Gå til innhold

Problemer med NTFS-disk og APT

Anbefalte innlegg

Har nå nettop installert Pclinuxos på maskinen, hvor jeg da har to hardisker. Den ene inneholder linux, og den andre inneholder alle filene mine fra Windows, som da er i NTFS.

Problemet er at jeg ikke får lest fra disken. Den kommer opp under Store Media, men når jeg trykker på den står det at den allerede er mountet på /dev/sda5. Når jeg da går inn på /dev/sd5, så får jeg ikke åpnet denne, verken i terminal eller via Konqurer. Får bare beskjed om at jeg ikke har tillatelse til å åpne den. Selv om jeg da er root. Og det er ingen mappe, men en fil ser det ut til.

Tenkte så at det kanskje var manglende ntfs-støtte eller noe, så jeg prøvde å laste ned ntfs-3g fra Synaptic. Problemet er at jeg finner ntfs-3g når jeg søker, men får beskjed om at den ikke kan lastes ned siden dne mangler i rerpositorien min. Jeg har marker alle, så er ikke det at jeg har valgt feil. Kanskje jeg har valgt for mange?

Så spørsmålet er, hvordan kan jeg få til å lese fra NTFS-disken min som tydeligvis allerede er mounta, men jeg får ikke tilgang til den. Og hva kan være galt med apt-en min?

edit: Disken min står som Block Device. Vet ikke helt hva det betyr?

Endret av Mixel
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...