nettopp det som ER en allvitende skapning og en allmektig. Skapningen du beskriver bestemmer ikke selv hva han gjør men har en forutbestemt skjebne. En slik skapning må selv bestemme hva han skal gjøre til enhver tid, det gjør ikke din skapning. Lenke til kommentar
kjetil02 Skrevet 1. august 2007 Del Skrevet 1. august 2007 En slik skapning må selv bestemme hva han skal gjøre til enhver tid9185708[/snapback] Den kristne guden er "evig", dvs. finnes "utenfor" tid og rom. Lenke til kommentar
Niskivara Skrevet 1. august 2007 Del Skrevet 1. august 2007 Det du beskriver er enkelt og greit ikke en allvitende skapning. 9183449[/snapback] Det er jo nettopp det som ER en allvitende skapning og en allmektig. Skapningen du beskriver bestemmer ikke selv hva han gjør men har en forutbestemt skjebne. En slik skapning må selv bestemme hva han skal gjøre til enhver tid, det gjør ikke din skapning. 9185708[/snapback] Din skapning sine veier er, som du beviser, absolutt ransaklige. Guds sine veier er, ifølge Bibelen, absolutt uransakelige. Det at du prøver å lage et bilde av Gud som du kan forestille deg i din fantasi, er det som gjør at ditt bilde av Gud aldri vil stemme med den Bibelske Gud, fordi han er utenfor vår fatteevne. Som Kjetil02 sier er han evig, og derfor utenfor tid og rom. En allmektig skapning kan ikke være fanget av tid og rom siden dette er kraftig avmakt. Så du prøver å argumentere mot den Kristne Guden, men bommer på hva den Kristne guden i det hele tatt skal være. Lenke til kommentar
hean Skrevet 1. august 2007 Forfatter Del Skrevet 1. august 2007 (endret) 9185708[/snapback] Din skapning sine veier er, som du beviser, absolutt ransaklige. Guds sine veier er, ifølge Bibelen, absolutt uransakelige. 9186139[/snapback] Det er jo bare en påstand fra din side! Det at du prøver å lage et bilde av Gud som du kan forestille deg i din fantasi, er det som gjør at ditt bilde av Gud aldri vil stemme med den Bibelske Gud, fordi han er utenfor vår fatteevne. 9186139[/snapback] Det er mulig men man kan vel ikke komme så mye nærmere enn å beskrive Gud som en gud med fri vilje og uendelig makt og vitenhet. 9185708[/snapback] Så du prøver å argumentere mot den Kristne Guden, men bommer på hva den Kristne guden i det hele tatt skal være. 9186139[/snapback] Du har ennå ikke forstått spørsmålet mitt ser jeg.... uansett hva Gud er eller måtte være, om jeg forstår det eller ikke så velger han en vei som tar livet av tusenvis av mennesker. Det er uansett utilgivelig! Endret 1. august 2007 av Zatuu Lenke til kommentar
Niskivara Skrevet 1. august 2007 Del Skrevet 1. august 2007 Det er jo bare en påstand fra din side! "Guds veier er uransakelige" står i Bibelen. Det du gjør er å ransake Gud. Noe som etter Bibelen er umulig. Ergo kan det ikke være deres Gud du ransaker. Det er mulig men man kan vel ikke komme så mye nærmere enn å beskrive Gud som en gud med fri vilje og uendelig makt og vitenhet. Man kan ikke komme noe særlig nærmere enn det Kjetil og jeg beskriver: Evig og Samtidig. Alt og Ingenting. Bare de ord man i sin lille hjerne ikke kan klare å forstå, er ord som kan beskrive en slik Gud. Du putter ham inn i en menneskelig oppfattelsesevne. Da er det ikke lenger snakk om riktig "Gud". Du har ennå ikke forstått spørsmålet mitt ser jeg.... uansett hva Gud er eller måtte være, om jeg forstår det eller ikke så velger han en vei som tar livet av tusenvis av mennesker. Det er uansett utilgivelig! 9186639[/snapback] Gud skapte mennesket slik at alle må dø. Det er vel det som man kan utilgivelig. All død etter Gud har skapt oss for å dø, er komplett ubetydelig. Igjen: Du kan ikke rasjonalisere over noe som i utgangspunktet er utenfor rasjonalitet. Lenke til kommentar
hean Skrevet 1. august 2007 Forfatter Del Skrevet 1. august 2007 Morsomme svar du har der, at Guds veier er uransakelige betyr vel egentlig at vi ikke skal stille spørsmål til alt det dumme han gjør. Du sier alt det der som står i bibelen men når jeg stiller spørsmål til akkurat om bibelen er sann kan du ikke bruke argumenter som står i bibelen som en sannhet. Når man skal bevise om noen snakker sant eller ikke kan man ikke bruke noe av den personen sier som ett bevis når man etterforsker om det han sier faktisk er sant. Stiller ikke spørsmål til hans handlinger men stiller spørsml til tanken bak de og at de er så gode som de kristne vil ha det til. Hvis Gud finnes, er hans veier virkelig uransakelige eller er det bare ett godt skjul på de onde ting han gjør, er han mer menneskelig enn kristne vil fremstill han, er han allmektig, hvis han finnes hvorfor ikke bevise sin eksistens litt oftere enn 1 gang på en uendelighet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå