MR2i Skrevet 3. august 2007 Forfatter Del Skrevet 3. august 2007 SUP75N06-08 fant jeg ut.. hadde ikke det på ELFA dog.. Men finner sikkert noe ekvivalent der... Signal inn er vel i forhold til jord vel... Lenke til kommentar
ddd-king Skrevet 3. august 2007 Del Skrevet 3. august 2007 (endret) SUP75N06-08 fant jeg ut.. hadde ikke det på ELFA dog..Men finner sikkert noe ekvivalent der... Signal inn er vel i forhold til jord vel... 9199555[/snapback] Transistorene er N-channel Mosfet som jeg hadde tilgjengelig i Eagle. Kun for å få tegnet kretsen. Alle komponentverdier kan ignoreres, kun symbolene er viktig. "signal" er i forhold til jord. IC1 er en inverter for å implementere "Complementary" funksjonen -->KUN en rail kan være på om gangen. Høy spenning (5V) slår på railen. Inverteren gjør signalet til 0V og slår av den andre railen. Diodene er for å beskytte transistorene og føre strømmen tilbake til batteriet fra spolen. Velg transistor med Lav Vds(sat) og Rds. Vth skal også være langt under 5V (ønsker transistoren i metning ved 5V TTL signal). Brukes 24V PLC må man bruke spenningsdeling bestående av to motstander med et forhold gitt av 24*R1/(R1+R2) = 5. R1 og R2 kan velges fritt, men helst under 5k og over 1k Endret 3. august 2007 av ddd-king Lenke til kommentar
MR2i Skrevet 3. august 2007 Forfatter Del Skrevet 3. august 2007 Om jeg kjører 24 volt fra PLC, kan jeg kanskje bruke en optokobler, som fungerer som et rele inn mot IC1. Skal tegne inn det når jeg kommer hjem fra jobben. Men ellers er det ment å være 5V + på signal inn sånn jeg forstår det... Tror nok at dette skal være det jeg trenger.. Bare å bestille deler og lodde.. Masse takk, ddd-king! Lenke til kommentar
ddd-king Skrevet 9. august 2007 Del Skrevet 9. august 2007 No problem. Husk å gi tilbakemeldinger av videre testing Lenke til kommentar
nidec Skrevet 9. august 2007 Del Skrevet 9. august 2007 (endret) "signal" er i forhold til jord. IC1 er en inverter for å implementere "Complementary" funksjonen -->KUN en rail kan være på om gangen. Høy spenning (5V) slår på railen. Inverteren gjør signalet til 0V og slår av den andre railen. Diodene er for å beskytte transistorene og føre strømmen tilbake til batteriet fra spolen. 5V er vel ikke nok til å få skrudd på transistorene når spenningen på drain-source kanalen er i 24V området i forhold til jord. Bruk heller to "High Side" MOSFET drivere, da er du sikker på å få skikkelig gate-source spenning. Du får disse driverne i ikke-inverterende og en inverterende utgaver, så IC1A er unødvendig. F.eks IR 2117 og IR 2118. (73-434-03 og 73-434-29 i ELFA). Disse driverne kan kun brukes i applikasjoner der transistoren skrus av og på kontinuelig. Grunnen til det er at drivspenningen genereres når transistoren er avslått. Hvis det er nødvendig at transistoren leder kontinuelig, må kretsen forsynes med en ekstern spenning som ligger over 24V i dette tilfellet. Endret 9. august 2007 av nidec Lenke til kommentar
MR2i Skrevet 25. august 2007 Forfatter Del Skrevet 25. august 2007 For å gi tilbakemelding, så fikk jeg tak på en fyr som tegnet hele kretsen basert på MOSFET og highside gate-drivere som nidec nevnte. Jeg har nå en krets som tåler 530 A, 24 V, 50.000 switchinger / sek. med 50/50 cycle... holder i massevis. Delene fikk jeg i dag, så jeg driver i tastende stund å montere alt på veroboard... Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 25. august 2007 Del Skrevet 25. august 2007 Kan du legge ut bilder av de delene som tåler 530A? Lenke til kommentar
MR2i Skrevet 25. august 2007 Forfatter Del Skrevet 25. august 2007 Enda bedre, kan gi pdf'en med specs.. ELFA MOSFET Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 25. august 2007 Del Skrevet 25. august 2007 Jeg ser hva som står der og har også sett en M8 bolt bli rødglødende av 375A etter 1 minutt så det høres merkelig ut for meg. Lenke til kommentar
MR2i Skrevet 26. august 2007 Forfatter Del Skrevet 26. august 2007 Pulser er noe helt annet enn konstant strøm. Men siden jeg kun har et forbruk på ca 80 ampere, så vil ikke det bli noe problem. Dessuten vil switchene bli bygget sammen med elektromagnetene, sånn at avstandene vil bli rundt et par cm med kabel.... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå