Gå til innhold

Dv9575 eller Dv9540?

Anbefalte innlegg

Hei allesammen :)

Jeg klarer ikke å bestemme meg for hvilken datamaskin jeg skal velge og trenger litt hjelp.

Valget står mellom en DV9540 med AMD turion 64x2 TL-56 1,8GHZ geforce8400m(128mb.dedikert ram) til ca7800nkr(Amentio og Papyrus) og

DV9575 med intel2core T7300 2,0(santarosa)prosessor og geforce8600m grafikkort med (256mb) dedikert ram. Denne koster ca 10540nkr hos amentio og papyrus. Er denne forskjellen verdt 2740nkr?

Jeg tenkte å bruke den som en multimediamaskin for studie, spilling og eventuelt koble den opp til 37"flatskjerm.

Jeg er også litt forvirret når det gjelder skjermkort. Er det slik et geforce8400(128ded.minne) er bedre enn geforce7600 med 512mb intenminne? Og hva vil forskjellen ved disse tre kortene bety i praksis?

Håper noen vil hjelpe meg.

Mvh

Vegar

Endret av Vegar2609
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

7xxx serien til nVidia er "forrige" generasjon, men duger ennå godt. Et 8400 kort er MYE svakere til spilling enn et 7600, men har noe bedre ytelse på decoding av video. Veldig forenklet vil 7300/7400 tilsvare 8400, mens 7600 vil tilsvare 8600 på spillfronten. Hele 8xxx serien er "DX10 kompatibel", men det finnes nesten ikke spill som bruker denne "grafikkparaplyen" ennå. Uansett ville jeg ikke anbefale et 8400 til en spill-PC, det er for svakt til spilling. Et 7600 kort er rikelig godt nok til å koble til et LCD-TV for å see på film og lignende og duger greit til spill i lavere oppløsninger.

Lenke til kommentar
7xxx serien til nVidia er "forrige" generasjon, men duger ennå godt. Et 8400 kort er MYE svakere til spilling enn et 7600, men har noe bedre ytelse på decoding av video. Veldig forenklet vil 7300/7400 tilsvare 8400, mens 7600 vil tilsvare 8600 på spillfronten. Hele 8xxx serien er "DX10 kompatibel", men det finnes nesten ikke spill som bruker denne "grafikkparaplyen" ennå. Uansett ville jeg ikke anbefale et 8400 til en spill-PC, det er for svakt til spilling. Et 7600 kort er rikelig godt nok til å koble til et LCD-TV for å see på film og lignende og duger greit til spill i lavere oppløsninger.

9169568[/snapback]

Tusen takk for en flott tilbakemelding :)

Nå er det slik at det egentlig ikke er jeg som har tenkt til å spille, men har en sønn på ni år. vet ikke hva han trenger av de nyeste spillene, for i dag bruker han for det meste playstation2. jeg kunne likevell tenkt meg en maskin som var helt grei til allminnelig bruk i hele dens levetid( noe jeg håper vil være ca 5år.) og jeg kunne også tenke meg en maskin som han også kunne glede seg over da jeg mener det vil være fint om han kunne utvikle en interesse for informasjonsteknologi. Har du noen anbefalinger? Jeg trives veldig godt med skjermstørrelse 17.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...