Tannpirkeren Skrevet 31. juli 2007 Del Skrevet 31. juli 2007 (endret) Det er tross alt ikke snakk om uaktsomt bildrap, så du må nesten prøve å tenke i den retningen. 9178965[/snapback] "Greit, du tok et maskingevær og plaffet løs i alle retninger i Karl Johan, det var farlig, dumt og ulovelig, men du drepte ingen, så vi må nesten se det fra den vinkelen og gi deg en mild straff." 9179037[/snapback] Hvis noen klikker med maskingevær på Karl Johan, så havner man sannsynligvis på psykiatrisk anstalt. Da er det noe fundamentalt galt i hodet på vedkommende. Jeg liker heller ikke det som har skjedd, men synes du at han skal bli dømt for drapsforsøk og likestille det med en forsettlig drapsplan? Jeg sier bare at han bør være gla for at han ikke skadet noen. Svein. Endret 31. juli 2007 av Sveinl Lenke til kommentar
Radial Skrevet 31. juli 2007 Del Skrevet 31. juli 2007 Hvor mye promille hadde du? Hvis det var over 1,5 så kan du vente deg både bot og ubetinget fengsel. Ellers var det dumt gjort av deg, men det vet du jo. La det være en lærepenge "the hard way". Lenke til kommentar
monzilla Skrevet 31. juli 2007 Del Skrevet 31. juli 2007 Håper du tar straffen som en mann, og ikke prøver å vri det unna. Bør vel få minst 120 timer samfunnstraff og uten lapp i 5 år. Det er sånne som deg som tar livet av uskyldige mennesker. Lenke til kommentar
Gaidaros Skrevet 31. juli 2007 Del Skrevet 31. juli 2007 Håper du tar straffen som en mann, og ikke prøver å vri det unna.Bør vel få minst 120 timer samfunnstraff og uten lapp i 5 år. Det er sånne som deg som tar livet av uskyldige mennesker. 9179851[/snapback] Han tar det slettes ikke som en mann. Han har tystet på alt og alle for å slippe billigere unna. ettersom jeg var ærlig ifra begynnelsen av kommer jeg til og få strafferabatt Lenke til kommentar
V-by Skrevet 31. juli 2007 Del Skrevet 31. juli 2007 Håper du tar straffen som en mann, og ikke prøver å vri det unna.Bør vel få minst 120 timer samfunnstraff og uten lapp i 5 år. Det er sånne som deg som tar livet av uskyldige mennesker. 9179851[/snapback] Han tar det slettes ikke som en mann. Han har tystet på alt og alle for å slippe billigere unna. ettersom jeg var ærlig ifra begynnelsen av kommer jeg til og få strafferabatt 9179890[/snapback] Hva er galt med å si sannheten? Hvorfor skal ikke bileieren straffet for at han vel vitende lånte ut bilen til en som var beruset? Lenke til kommentar
hansol123 Skrevet 31. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2007 Håper du tar straffen som en mann, og ikke prøver å vri det unna.Bør vel få minst 120 timer samfunnstraff og uten lapp i 5 år. Det er sånne som deg som tar livet av uskyldige mennesker. 9179851[/snapback] Han tar det slettes ikke som en mann. Han har tystet på alt og alle for å slippe billigere unna. ettersom jeg var ærlig ifra begynnelsen av kommer jeg til og få strafferabatt 9179890[/snapback] Hva er galt med å si sannheten? Hvorfor skal ikke bileieren straffet for at han vel vitende lånte ut bilen til en som var beruset? 9179920[/snapback] blåste 0.5 på alkotestern. tystet? sier jo bare sannheten. Lenke til kommentar
Lugmeister Skrevet 31. juli 2007 Del Skrevet 31. juli 2007 Æsj, hadde håpet du skulle få ekstra straff, får håpe vi får flere dommere som meg 9179036[/snapback] jaha, ja du får prøve og få deg utdanning innen det da... 9179114[/snapback] Man trenger ikke utdannelse for å sitte som medommer så er du heldig så kan hvem som helst av oss som har lest dette innlegget havne som en av dommerne dine avhengig av hvor du bor. Jeg sitter selv som meddommer. Lenke til kommentar
hansol123 Skrevet 31. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2007 Æsj, hadde håpet du skulle få ekstra straff, får håpe vi får flere dommere som meg 9179036[/snapback] jaha, ja du får prøve og få deg utdanning innen det da... 9179114[/snapback] Man trenger ikke utdannelse for å sitte som medommer så er du heldig så kan hvem som helst av oss som har lest dette innlegget havne som en av dommerne dine avhengig av hvor du bor. Jeg sitter selv som meddommer. 9179949[/snapback] okei Lenke til kommentar
Radial Skrevet 31. juli 2007 Del Skrevet 31. juli 2007 (endret) blåste 0.5 på alkotestern. 9179939[/snapback] Fint, da blir nok ikke mer enn en bot. Edit: Skjønt, det kan bli vurdert annerledes, særlig fordi du hadde folk i bilen og kjørte over relativt lang avstand. Endret 31. juli 2007 av Radial Lenke til kommentar
hansol123 Skrevet 31. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2007 jepp, 4mil er jo ganske så langt, men de tar i betrakning tid på døgnet og hvor jeg kjørte osv. Lenke til kommentar
Tannpirkeren Skrevet 31. juli 2007 Del Skrevet 31. juli 2007 (endret) jepp, 4mil er jo ganske så langt, men de tar i betrakning tid på døgnet og hvor jeg kjørte osv. 9179977[/snapback] 4 mil er langt ja... veldig langt. Vel, 0,5 er litt lite og kan vel egentlig ikke kalles fyllekjøring, men kjøring i lite beruset tilstand. Retten med lovboka (som de plikter å følge) og folk flest vil nok påstå at det er svært alvorlig selvsagt. Og at du nærmest burde vært flådd og brent levende 50 ganger. Men fakta er at så og si alle greier å kjøre normalt med så lite. 2 pils er ikke mye. Vitenskapsmenn har til og med sagt at du kjører bedre med lavpromille enn uten (uten at jeg skal begi meg mer innpå dette eller prøve å forsvare disse uttalelsene). MEN (hvis du regner på det). Hvis du stiller opp personer med 0,5 meter skulderbredde langs hele den 4 mil lange kjøreruta, så har du potensiale til å kjøre på 80 000 mennesker. Hvis du hadde nøyet deg med bare 2 kilometer som opprinnelig var planen, så hadde du hatt potensiale til å kjøre på 4000 mennesker. Dette er matematisk hokus pokus, men det sier mye om hvor mye farligere det er å kjøre lang strekning enn kort strekning. Retten vil ikke se formildende på hvor du kjørte, hvor langt du kjørte og når på døgnet. Men de vil se formildende på at promillen var lav, at du la alle kort på bordet og at du er såpass ung. Du får nok likevel nok straff så det svir. Det samme risikerer bileieren som hadde ansvar for nøklene. Svein. Endret 31. juli 2007 av Sveinl Lenke til kommentar
hansol123 Skrevet 31. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2007 aha, ja det kaller jeg et seriøst innlegg kan vel ta ganske lang tid før det skjer noe idet heletatt med rettsak osv? Lenke til kommentar
Tannpirkeren Skrevet 31. juli 2007 Del Skrevet 31. juli 2007 (endret) Nei jeg synes ikke det det er useriøst. Det er såklart usannsynlig at du kjører ned 80 000 mennesker, men at det er større sannsynlighet for at noe alvorlig kan skje ved lang strekning enn ved kort strekning, har jeg bevist. Faktisk så øker sannsynligheten med 20 ganger (2 km kontra 4 mil). Klart at det spiller en vesentlig rolle ved straffeutmåling. Rettsak kan ta hvertfall et år, før det kommer opp. Lange køer osv... Svein. Endret 31. juli 2007 av Sveinl Lenke til kommentar
hansol123 Skrevet 31. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2007 Nei jeg synes ikke det det er useriøst. Det er såklart usannsynlig at du kjører ned 80 000 mennesker, men at det er større sannsynlighet for at noe alvorlig kan skje ved lang strekning enn ved kort strekning, har jeg bevist. Faktisk så øker sannsynligheten med 20 ganger (2 km kontra 4 mil). Klart at det spiller en vesentlig rolle ved straffeutmåling. Rettsak kan ta hvertfall et år, før det kommer opp. Lange køer osv... Svein. 9183274[/snapback] mente ikke det ironisk mente at det var et seriøst innlegg iforhold til mange andre her Lenke til kommentar
Tannpirkeren Skrevet 31. juli 2007 Del Skrevet 31. juli 2007 Vel mange andre her, er bare ute etter å dømme og vise at de er bedre enn deg. Kan jo delvis forstå det, men de har nok lite å gjøre på tror jeg. Dersom de hadde vært tilstede før du satte deg i bilen... da hadde du sikkert fått mange gode råd? La oss håpe på det... Men det er for seint å komme med disse rådene nå... Mennesker er ikke perfekte, derfor bør ikke allmennheten straffe sine medmennesker så hardt som enkelte ønsker her. Til og med retten har forståelse for dette. Livet må gå videre, og helst basert på noe annet enn fyllekjøring. Hva godt skal det føre til da? Men alvoret tror jeg du har forstått? Dette går nok bra, ingen skade er skjedd. Det er mye positivt for deg som sitter i klemma Svein. Lenke til kommentar
hansol123 Skrevet 1. august 2007 Forfatter Del Skrevet 1. august 2007 Vel mange andre her, er bare ute etter å dømme og vise at de er bedre enn deg. Kan jo delvis forstå det, men de har nok lite å gjøre på tror jeg. Dersom de hadde vært tilstede før du satte deg i bilen... da hadde du sikkert fått mange gode råd? La oss håpe på det... Men det er for seint å komme med disse rådene nå... Mennesker er ikke perfekte, derfor bør ikke allmennheten straffe sine medmennesker så hardt som enkelte ønsker her. Til og med retten har forståelse for dette. Livet må gå videre, og helst basert på noe annet enn fyllekjøring. Hva godt skal det føre til da? Men alvoret tror jeg du har forstått? Dette går nok bra, ingen skade er skjedd. Det er mye positivt for deg som sitter i klemma Svein. 9184310[/snapback] da var det bare og vente på blodprøven Lenke til kommentar
