Gå til innhold

ixus 800 IS, 850 IS eller 950 IS

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har nå bestemt meg for å bytte ut mitt gamle canon ixus II kamera.

Da jeg har vært fornøyd med denne ixusen har jeg bestemt meg for å kjøpe et nytt ixus.

Jeg har sett på ixus 800 IS, 850 IS og 950 IS, men jeg klarer ikke å bestemme meg for hvilket av disse jeg skal kjøpe.

Jeg er amatørfotograf, og kommer til å bruke kameraet til fester, turbilder etc.

Hvilket av disse tre kameraene er det beste?

Hvilket er best med tanke på best batterikapasitet og hastighet (tid før av/på knapp trykkes til kameraet er klar til å ta bilde, samt tid fra utløserknapp trykkes til bildet blir tatt)?

Hvilket har best zoom?

Endret av datapia
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Disse kameraene er veldig like. Alle har optisk bildestabilisator, mens kun Ixus 850IS har vidvinkel tilsvarende 28mm (36mm på de andre). Det fører imidlertid til at optikken blir noe mer uskarp, men det gjelder stort sett i selve vidvinkelområdet. Personlig ser jeg liten forskjell, og må vite om det for å se det.

Forskjellen i spesifikasjonene ellers ser du på Canon sine hjemmesider, men bildekvaliteten, batterikapasitet og utløserhastighet er bra på alle. Ixus 950IS er kanskje hakket bedre, da det er det nyeste kameraet med raskest bildeprosessor.

Får du tak i et Ixus 800IS til rett over 2000 (som jeg gjorde), så er det nok det kameraet som gir mest for pengene :)

Lenke til kommentar

Antall ganger zoom (3,8x og 4x for eksempel) er vanskelige tall å sammenligne, da de bare viser forskjellen mellom minste og største brennvidde (største vidvinkel og største tele).

Selv om det bare er 0,2x forskjell i selve zoomomfanget på disse to, så kan du få større televirkning (større zoom vil mange kalle det) på Ixus 950IS enn 850IS, rett og slett fordi 950IS også starter på en større brennvidde enn 850IS.

850IS går fra 28 til 28x3,8 (28-106) mens 950IS går fra 36 til 36x4 (36-144). Hadde 950IS også begynt på 28mm, ville forskjellen vært minimal. Men ettersom 950IS starter på 36, blir altså forskjellen ganske stor.

For eksempel... et objektiv til et speilrefleks som går fra 90-300 har en mye større tele enn disse kameraene. Allikevel har de antall ganger zoom på bare 3,3 (300 delt på 90). Et speilrefleksobjektiv på 18-250, derimot, har antall ganger zoom på 13.9x (250 delt på 18).

Så antall ganger zoom er egentlig ganske misvisende. Du må se på brennvidden for å forstå zoomomfanget på kameraene. For eksempel 36-144 er et slikt område.

Håper jeg har forklart så du forstår det. Er litt vanskelig å forklare dette på en enkel måte :)

Lenke til kommentar

De har nesten like mye zoom, 850IS og 950IS. Forskjellen er bare hvor i brennviddeområdet den zoomen ligger.

850IS begynner på en videre vinkel enn 950IS, så den har mest vidvinkel, mens 950IS har mest tele.

Vidvinkel hjelper deg å trekke deg tilbake (lenger unna motivet), mens tele trekker deg nærmere motivet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...