Gå til innhold

Seks bilder fra en marin setting


Anbefalte innlegg

Jeg synes man skal gå ut fra at hensikten til fotografen er hensikten til fotografen, og ikke stille den typen spørsmål.

 

Når det gjelder bildene, så måtte jeg opp og sjekke i fotoalbumene her, for å se hvordan de virkelig så ut på 60-tallet. Og du er inne på noe, helt klart. Det mangler ett eller annet, som jeg ikke helt klarer å sette fingeren på. Jeg tror de kunne vært en anelse skarpere. Det er kanskje bare det som skal til.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Helt er helt greit at du ikke liker bildene, Mr. Olsen. Det er det absolutt ikke noe problem med. Man kan risikere å få en bøtte med vann over hodet ved å legge dem ut her. På andre siden: du har ikke kommet med noe som helst konstruktivt og konkret. Like greit å holde seg unna, eller?

Endret av Moritz
Lenke til kommentar
Helt er helt greit at du ikke liker bildene, Mr. Olsen. Det er det absolutt ikke noe problem med. Man kan risikere å få en bøtte med vann over hodet ved å legge dem ut her. På andre siden: du har ikke kommet med noe som helst konstruktivt og konkret. Like greit å holde seg unna, eller?

9176844[/snapback]

 

Tja, konstruktivt blir det ikke.

 

For meg var bildene: For uskarpe, for mye støy, rare utsnitt, vinkel. Masse rare farger som spretter opp i bildet.

 

Altså: jeg bør ikke sette meg ned å se på bilder fra 50tallet, om alle ser slike ut.

Lenke til kommentar
Helt er helt greit at du ikke liker bildene, Mr. Olsen. Det er det absolutt ikke noe problem med. Man kan risikere å få en bøtte med vann over hodet ved å legge dem ut her. På andre siden: du har ikke kommet med noe som helst konstruktivt og konkret. Like greit å holde seg unna, eller?

9176844[/snapback]

 

Tja, konstruktivt blir det ikke.

 

For meg var bildene: For uskarpe, for mye støy, rare utsnitt, vinkel. Masse rare farger som spretter opp i bildet.

 

Altså: jeg bør ikke sette meg ned å se på bilder fra 50tallet, om alle ser slike ut.

9176946[/snapback]

 

Er ganske uenig i dette. Selfølgelig stryker disse bildene på mange punkter rent teknisk, men det er det som er sjarmen med de og jeg tviler sterkt på at meningen med disse bildene ikke ska være skarpe og støyfri. Helt annerledes enn 99, 9999% av de bildene som ligger på dette forumet. Nyskapning scorer iallefall høyt hos meg. .... Jeg fikk ikke oppleve 60 tallet, men bildene gir meg en følelse av "way back in time".

Lenke til kommentar
Joda, hos deg skapte det en følelse, hos meg gjorde det ikke det. Nå har jeg kommet opp med hvorfor, så om dere er uenig i hva jeg mener så snakk til veggen.

 

Mulig jeg er sær, som krever et minimum av teknisk kvalitet til bilder.

9177163[/snapback]

 

Er litt sånn jeg og. Skrev tidligere at jeg kunne godt tenkt meg å sett de i 2007 kvalitet.

Lenke til kommentar

Jeg er enig med det flere skriver her. Du er inne på noe, men det kanskje ikke helt i mål. Jeg syns det er gøy å se bilder som ikke utelukkende er en demonstrasjon i (konvensjonelle) tekniske ferdigheter. Det er ikke skarphet, rule of thirds og fravær av utbrente områder som i seg selv skaper et godt bilde i mitt hode (selvom det er lure regler å forholde seg til i de fleste tilfeller)

 

Jeg tror jeg kanskje ville hatt de litt skrapere, mens fargene minner meg faretruende om gode gamle bilder i albumene til gamlingene. Jeg tror kanskje uskarpheten som fantes på 60 og 70 først og fremst skyldes manuell fokus på de fleste kameraer, men det var sjelden selv amatørfotografer bommet så mye særlig på bilder som kunne taes med "uendelig".

 

Kreativt og morsomt prosjekt.

Lenke til kommentar

Jeg er født i -62 og begynte å ta bilder på slutten av 60-tallet med et målsøkerkamera.

 

Det første bildet kunne sikkert vært tatt av meg som 7-åring, men ellers synes jeg den tekniske kvaliteten var alt for dårlig. Jeg har sett og har sv/hv bilder som faren min (og senere jeg) fremkalte selv som absolutt er veldig bra, selv med dagens standard.

 

Fargene på bilder i album kan minne veldig mye om det du har fått frem, så der har du truffet bra.

 

Resten av bildene kunne sikkert vært tatt av en 12-åring på leir på 60/70 tallet, men i våre album og samling av dias (først og fremst hos foreldrene mine) er det ingen av så dårlig kvalitet.

 

Kompaktkamera på den tiden var særdeles dårlig og ga nesten så uskarpe bilder, men det fantes bra kamera også. :)

 

Ellers synes jeg det var et artig eksperiment som du absolutt må jobbe mer med. Som sagt synes jeg fargene traff bra utifra bilder fra album, men skarphet og utsnitt kan det jobbes mye med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...