monzilla Skrevet 1. august 2007 Del Skrevet 1. august 2007 Vel mange andre her, er bare ute etter å dømme og vise at de er bedre enn deg. Kan jo delvis forstå det, men de har nok lite å gjøre på tror jeg. Det er viktig å si at klovneri som fyllekjøring ikke tolereres. Hva hvis det var en du er glad i som hadde smelt front mot front med en fyllekjører? Trådstarter, du fortjener å høre at det du har gjort er helt på trynet. Håper du får en samfunsstraff som får det til å skjønne at dette er noe du ikke vil gjøre flere ganger. Du er for ung til å bli fengslet Lenke til kommentar
Gaidaros Skrevet 1. august 2007 Del Skrevet 1. august 2007 Det er viktig å si at klovneri som fyllekjøring ikke tolereres. Hva hvis det var en du er glad i som hadde smelt front mot front med en fyllekjører? Trådstarter, du fortjener å høre at det du har gjort er helt på trynet. Håper du får en samfunsstraff som får det til å skjønne at dette er noe du ikke vil gjøre flere ganger. Du er for ung til å bli fengslet 9187986[/snapback] Man skal vel heller ikke spekulere i om hvorvidt det er første eller ørtende gang trådstarter kjører uten lappen eller i fylla for den saks skyld. Kjempebra at han ble tatt før det ble en vane. Kanskje han er ung nok til å ta til seg lærdom og ansvar for sine handlinger i fremtiden før han får enda mer på rullebladet. Forøvrig fremstår han med fullt navn, adresse, emailadresse og fødselsdato i presentasjonen sin. Så nå vet alle i hjemkommunen hans at han er tatt for promillekjøring. Litt flaut kanskje, eg slettes ikke lurt. Pinlig for foreldrene iallefall. Lenke til kommentar
Frekkas Skrevet 1. august 2007 Del Skrevet 1. august 2007 (endret) Vel mange andre her, er bare ute etter å dømme og vise at de er bedre enn deg. Kan jo delvis forstå det, men de har nok lite å gjøre på tror jeg. Dersom de hadde vært tilstede før du satte deg i bilen... da hadde du sikkert fått mange gode råd? La oss håpe på det... Men det er for seint å komme med disse rådene nå... Mennesker er ikke perfekte, derfor bør ikke allmennheten straffe sine medmennesker så hardt som enkelte ønsker her. Til og med retten har forståelse for dette. Livet må gå videre, og helst basert på noe annet enn fyllekjøring. Hva godt skal det føre til da? Men alvoret tror jeg du har forstått? Dette går nok bra, ingen skade er skjedd. Det er mye positivt for deg som sitter i klemma Svein. 9184310[/snapback] Du mener altså de som velger å komme med kritikk er dømmende og ute etter å vise at de er bedre enn trådstarter. Jeg velger heller å tro at folk uttrykker sin generelle rett til å si fra om handlinger som de mener er moralsk forkastelige og potensielt kunne hatt store skadevirkninger, som du jo selv har nevnt. Det du velger å komme med her er ett klapp på ryggen og ingen skade skjedd. Skaden har allerede skjedd. Idet trådstarter satte seg bak rattet med promille har han overtrådt et straffebud og dermed brutt med det samfunnet mener er en akspetabel handlingsnorm. Straffebud eksisterer alltid av en årsak og jeg antar du skjønner poenget med det nevnte. I kongeriket Norge begrunnes gjerne hvorfor vi straffer utifra de såkalte relative straffeteorier. Vi har to tilsiktede virkninger av staffen; At den skal være virke individualpreventivt og allmennpreventivt. Dette tilsier at trådstarter bør få en straff som forhinder han selv fra å gjøre det igjen og samtidig forhindrer andre fra å gjøre det samme. Din formodete reaksjon om å gi tilsvarende med ett klapp på handa er nok ikke tilstrekkelig for å gjøre verken det ene eller det andre. At mennesker ikke er perfekte, er vel et relativt svakt argument for å bortfalle/nedsette straff i sin alminnelighet. Det er vel er nokså kjent faktum, og inntatt på mange områder innenfor strafferetten. Jeg skjønner godt at mange blir indignert når trådstarter kommer sutrende og spør hvordan han enklest mulig kan komme seg unna etter å ha begått et lovbrudd. Din bagatellisering av forholdet gjør det ikke med svelgelig. Endret 1. august 2007 av Frekkas Lenke til kommentar
Gaidaros Skrevet 1. august 2007 Del Skrevet 1. august 2007 (endret) Ooops, glemte helt å si det isted. Håper at trådstarter har fortalt den hele og fulle sannhet til politiet, og at det samsvarer med opplysningene i denne tråden for jeg vurderer å sende/har sendt hele tråden til politikammeret i hans kommune. Lykke til hehe: Endret 1. august 2007 av Gaidaros Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå