Gissan Skrevet 29. juli 2007 Del Skrevet 29. juli 2007 Heihei! Har hytte langs kysten og ikke langt fra oss er det er fiske-oppdrett. Det siger selvfølgelig mye fôr ut, og det tiltrekker seg mye fisk. Setter vi garn fra en stake like i nærheten kommer det som oftest fisk som har spist fôret fra oppdrettet, såkalte "pellets" (?). Er det farlig / dårlig for oss mennesker å spise fisken? Vurderer å kaste fisken ut til fugler (måker, havørn, skarv, tjeld, lunde, terner, hegrer, suler o.l.) Er det farlig for fuglene å spise slik fisk? (Kategorien passet kanskje ikke helt perfekt, men det får så være, da jeg ikke har flere alternative kategorier.. ) Tuuusen takk for alle svar! Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 29. juli 2007 Del Skrevet 29. juli 2007 Kan umulig tenke meg det er farlig å spise. Det er tross alt laget for mat Lenke til kommentar
Gissan Skrevet 29. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2007 Ikke for fuglene heller? Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 29. juli 2007 Del Skrevet 29. juli 2007 Kan jo hende det sveller akkurat som ris da men jeg tviler Lenke til kommentar
Gissan Skrevet 29. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2007 Kan jo hende det sveller akkurat som ris da men jeg tviler 9169505[/snapback] Hehe.. Men var liksom derfor jeg spurte, så noen som vet dette kan svare.. Lenke til kommentar
SnowDOG_ Skrevet 30. juli 2007 Del Skrevet 30. juli 2007 Fisken som har fråtset i spillfor er ikke farlig å spise nei. Er det ikke farlig å spise oppdrettsfisk som spiser disse pellets så er det heller ikke farlig at andre fisk spiser det. Lenke til kommentar
Gissan Skrevet 30. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2007 Fisken som har fråtset i spillfor er ikke farlig å spise nei. Er det ikke farlig å spise oppdrettsfisk som spiser disse pellets så er det heller ikke farlig at andre fisk spiser det. 9170369[/snapback] Ok. Hva med fuglene da? Noen som vet? Lenke til kommentar
Mrfluesikring Skrevet 5. august 2007 Del Skrevet 5. august 2007 Fisken som har fråtset i spillfor er ikke farlig å spise nei. Er det ikke farlig å spise oppdrettsfisk som spiser disse pellets så er det heller ikke farlig at andre fisk spiser det. 9170369[/snapback] Ok. Hva med fuglene da? Noen som vet? 9170440[/snapback] haha fugler selvfølgelig kan de spise oppdrettslaks Lenke til kommentar
Grizzly78 Skrevet 6. august 2007 Del Skrevet 6. august 2007 (endret) Ikke helt ufarlig. Pass litt på! For til opdrettsfisk kan innholde antibiotika. Nå brukes det mye mindre antibiotika enn hva man gjorde tidligere, men man kan få fått opphopning av antibiotiske stoffer i bunsedientene under og rundt slike anlegg. Disse stoffene kan igjen føres videre til fisk i som lever der og denne fisken kan ha store konsentrasjoner av slike stoffer i seg. Jeg ville vært litt forsiktig med å spise fisk som holder fast til rundt slike anlegg. Fisker man et lite stykke unna anleggene vil man også unngå den mest stedbunnende fisken. Hadde jeg fått fisk som var stappfull av pellets ville jeg gitt den til måkene. Best å være på en sikre siden. Endret 6. august 2007 av Grizzly78 Lenke til kommentar
Perazzi Skrevet 16. august 2007 Del Skrevet 16. august 2007 (endret) Ikke helt ufarlig. Pass litt på! For til opdrettsfisk kan innholde antibiotika. Nå brukes det mye mindre antibiotika enn hva man gjorde tidligere, men man kan få fått opphopning av antibiotiske stoffer i bunsedientene under og rundt slike anlegg. Disse stoffene kan igjen føres videre til fisk i som lever der og denne fisken kan ha store konsentrasjoner av slike stoffer i seg. Jeg ville vært litt forsiktig med å spise fisk som holder fast til rundt slike anlegg. Fisker man et lite stykke unna anleggene vil man også unngå den mest stedbunnende fisken. Hadde jeg fått fisk som var stappfull av pellets ville jeg gitt den til måkene. Best å være på en sikre siden. 9219839[/snapback] Helt enig med "Grizzly". Var en tur på Skogseidvannet for 2 år siden. Hadde fått beskjed om at fisk over 1 kg ikke var matfisk, mindre fisk var visstnok greit å spise i følge de lokale. Tok noen rundt 0,5 kg og de smakte rett og slett dritt!! Endret 16. august 2007 av iggipop Lenke til kommentar
Fiskeoppdretter Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 *Rote litt opp i tråden* Det er ikke farlig på noen måter å spise fisk som er stappfull av pellets. Men jeg ville ikke spist fisken, siden fôret består av utrolig mye fett. Altså; mye fett i fisken. Det er derfor man sulter oppdrettslaksen i ca to uker før slakting. Rett og slett for å få fettet vekk. Har med kvalitet å gjøre. Lenke til kommentar
modolv Skrevet 9. juli 2008 Del Skrevet 9. juli 2008 (endret) Har dere røyka alle mann? Oppdrettslaks/fisk er samme fisken dere kjøper i matbutikker. Som sendes til Europa/østen/USA + Midtøsten - you name it. Som ett varemerke på Kvalitetsmatvare fra Norge!! Hva dere har spist for å bli så skada til å kunne påstå slike idiotiske ting er verre tror jeg! Jeg håper dere alle som kan tro og påstå slike ting går litt inn i dere selv og gjør en innsats for å bli kvitt idiotstempelet dere nettopp satt i deres egen panne! Ellers oppfordrer jeg alle til å spise oppdrettslaks da den har høyere IQ enn dere! Takk! Endret 9. juli 2008 av modolv Lenke til kommentar
hans A Skrevet 9. juli 2008 Del Skrevet 9. juli 2008 Har dere røyka alle mann?Oppdrettslaks/fisk er samme fisken dere kjøper i matbutikker. Som sendes til Europa/østen/USA + Midtøsten - you name it. Som ett varemerke på Kvalitetsmatvare fra Norge!! Hva dere har spist for å bli så skada til å kunne påstå slike idiotiske ting er verre tror jeg! Jeg håper dere alle som kan tro og påstå slike ting går litt inn i dere selv og gjør en innsats for å bli kvitt idiotstempelet dere nettopp satt i deres egen panne! Ellers oppfordrer jeg alle til å spise oppdrettslaks da den har høyere IQ enn dere! Takk! Problemet er ikke oppdrettsfisken, men den fisken som svømmer i nærheten av mærene. Oppdrettsfisken blir sulteforet den siste tiden mens fisken som er utenfor mærene hele tiden har "dårlig" for i seg. Lenke til kommentar
modolv Skrevet 9. juli 2008 Del Skrevet 9. juli 2008 quote] Problemet er ikke oppdrettsfisken, men den fisken som svømmer i nærheten av mærene. Oppdrettsfisken blir sulteforet den siste tiden mens fisken som er utenfor mærene hele tiden har "dårlig" for i seg. Hvis ikke oppdrettlaksen er problemet, hvordan kan da den andre fisken som spiser pellets ikke være bra? Det er jo samme fôret som oppdrettsfisken spiser! Det er jo å gå rundt grøten å si noe annet!! Såklart annet fisk lever av å spise pellets som havner utenfor, den blir ikke dårligere å spise av den grunn. Gjør dere selv en tjeneste og steng denne tråden. Lenke til kommentar
SnowDOG_ Skrevet 9. juli 2008 Del Skrevet 9. juli 2008 (endret) Nå må du skjerpe deg! Hvis ikke du vet sikkert på ka du snakker bør du virkelig være forsiktig med å kalle folk for dumme eller idioter. Farlig er det ikke men fisken (ikke laksefisk) som spiser spillfor får en annen smak og lukt og selvom det ikke er bevis på at det er farlig er det mange som syns det er udelikat med slike fisker. Har selv fått en del sei som var feite av spillfor og disse luktet ganske så anderledes enn vanlig sei. Edit: Her er litt fakta som du kan lese. http://aftenbladet.no/lokalt/article655245.ece Endret 9. juli 2008 av SnowDOG_ Lenke til kommentar
hans A Skrevet 9. juli 2008 Del Skrevet 9. juli 2008 Problemet er at fisken blir smellfeit. Noe som gjør den dårlig egnet til mat. Og ingen oppdrettere får solgt en laks med så høy fettprosent. Så den blir ikke foret den siste tiden. Og f.eks sei som er rundt mærene er så feit at det renner av dem. M.a.o dårlig smak. Lenke til kommentar
modolv Skrevet 9. juli 2008 Del Skrevet 9. juli 2008 Les overskriften på denne tråden! Handler ikke om fisk som spiser avføringen til oppdrettslaks. Om den lukter/smaker vont har ikke med dette å gjøre - det handler om folk som tror det er farlig å spise denne type fisk. Jez Lenke til kommentar
Fiskeoppdretter Skrevet 19. september 2008 Del Skrevet 19. september 2008 moldov: Les heller førstepost og de andre postene i denne tråden før du kommer med slike uttalelser. Ingen har sagt at tråden handler om fisk som spiser avføringen til oppdrettslaks. Lenke til kommentar
thoralex Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 Vær litt obs når du sløyer av oppdrettsfisk, jeg kjøpte en frossen ørret for en tid siden som hadde furunkulose. Beskjeden fra en lærer på høyskolen (som underviser i bl.a. naturforvaltning og har rimelig god peiling på sånt) var at den er ikke farlig å spise men man gjør det ikke fordet. Furunkulose utvikler seg ved en kombinasjon av stress og riktig temperatur (gansnke varmt, tror det var vanntemperatur på 16+ og oppover) så villfisk og rømt oppdrettsfisk ved anleggene burde være trygge på denne årstiden. bare se etter tegn på unormale skader, og spesielt misfargede eller skadede gjeller som er et ganske sikkert tegn på sykdom. Antibiotikadebattne her skal jeg ikke si noe om men det er et interessant spørsmål så jeg skal undersøke det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå