Tommelom Skrevet 29. juli 2007 Del Skrevet 29. juli 2007 Jeg har et problem når det gjelder å ta bilder med himmelen som bakgrunn. Hva er løsningen for å kameraet til å kjøre lysmåling på motivet? Bruker spotmåling. Dette bildet av ørnen ble tatt i dag, men det det ble tragisk mørkt sammen med de fleste andre bildene. Man kan jo fikse mye i fotoprogram, men det er jo ikke særlig godt utgangspunkt. Tatt med kamera og Tamron fra signaturen. Lenke til kommentar
Patrol_33 Skrevet 29. juli 2007 Del Skrevet 29. juli 2007 Det er helt normalt, lysmåleren blir lurt av den lyse himmelen. 400D har vel ikke ordentlig spotmåling. Du bør bruke eksponeringskomp. eller M for å få det korekt eksponert. Lenke til kommentar
Tommelom Skrevet 29. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2007 Og hva er det på M som kan hjelpe meg med dette annet enn eksponeringskomp? Måtte bruke Sportsprogrammet på flygebildene for å få den kontinuerlige fokuseringsjusteringa. Null manuelle instillinger der dessverre. Lenke til kommentar
Patrol_33 Skrevet 29. juli 2007 Del Skrevet 29. juli 2007 Du må lære deg å bruke de kreative programmene, så får du det til. Sett deg ned å les bruksanvinsniga, og prøv de forskjelige programmene. Fokus instillinger, ekspneringskomp, fokuspunkt, lysmåling, er ting man må kunne for å bruke kameraet på en ordentilg måte. Basis programmene er for svigermor, ikke for tøffe gutter. Lenke til kommentar
Tommelom Skrevet 29. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2007 Jeg bruker kun manuelle innstillinger. Det var kun i dette tilfellet jeg brukte Sport. Prøv å konstant fokusere manuelt på en fugl i flukt på full 300mm tele. Men at kameraet lar seg lure av himmelen har jo ingenting med lukkerhastighet, blenderstørrelse, og tydligvis ikke sentermåling, å gjøre. Var tips utover det jeg lurte på. Var det så å skjønne at eksponeringskomp er det eneste som hjelper i dette tilfellet? Jeg har jo viterlig sett flotte bilder av både fugl og fisk mot blå himmel uten at de ble for mørke. Lenke til kommentar
Gissan Skrevet 29. juli 2007 Del Skrevet 29. juli 2007 Det var kun i dette tilfellet jeg brukte Sport. Prøv å konstant fokusere manuelt på en fugl i flukt på full 300mm tele. 9169655[/snapback] Hvorfor skulle det være nødvendig å fokusere manuelt? Skifter du fokuseringsmetode fra One Shot til AI Focus eller AI Servo vil du få kontinuerlig fokus (følgefokus) på ørnen i luften. Nå kan du endelig bruke manuelle innstillinger samtidig som fokus ikke låser seg, men følger fuglen i luften. Hurra! Skål for bruksanvisninger! Lenke til kommentar
Gissan Skrevet 30. juli 2007 Del Skrevet 30. juli 2007 (endret) Dette bildet av ørnen ble tatt i dag, men det det ble tragisk mørkt sammen med de fleste andre bildene. Det er da overhodet ingen ørn, vel? Den eneste ørnen med lys stjert og mørkt kantbånd er havørn, og den er vesentlig større enn fuglen på bildet ditt. Den har også større nebb, større klør og en vesentlig mørkere underside. Du har nemlig tatt bilde av en fjellvåk du. Den kjennes fort igjen på det mørke kantbåndet. Det er vanskelig å se om det er en ung eller gammel fugl grunnet uskarpheten, men jeg vil tippe det er en relativt voksen fugl. Det sees på det markante kantbåndet på stjerten. I og med at stjerten ser såpass hardt behandlet ut, kan vi nok konkludere med at det er en voksen fugl, ja. Garantert en hunn. Er det noen som klarer å motbevise mine påstander om at fuglen på bildet er en voksen hunn-fjellvåk? I så fall legger jeg meg flat. EDIT: Skrivefeil. EDIT2: Kan også legge til at fjellvåken er en relativt tallrik art i Norge. Om noen uker er ungene snart flygedyktige. Da får du nok noen fine opplevelser når fjellvåk-ungene legger ut på sin første flytur. Endret 30. juli 2007 av Gissan Lenke til kommentar
Tommelom Skrevet 30. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2007 AF Servo ja. Der var'n! =D Joda, bruksanvisninger er flott når man vet hva man skal se etter. Da lærte jeg noe nytt ida også. Så det er en fjellvåk. Tviler ikke et sekund på deg jeg. Var veldig usikker på hva det var. Virket for stor til å være en hauk og jeg kom ikke på noen fugler før ørn av rovfugler. Våk falt meg ikke inn. Og ungene er enda i redet ja. Det trodde jeg virkelig ikke. Det forklarer den noe hissige oppførselen deres over å ha meg i nærheten. Da får jeg ta meg en tur oppå fjellet igjen og se om jeg finner det. Og da med stativ. Selv med 1/2000 lukkerhastighet på håndholdt 300mm klarer jeg fint å få uklare bilder på stillesittende motiv. Hadde jeg virkelig ikke trodd. Lenke til kommentar
Gissan Skrevet 30. juli 2007 Del Skrevet 30. juli 2007 Selv med 1/2000 lukkerhastighet på håndholdt 300mm klarer jeg fint å få uklare bilder på stillesittende motiv. Hadde jeg virkelig ikke trodd. 9170767[/snapback] Wow. Hørtes merkelig ut. Hehe.. De fleste klarer å ta skarpe bilder med lukkertid 1/brennvidden. Så på 300mm og 1/2000 lukkertid skal du ha ganske skjelvne hender for ikke å få godt resultat. Lykke til, men husk å prioritere fuglene før deg selv når du nærmer deg fjellvåk-reiret. Lenke til kommentar
Tommelom Skrevet 30. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2007 Akkurat der og da var jeg noe skjelven og andpusten ja etter å først å ha klatret ned og opp et dypt juv for å komme meg nærmere fuglene. og etterpå stå å holde kameraet mott øyet og sikte oppover i flere minutter i slengen i påvente av akkurat riktig øyeblikk. Neste gang blir det stativ Takker for alle svar. Konklusjon var vel at eksponeringskomp. er eneste løsning her? Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 30. juli 2007 Del Skrevet 30. juli 2007 (endret) Nei... m er en bedre løsning her Edit: Dette er en kroneksempel på hva som skjer når man tar bilder med automatikk inn i bildet. Lysmåleren blir lurt, og du får et undereksponert bilde. Selv med eksponeringskomp skal det ikke mye til for at slike bilder blir tatt med gale innstillinger. Det er heller ikke noen ørn, men fjellvåk. Endret 30. juli 2007 av Mr. Olsen Lenke til kommentar
trulsant Skrevet 30. juli 2007 Del Skrevet 30. juli 2007 Jeg ville prøvd å bruke bracketing jeg, da tar en 3 bilder i serie med +1/2EV, 0EV og -1/2EV, og så event sette sammen bakgrunn fra ett "undereksponert" og fuglen fra ett "overeksponert". Har ikke Canon selv, men regner med at bracketing er noe det uansett har. Kan som oftest i menyene velge om en vil ha 1/3 eller 1/2 EV som step. Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 30. juli 2007 Del Skrevet 30. juli 2007 Jeg ville prøvd å bruke bracketing jeg, da tar en 3 bilder i serie med +1/2EV, 0EV og -1/2EV, og så event sette sammen bakgrunn fra ett "undereksponert" og fuglen fra ett "overeksponert".Har ikke Canon selv, men regner med at bracketing er noe det uansett har. Kan som oftest i menyene velge om en vil ha 1/3 eller 1/2 EV som step. 9175343[/snapback] Av en fugl i flukt? Lenke til kommentar
lohelle Skrevet 30. juli 2007 Del Skrevet 30. juli 2007 Jeg ville prøvd å bruke bracketing jeg, da tar en 3 bilder i serie med +1/2EV, 0EV og -1/2EV, og så event sette sammen bakgrunn fra ett "undereksponert" og fuglen fra ett "overeksponert".Har ikke Canon selv, men regner med at bracketing er noe det uansett har. Kan som oftest i menyene velge om en vil ha 1/3 eller 1/2 EV som step. 9175343[/snapback] Av en fugl i flukt? 9175412[/snapback] Her er jeg enig med Mr. Olsen for en gangs skyld! hehe Bruk eventuelt en av de "halvautomatiske" modusene til å finne ca korrekte innstillinger.. så bruker du disse i m-modus.. Da vil du få omtrent riktig eksponering på motivet selv om bakgrunn endrer seg. Lenke til kommentar
Tommelom Skrevet 1. august 2007 Forfatter Del Skrevet 1. august 2007 (endret) Jeg må igjen få presisere at jeg IKKE bruker full auto til vanlig. På bildet over var for å få konstant refokusering, som jeg nå etter gode råd har fått med meg at jeg også kan få i manuell modus. Bildet under her brukte jeg lukkerprioritet på. Ble fremdeles veldig mørkt. Har vel kanskje noe med at jeg brukte 1/1000 og kameraet valgte da å bruker F11 av en eller annen grunn (fordi den mente den fikk mer enn nok lys fra himmelen tipper jeg?) Skulle vel her som folk sier ha gått hele veien til M og stilt inn lukker selv også og satt den langt større (lavere tall). Og evt. brukt eksponeringskomp. bare for å kjøre hele linja. Begynner jeg å nærme meg her nå? Og siden folk sier "bruk M i stedet for eksponeringskomp.", vil det da si at lysmåleren i M er fullstendig utkoblet? Endret 1. august 2007 av Tommelom Lenke til kommentar
Blacksheep Skrevet 1. august 2007 Del Skrevet 1. august 2007 (endret) Jeg ville valgt Blenderprioritet, spotmåling og eksponerings komp. på +1 til +1.7 alt etter..... Hvis du tar seriebilder kan du kansje benytte bracketing hvis du er usikker på eksponeringen. Feks sett kamera på +1.3 og bracketing på -0.3/0/+0.3 eller bruk 0.5 trinn hvis du foretrekker det. og så er det bare å fyre løs. Da skal du se at det begynner å hjelpe. Edit: Jeg bruker en D80, så hvilke muligheter du har på 400D vet jeg ikke, men skulle tro de kamera er ganske like hva angår slike innstillinger. Endret 1. august 2007 av Blacksheep Lenke til kommentar
Patrol_33 Skrevet 1. august 2007 Del Skrevet 1. august 2007 Det blir sånn, med automatisk lysmåling, aksepter det, uansett om du brukae a,b,c, eller d på kamerat. ta en titt på bildet og histogrammet og koriger. Eller gjør alt manuelt på gammelmåten. Lenke til kommentar
Tommelom Skrevet 1. august 2007 Forfatter Del Skrevet 1. august 2007 Jeg er ganske på G nå med hva folk mener. Men er usikker på om jeg har forstått eller misforstått forskjellen på automatisk og manuell lysmåling. Er ikke manuell rett og slett det folk sier lenger opp her at man justerer blender, lukkerhastighet og eks.komp selv, mens "automatisk" er at det er kameraet som juster disse tre tingene på eget forgåttbefinende? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå