Gå til innhold

Bios henger seg

Anbefalte innlegg

Bios henger seg hver gang jeg trykke del og ska inn.. komme bare opp en blå strek og henger seg., har prøvd og flashe biosen, men de samme skjer.. jeg prøvde også å bytte hovedkort, men da skjer det samme på det nye hk'et.muligt at det er da cpuen som får biosen til og henge. noen som vet noe om det ? :o

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ha, den har jeg selv hatt og den kostet meg mye...

Du bruker vel ikke Enermaxviftene? Jeg var nok uheldig med å plugge en slik en til hovedkortet mitt og så klarte jeg ikke å komme inn BIOS, grunnen til dette er at Enermaxviftene ikke gir fra seg et ordentlig tachometersignal (RPM), dette er noe som produsent/selger BURDE ha opplyst.

Hvis du også har koblet til andre dårlige vifter med dårlig tachometersignal eller at viftene har for lavt turtall så vil dette skje.

Koble til viftene direkte på strømforsyning så vil det rette seg.

Lenke til kommentar

Les dette:

http://forum.hardware.no/viewtopic.php?t=5...nt+twin+problem

http://forum.hardware.no/viewtopic.php?t=6...nt+twin+problem

http://forum.hardware.no/viewtopic.php?t=4...nt+twin+problem

Les alle innleggene så vil du fort se at det er Silent Twin viftene som forårsaker dette.

Viftene kjører kun på 2600 rpm noe som for lite for noen hovedkort.

Hadde som sagt samme problem selv så jeg gjenkjente symtonene med en gang.

Jeg forsto heller ikke hva som forårsaket denne feilen hos meg og jeg begynte med å skifte ut "mistenklige" komponenter, begynte med å kjøpe en ny BIOS-brikke uten hell, så skiftet jeg hele hovedkortet også uten hell, det må være skjermkortet da... Nei, det var det heller ikke,m skjønte bare mindre og mindre og det var like før storslegga ble funnet frem, heldigvis så skulle jeg prøve noen nye vifter først og til min store forundring så kom jeg plutselig inn i BIOS!!!

Dette her kostet meg nesten 5 høvdinger så du kan tenke hvor forbannet jeg ble når jeg oppdaget dette problemet.

Irriterer meg grenseløst at en nettbutikk som selger Silent Twin og Enermaxvifter ikke advarer oss forbrukere om dette, spesielt når jeg vet at de vet...

Microplex er en høyst seriøs butikk men denne gangen får de ta til seg litt kritikk.

Lenke til kommentar
Jepp... enig med deg om  microplex.. Jeg har bedt dem endre infoen på hjemmesida, men uten resultat.

Jeg gikk igjennom samme prosessen med ekstremt mye banning og sliting av hår før jeg fant ut hvor feilen lå..

Hei!

Det er korrekt at enkelte hovedkort har hatt problemer med avlesning av turtall på de viftene som ble levert montert på Silent Twin tidligere i høst.

Vi sendte i desember ut mail til alle som har kjøpt Silent Twin av oss og ba dem rapportere tilbake dersom de hadde hatt nettopp dette problemet. Viftene avgir en tacho-puls som er innenfor de standarder som gjelder, men det var altså enkelte hovedkort som åpenbart ikke holdt seg til disse standardene og dermed fikk problemer med avlesning. Dette er bekreftet av både Papst og de involverte hovedkortprodusentene.

Men..selv om faktisk ikke er noen feil på viftene, vil vi - som vi skrev i mailen (som du også skal ha mottatt) - alikevel sende ut gratis erstatningsvifter til de som svarte at de hadde hatt nettopp dette problemet da vi vil at de som har kjøpt dette produktet skal få utnyttet det 100%, uavhengig av hvor feilen ligger. Dette vil skje iløpet av de nærmeste dagene.

Ang. påstanden om at det er det lave turtallet som forårsaker problemet - hvilke hovedkort er det som ikke klarer å lese turtall under 2600RPM?

--

mvh

Espen Faale

Microplex Norge AS

Lenke til kommentar

OK, jeg formulerte meg feil/dårlig der.

Korreksjon: Noen vifter gir for dårlig tachometersignal slik at man ikke kan få en turtallindikasjon.

Eneste viftene jeg har sett dette på er Enermax og (og hørt om) lavturtalls Papst-vifter og jeg har enn til gode å se noen andre vifter som fremkaller samme symtoner.

Til sammenligning så kan jeg kjøre min Delta FFB0812EHE på 3 volt med en spenningsregulator og den gir fra seg tachosignal som hovedkortet kan lese.

Har brukt/lekt meg med borteimot 100 vifter i min tid men som sagt så er det ingen av disse som kan provosere frem denne feilen.

Du sier at hovedkortprodusentene leverer produkter som tildels ikke holder mål (hardt oversatt, men i røffe trekk så forteller du dette) og da ville jeg synes at det er litt rart pga. hovedkort av MSI, Abit og Asus har akkurat dette problemet, jeg hadde HK av de tre merkene og jeg har prøvd Enermaxviftene på disse og jeg hadde ikke en mulighet å komme inn i BIOS.

Rart, siden det ikke bare gjelder et merke og en modell men det ser ut som hele produktlinjen er feilprodusert.

Det får meg til å tvile på at det faktisk er hovedkortprodusentenes feil, om de ikke klarer å komponere en puls-teller så tviler jeg på at de noensinne kan produsere høyteknologiske datatprodukter som fungerer.

Tror du skjønner hvor jeg vil hen.

BTW: Burde ikke de som har kjøpt Enermaxvifter også få en liten mail med forklaring slik at de unngår dyr service/rep på desktopen sin?

Lenke til kommentar
Jepp... enig med deg om  microplex.. Jeg har bedt dem endre infoen på hjemmesida, men uten resultat.

Jeg gikk igjennom samme prosessen med ekstremt mye banning og sliting av hår før jeg fant ut hvor feilen lå..

Hei!

Det er korrekt at enkelte hovedkort har hatt problemer med avlesning av turtall på de viftene som ble levert montert på Silent Twin tidligere i høst.

Vi sendte i desember ut mail til alle som har kjøpt Silent Twin av oss og ba dem rapportere tilbake dersom de hadde hatt nettopp dette problemet. Viftene avgir en tacho-puls som er innenfor de standarder som gjelder, men det var altså enkelte hovedkort som åpenbart ikke holdt seg til disse standardene og dermed fikk problemer med avlesning. Dette er bekreftet av både Papst og de involverte hovedkortprodusentene.

Men..selv om faktisk ikke er noen feil på viftene, vil vi - som vi skrev i mailen (som du også skal ha mottatt) - alikevel sende ut gratis erstatningsvifter til de som svarte at de hadde hatt nettopp dette problemet da vi vil at de som har kjøpt dette produktet skal få utnyttet det 100%, uavhengig av hvor feilen ligger. Dette vil skje iløpet av de nærmeste dagene.

Ang. påstanden om at det er det lave turtallet som forårsaker problemet - hvilke hovedkort er det som ikke klarer å lese turtall under 2600RPM?

--

mvh

Espen Faale

Microplex Norge AS

Jada, det var aldri noen problemer med å få byttet vifta, all heder til microplex for det. Men jeg ser jo stadig at det er flere som råker inn i dette problemet med visse hk og silent twin så det jeg etterspør er bare en liten notis av dette på siden der dere selger silent twin.

Lenke til kommentar
Du sier at hovedkortprodusentene leverer produkter som tildels ikke holder mål ...<snip>

Jeg videreformidler utelukkende den informasjon jeg har fått av Papst, som igjen har vært i kontakt med de aktuelle hovedkortprodusentene.

BTW: Burde ikke de som har kjøpt Enermaxvifter også få en liten mail med forklaring slik at de unngår dyr service/rep på desktopen sin?

Mener du at det er noe feil med Enermax-viftene, eller refererer du til at enkelte hovedkort ikke klarer å lese av turtall under et visst antall RPM?

Du nevnte også at Papst viftene som kjører på 2600RPM ligger under det noen hovedkort klarer å lese av - hvilke hovedkort er dette?

--

mvh

Espen Faale

Microplex Norge AS

Lenke til kommentar
Jada, det var aldri noen problemer med å få byttet vifta, all heder til microplex for det. Men jeg ser jo stadig at det er flere som råker inn i dette problemet med visse hk og silent twin så det jeg etterspør er bare en liten notis av dette på siden der dere selger silent twin.

Hei igjen :-)

Hvor har du sett at flere råker inn i dette problemet etter at vi byttet vifter?

--

mvh

Espen Faale

Microplex Norge AS

Lenke til kommentar

Hei igjen :-)

Hvor har du sett at flere råker inn i dette problemet etter at vi byttet vifter?

--

mvh

Espen Faale

Microplex Norge AS

Jeg fikk ALDRI noe tilbud om å få tilsendt gratis vifter i bytte for de som satt på Silent Twin. Men jeg fikk da derimot byttet hele cpu kjøleren, imot en annen vare. Dette var flott.

Nei jeg har ikke hørt om noen som har hatt problemet etter at de har fått byttet vifter. Jeg viste ikke engang at noen hadde fått dette tilbudet. Jeg fikk det som sagt ikke, noe som er synd fordi jeg likte kjøleren veldig godt, men fikk jo ikke brukt den pga overstående problem.

Men det virker på meg at hk-produsenter skylder på papst og at papst skylder på hk-produsentene....?

Men uannsett.. Det er det samme for meg, men kan du svare meg på dette Espen;

Hvis så mange med disse aktuelle hk'ene har problemer med silent twin, hvorfor kan ikke microplex lage en notis på hjemmesiden at disse hk'ene mest trolig vil få problemer med kjølern??

(Hvis dere har begynt å sende ut erstatningsvifter så vil jeg anta at de kjøleren dere NÅ selger ikke har dette problemet pga de har fått disse nye viftene påmontert, så det er kanskje derfor dere ikke har skrevet noe på hjemmesiden..?)

Lenke til kommentar
Jeg fikk ALDRI noe tilbud om å få tilsendt gratis vifter i bytte for de som satt på Silent Twin. Men jeg fikk da derimot byttet hele cpu kjøleren, imot en annen vare. Dette var flott.

Merksnodig - vi kjørte ut en liste over emailene til alle som var registrert som kjøper av Silent Twin og sendte mailene ut til disse.

Men det virker på meg at hk-produsenter skylder på papst og at papst skylder på hk-produsentene....?

Før Papst forklarte dem at tacho-pulsene faktisk var innenfor standardverdier var det det som skjedde, ja. Har ikke hatt noen direkte kommunikasjon med dem selv, så jeg vet ikke om dette fortsatt sies.

Hvis så mange med disse aktuelle hk'ene har problemer med silent twin, hvorfor kan ikke microplex lage en notis på hjemmesiden at disse hk'ene mest trolig vil få problemer med kjølern??

Fordi viftene er blitt skiftet ut, også på de nye kjølerne vi sender ut nå, og dette dermed ikke er et problem for noen lengre, uansett hvilket hovedkort du har :-) (Som du selv også nevner)

--

mvh

Espen Faale

Microplex Norge AS

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...