Gå til innhold

System for digitale matoppskrifter

Anbefalte innlegg

Hei

Sitter her med noe eg mener er en genial ide. Hva med å lage en nettside/tjeneste hvor man registrerer og lagrer oppskrifter etter gitte paramtetre, som deretter kan eksporteres i et felles filformat? Dette filformatet inneholder alle detaljer vedrørende matlagingen. Alt i fra mengde, rekkefølge, ingredienser, tips, utførelse, pynting, vanskelighetsvarianter, resultatvarianter, tid, rekkefølge for matlagingen og kanskje instruksjoner til enkelte apparater?

Se for dere følgende. Man finner frem ei oppskrift for pasta cabonara. Denne laster man ned til en pda/mobil som deretter har ett program som viser hvordan man lager den aktuelle retten. Før man starter matlagingen så kan man velge detaljnivå for visning(helt noob hva matlaging angår, eller avansert kokk). Dette påvirker da hvor mange detaljer som blir vist for hver enkelt trinn. Deretter blir mengde av hver enkelt ingrediens beregnet ut i fra antall personer. I tillegg kan man velge bort ingredienser som man ikke vil ha med(valgfrie) og oppskriften tilpasses deretter. Samtidig kan man velge ønsket resultat(enkel hverdagsmiddag eller mer avansert presentasjon). Deretter kan den også komme med tips i forhold til drikke(hvilken akevitt eller vin for eks).

Som en bonus får man en handleliste man kan printe ut/ha på mobilen til å bruke i butikken.

Hørtes dette intressant ut?

Eksempel på informasjon i XML-format:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

<oppskrift>

<identifikasjon>

<id>1</id>

<navn>Pasta di Parma</navn>

<bilde seq="1">RAWDATA</bilde>

</identifikasjon>

<forfatter>

<opprettet id="2">Toro</opprettet>

<bidratt id="1">Thorbjørn</bidratt>

</forfatter>

<ingredienser>

<ingrediens>

<id>1</td>

<navn>Toro Pasta di Parma</navn>

<valgfri>0</valgfri>

<erstattning>0</erstattning>

<mengdepp måleenhet="g">117</mengdepp>

</ingrediens>

<ingrediens>

<id>2</td>

<navn>Melk</navn>

<valgfri>0</valgfri>

<mengdepp måleenhet="dl">2,5</mengdepp>

</ingrediens>

<ingrediens>

<id>3</td>

<navn>Margarin</navn>

<valgfri>0</valgfri>

<mengdepp måleenhet="ss">1</mengdepp>

</ingrediens>

<ingrediens>

<id>4</td>

<navn>Vann</navn>

<valgfri>0</valgfri>

<mengdepp måleenhet="dl">2,5</mengdepp>

</ingrediens>

</ingredienser>

<fremgang>

<steg>

<nummer>1</nummer>

<varighet>0</varighet>

<beskrivelse>Kok opp $ingrediens[4], $ingrediens[2], og $ingrediens[3].</beskrivelse>

</steg>

<steg>

<nummer>2</nummer>

<varighet>0</varighet>

<beskrivelse>Tilsett posens innhold og rør godt.</beskrivelse>

<avhengigsteg>1</avhengigsteg>

</steg>

<steg>

<nummer>3</nummer>

<varighet>480</varighet>

<beskrivelse>La koke uten lokk. Rør av og til.</beskrivelse>

<avhengigsteg>2</avhengigsteg>

<påminnelse interval="60">Rør om</påminnelse>

</steg>

</fremgang>

</oppskrift>

Endret av nomore
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må lage en web-portal, eller så kan du bruke noe "Bittorrent" system.

Men uten en portal blir det vanskelig å promotere.

Kanskje gjerne også en funksjon som bruker GPS på N95, som også forteller hvilken butikker som er i nærheten.

Endeløse muligheter, du må iallefall basere en eventuell klient på Java.

Eller f.eks PHP, da vil alle-typer mobiler bruke siden.

Det finnes ingen stor tjeneste for dette, bare mindre greier.

Så det ingen direkte konkurranse, men så spørs det hvor stor etterspørselen etter noe sånt er da.

Lenke til kommentar

Til å begynner med ser eg for meg at brukergruppen blir "nerder" og over "gjennomsnittet" databrukere som har mindre kunnskaper om matlaging eller nyutflyttende ungdommer som skal begynne å lage mat alene. Eller de som også ønsker å få tips til lettvindte oppskrifter pluss ferdige handlelister.

Det finnes desverre mange der ute som ikke helt er trygg på dette med å koke poteter engang, og disse vil nok kunne ha stor nytte av dette.

Ser for meg en portal for dette ja, utviklet i et serverside språk med en databasemotor i bunn. Eksport ser eg for meg skjer via linker mot xml-filer.

I første omgang tenkte eg da på å lage en WindowsCE-klient for å kunne nå over en størst mulig brukergruppe med en gang(windows-mobiler + windows-pda'er). Når man da har en god fungerenede klient så kan man porte funksjonaliteten over i en java app. Selve fremvisningsprogrammet mener eg skal lages i java eller som et frittstående program først og fremst behovet for interaktivitet. Nettsider blir for begrenset ser eg for meg.

Det finnes jo masse matoppskrifter på nettet i dag, men alle er statiske og ment for forskjellig publikum.

Lenke til kommentar

Java er nok "what-you-need!".

Men ja, du har helt rett. Det finnes folk som virkelig ikke kan lage noe som helst.

"WebService" er nok et godt valg.

Satse på litt reklame også da?

Anbefale å reklamere i studentblad/studentsider, på nettet da.

Men først må du bygge opp i brukbar database, med mye innhold.

Så kommer det grafiske, design på fremvisningen osv.

Lenke til kommentar

Fascinerende! Jeg synes du burde gå for dette, ja. :)

Dersom du bygger portalen på et simpelt LAMP-system burde det være en smal sak å implementere en menge former for eksporteringsformater (XML, TXT, RSS, HTML, OpenDocument, ect.). For øvrig, jeg tror det XML-eksempelet ditt trenger litt bedre og mer konsekvent strukturering. La f.eks. alle ID-elementene være attributter (jeg ser du bruker begge former), og øk bruken av attributer for øvrig. Innskudd er også en fin bil.

Lenke til kommentar

Joda, innskudd var det, men de kom ikke med :(

Jobber med en større og mer utvidet struktur nå, som eg skal legge ut på en nettside med en start på en portal.

Selv om ikke XML er min store ting, så har eg jobbet nok med det til å kunne lage grunnskissen(tror eg). Men eg trenger hjelp til å fikse, rette og finpusse det etterhvert.

Hva er egentlig den store nytteforskjellen på å ha det som elementer eller som attribut? Men ja, eg skal nok bli mer konsekvent.

Tips til hvilken informasjon som bør være med er hjertelig velkommen :)

Takk for støtten så langt forresten ;)

Lenke til kommentar
Hva er egentlig den store nytteforskjellen på å ha det som elementer eller som attribut?

9167606[/snapback]

Dette er mer snakk om design enn funksjonalitet. Ta en titt på denne artikkelen.

Hm, jeg ser forresten du bruker variabelerstatningsnotasjon i beskrivelseselementet:

<beskrivelse>Kok opp $ingrediens[4], $ingrediens[2], og $ingrediens[3].</beskrivelse>

Her tror jeg du heller bør bruke elementer, slik at en slipper ekstra analysering:

<beskrivelse>Kok opp <referanse type="ingredient" refid="4" />, <referanse type="ingredient" refid="2" />, og <referanse type="ingredient" refid="3" /> </beskrivelse>.

Eller noe i den dur.

Endret av aadnk
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...