Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×
Presidentvalget i USA 2024 ×

stoppa av politiet for å fyllekjøre, hjelp?

hansol123

Anbefalte innlegg

Du _kan_ få fengsesstraff istedenfor bot, men i de fleste tilfeller får du ikke sitte i fengsel, pga. at det allerede er overfylte fengsler i dette landet. Sperrefristen blir stående, man kan søke om dispensasjon til å kjøre bil med tanke på jobb o.l., men det tror jeg neppe du får invilget med tanke på alderen din.

9169066[/snapback]

aha, såpass :S så uansett så får jeg sperrefrist?

men såg på nettet at det sto vis man hadde så og så mye i promile fikk man så og så lang dit, 0,4-0,5 var 6mnd og vart større der etter.

vis jeg får 0.4 i promile på blodprøven kan jeg da slippe med 1år? 6mnd før promilen og 6mnd for ulovelig kjøring?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Skal ikke se bort i fra at de andre i bilen får straff heller.

9169136[/snapback]

Det kan de nok få. Passasjerer som er oppmerksomme på at fører ikke har gyldig førerbevis eller er i edru tilstand kan bli straffet.

9169155[/snapback]

det er jeg klar over men politiet sa til de som satt i bilen at de bare skulle gå videre :nei: reagerte litt på det der og da men orka ikke og si noe til de.

Lenke til kommentar

Du bør også vurdere om du skal angi kameraten din som gav deg nøklene til bilen.

Du får overhodet ingen reduksjon i straff selv om du angir han, du drar bare han med deg i fallet. ( Noe som er rettferdig med tanke på at det er idiotisk å låne bort bilen til fulle folk ).

Sier du at du tok bilen vil kameraten din sikkert trekke anmeldelsen. Dermed får bare du straff. Straffen blir nøyaktig den samme om du sier at han ga deg nøklene eller ikke.

Ergo bør du ta straffen som en mann iom at det var DU som satte deg bak rattet og kjørte. Du hadde valget i første omgang.

Lenke til kommentar
Du bør også vurdere om du skal angi kameraten din som gav deg nøklene til bilen.

Du får overhodet ingen reduksjon i straff selv om du angir han, du drar bare han med deg i fallet. ( Noe som er rettferdig med tanke på at det er idiotisk å låne bort bilen til fulle folk ).

Sier du at du tok bilen vil kameraten din sikkert trekke anmeldelsen. Dermed får bare du straff. Straffen blir nøyaktig den samme om du sier at han ga deg nøklene eller ikke.

Ergo bør du ta straffen som en mann iom at det var DU som satte deg bak rattet og kjørte. Du hadde valget i første omgang.

9169406[/snapback]

Sikker på dette? Er ikke ståa nå at politiet tror OT stjal en bil, fartet rundt i fylla, og det uten lappen?

Lenke til kommentar

Skal ikke si min mening om saken engang, for orker ikke å skrive så mye negativt nå. :p

Du burde bare være glad for at du kun får 2 års sperrefrist. Du bryter ganske mange regler her... du er for ung til å kjøre bil, du har ikke sertifikatet og du har drukket. I tillegg så er politiets versjon at du også stjal bilen så spør du meg burde det vært mer 10 år uten.

Jeg skjønner ikke helt hva du mener her jeg... du ble truet av han trenenarkomanen så du bare kjørte, men du fikk han til å ta på seg bilbelte?

Lenke til kommentar
jepp, sa til alle som satt i bilen når vi skulle dra at de måtte ta på seg belte,

9169837[/snapback]

Steike så ansvarsbevisste vi er...

Du er 16 år, låner en bil, kjører denne forbanna bilen, i fylla, full av passasjerer, men hold an ... Bilbeltet må være på, vi er da både ansvarsbevisste for nullvisjonen og dessuten lovlydige mot bilbeltebruken. Vi vil jo ikke bli stoppet for manglende bilbeltebruk (for da blir jo alt oppdaget), men vi snur det til ansvarsbevissthet vi. Det høres så mye bedre ut. Dessuten sørget du sikkert på å ikke overskride fartsgrensene av samme grunn. Wow, :wow: kanskje du får strafferabatt fordi du var så kjekk og ansvarlig, og ikke minst lovlydig. Kanskje nå politiet endelig innser at det er du som er offeret i det hele. Det hele er jo en konspirasjon mellom passasjerende dine, som satte seg inn frivillig i bilen, bolefyren, som truet deg til å kjøre, og eieren av bilen som tvang deg til å ta imot nøklene. For ikke å snakke om de diffuse stemmene i hodet ditt som påla deg å kjøre i fylla.

Helvete heller. Du er jo egentlig en helt. Vi starter en underskriftkampanje for å få deg frigitt.

Lenke til kommentar
Steike så ansvarsbevisste vi er...

...........Du er jo egentlig en helt.  Vi starter en underskriftkampanje for å få deg frigitt.

Godt å få sjansen til å blåse litt ut nå, Gaidaros. Tror ikke Hansol123 trenger annenhvert innlegg her til å skjønne at han har gjort noe dumt.

Han spør om råd i den situasjonen han er i !

Bileieren vil få problemer her uansett, han har lånt bort bilen uten å forsikre seg om at føreren har sertifikat. Enda værre blir det for han hvis han burde ha skjønt at du hadde drukket.

Har bare skummet litt her, noen av innleggene gir vel svar gode nok.

Endret av geirm
Lenke til kommentar

Gaidaros: så klart ber jeg de om å ta på belte, kunna jo ha blitt stoppa i belte kontroll :!: :tease:

geirm: endelig noen med fornuft! :) og ja det første var det beste ;)

var i avhør idag, blir ikke noe anmeldese med biltyveri ettersom eiern ga meg nøkklene. og sperrefristen gjelder fra den dagen jeg vart stoppa ;)

alstå ikke ifra jeg blir 18 men fra igår av :D

Lenke til kommentar
Bileieren vil få problemer her uansett, han har lånt bort bilen uten å forsikre seg om at føreren har sertifikat. Enda værre blir det for han hvis han burde ha skjønt at du hadde drukket.

Det er derfor bileieren anmeldte den stjålet.

Edit: Ser over at fyren ikke gjorde det.

Endret av Bruktbilen
Lenke til kommentar
var i avhør idag, blir ikke noe anmeldese med biltyveri ettersom eiern ga meg nøkklene. og sperrefristen gjelder fra den dagen jeg vart stoppa ;)

9172349[/snapback]

Ba-bompi-bom-byggmaker:

§ 24a. Sperrefrist for retten til å føre førerkortpliktig motorvogn på grunn av straffbart forhold m.m.

Den som har kjørt motorvogn uten å ha førerett for den aktuelle førerkortklassen, kan ikke få slik førerett første gang før det er gått 6 måneder siden den ulovlige kjøringen fant sted. Er han yngre enn den lovlige minstealderen for slik førerett, løper sperrefristen til det er gått 6 måneder fra den dagen han oppnår minstealderen.

Lenke til kommentar

Tror du heller skal forberede deg på å måtte vente dobbelt så lenge som du tror før du kan ta lappen, slik at det ikke blir et sjokk for deg når du får vite presis når du kan få ta lappen :p

Edit: Fyren du snakket med trodde sikkert du var over 18, er vel bare å si at du er under 18 og høre hva han sier da.

Endret av Bruktbilen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...