Zpac Skrevet 30. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2007 Tusen takk for hjelpen du har gitt Jada, jeg fikk forhandlet fram at jeg bytter bil hos selger. Så da går jeg fra en "stygg" bil til en meget kul bil, eneste minus er at jeg må gi betydelig mer men så er det en bil som er "bedre" på alt. Men igjen, tusen takk Jada, ser du har hjelpet meg på tidligere poster også...Takk til alle andre også.... Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 30. juli 2007 Del Skrevet 30. juli 2007 Gratulerer, du hadde nok mer "flaks" enn vanlig denne gangen. Så lenge du kjøpte annen bil hos samme forhandler, og denne er noenlunde seriøs, er det nok dette som har hjulpet deg. Ikke skriv under noe før du er 100% sikker, er vel punchline fra denne story'en! Lenke til kommentar
Jada-jada Skrevet 30. juli 2007 Del Skrevet 30. juli 2007 Tusen takk for hjelpen du har gitt Jada, jeg fikk forhandlet fram at jeg bytter bil hos selger. Så da går jeg fra en "stygg" bil til en meget kul bil, eneste minus er at jeg må gi betydelig mer men så er det en bil som er "bedre" på alt. Men igjen, tusen takk Jada, ser du har hjelpet meg på tidligere poster også...Takk til alle andre også.... 9176024[/snapback] Det er flott å kunne hjelpe og jeg er glad det ordnet seg Lenke til kommentar
Zpac Skrevet 30. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2007 Gratulerer, du hadde nok mer "flaks" enn vanlig denne gangen. Så lenge du kjøpte annen bil hos samme forhandler, og denne er noenlunde seriøs, er det nok dette som har hjulpet deg. Ikke skriv under noe før du er 100% sikker, er vel punchline fra denne story'en! 9176418[/snapback] hehe, ja ikkesant... Lenke til kommentar
Trampelive Skrevet 11. april 2016 Del Skrevet 11. april 2016 Forsøker fortsette på denne tråden, som jeg fant....Og håper svaret blir det samme for meg? AT jeg har 14 dagers angrerett+ Skrev kontrakt i dag på en Demobil. Så ser jeg det er en kamanje på tileggsutstyret på denne modellen hos alle, som gjør at jeg skulle hatt ny bil til samme pris ca....som den brukte demoen. Kontrakt er signert utenfor utsalgstedet....Har ikke vært hos forhandleren? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 11. april 2016 Del Skrevet 11. april 2016 Hvor er avtalen inngått? Lenke til kommentar
Trampelive Skrevet 11. april 2016 Del Skrevet 11. april 2016 Hvor er avtalen inngått? Utenfor en bensinstasjon, 1,5 times kjøring fra forhandler Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 11. april 2016 Del Skrevet 11. april 2016 Ville startet med å kontakte en jurist før jeg kontaktet forhandler. Dersom du ikke har en fast jurist du bruker, anbefaler jeg at du prøver Opplysningen 1881 Eksperthjelp: http://www.opplysningen.no/advokat/ . Koster 299 for inntil 20 min, har brukt tjenesten selv, og fikk god hjelp. Lenke til kommentar
Trampelive Skrevet 11. april 2016 Del Skrevet 11. april 2016 Ville startet med å kontakte en jurist før jeg kontaktet forhandler. Dersom du ikke har en fast jurist du bruker, anbefaler jeg at du prøver Opplysningen 1881 Eksperthjelp: http://www.opplysningen.no/advokat/ . Koster 299 for inntil 20 min, har brukt tjenesten selv, og fikk god hjelp. Hvorfor det? De kan jo selge meg en ny i stedet? Og få den lille prisdifferansen opp? Han som jobber der må jo ha visst om kampajen. Og at jeg derfor betalte for mye? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 11. april 2016 Del Skrevet 11. april 2016 (endret) Du har skrevet kontrakt på en bil, og spør om det er mulig å heve kjøpet (angrefrist). Det er det jeg har svart på. De vil selvsagt mye heller selge deg en demobil for full pris enn å selge deg en ny til samme pris, men dette burde du sjekket før du signerte. Hva selger visste eller ikke visste er irrelevant, selgers oppgave er å selge flest mulig biler til høyest mulig prls. Endret 11. april 2016 av Slettet-fsaSP0zV Lenke til kommentar
OJ Doe Skrevet 11. april 2016 Del Skrevet 11. april 2016 Som over, det er irrelevant om det finnes bedre tilbud, så se bort i fra det. Du har besiktiget og prøvekjørt bilen, og skrevet kontrakt? Du må nok påregne å beholde den bilen, men du kan alltids kontakte selger å forhøre deg. Angrerett og åpent kjøp er dessverre ikke helt det samme. Lenke til kommentar
Trampelive Skrevet 11. april 2016 Del Skrevet 11. april 2016 Som over, det er irrelevant om det finnes bedre tilbud, så se bort i fra det. Du har besiktiget og prøvekjørt bilen, og skrevet kontrakt? Du må nok påregne å beholde den bilen, men du kan alltids kontakte selger å forhøre deg. Angrerett og åpent kjøp er dessverre ikke helt det samme. Leste: Angrerett 14 dager, når bilen er kjøpt utenfor salgsted. Jeg har ikke betalt full pris. Bare i forhold til pågående kampaje som er 47 tusen i rabatt på denne bilens tileggsutstyr. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 11. april 2016 Del Skrevet 11. april 2016 "Utenfor utsalgssted" i denne sammeheng omfatter vanligvis situasjoner der kunden selv ikke har initiert salget, som ved dørsalg, salg på messer etc. Dersom du har avtalt med en selger at han skal møte deg et sted utenfor utsalgsstedet for å skrive kontrakt, kan jeg vanskelig se at dette kommer til anvendelse. Lenke til kommentar
Trampelive Skrevet 11. april 2016 Del Skrevet 11. april 2016 "Utenfor utsalgssted" i denne sammeheng omfatter vanligvis situasjoner der kunden selv ikke har initiert salget, som ved dørsalg, salg på messer etc. Dersom du har avtalt med en selger at han skal møte deg et sted utenfor utsalgsstedet for å skrive kontrakt, kan jeg vanskelig se at dette kommer til anvendelse. Bilen lå på Finn. Og jeg avtalte prøvekjøring med annen møteplass. Jeg avtalte ikke å skrive kontrakt Lenke til kommentar
Trampelive Skrevet 11. april 2016 Del Skrevet 11. april 2016 Men forstår at kampanjepriser på bil ikke fungerer som i matbutikken der retter de beløpet når man kommer til kassen. Om rabatten ikke er påført varen. Bare tenker at det på en måte er feilinformasjon når annonseteksten har "nypris" på en dato hvor altså nyprisen var "rabbatert" i hele landet. Og opplevde akkurat sanne noen dager før. Da jeg var hos en annen forhandler og så på samme. Og spurte om prisen. Ikke et ord om at NÅ var den på tilbud? Lenke til kommentar
Magnum p.i. Skrevet 11. april 2016 Del Skrevet 11. april 2016 (endret) Forsøker fortsette på denne tråden, som jeg fant....Og håper svaret blir det samme for meg? AT jeg har 14 dagers angrerett+ Skrev kontrakt i dag på en Demobil. Så ser jeg det er en kamanje på tileggsutstyret på denne modellen hos alle, som gjør at jeg skulle hatt ny bil til samme pris ca....som den brukte demoen. Kontrakt er signert utenfor utsalgstedet....Har ikke vært hos forhandleren? Tanken bak formuleringen "utenfor fast salgsted" er at man skal ha samme tid til å tenke seg om, og eventuelt ombestemme seg som man ville hatt om man gikk fysisk inn i butikken for å kjøpe noe. Vurderingen beror på hvor god tid du har hatt til å tenke over kjøpet ditt, og typiske tilfeller vil da være oppsøkende salg fra boder på kjøpesenter, på gata, eller over telefon. Med angreretten er hensikten at man som forbruker skal kunne prøve et produkt på samme måte som man ville gjort i butikken, og så eventuelt ombestemme seg uten kostnad. Slik jeg forstår det har du tatt kontakt med selger, fått han til å kjøre halvannen time for å møte deg, og så inngått avtale om å kjøpe. (?) Det blir vanskelig å hevde at du ble utsatt for noen form for oppsøkende salg/fjernsalg i så måte. Du har sett bilen, prøvekjørt, og sagt du vil ha den. Selger vil nok ganske korrekt tolke det som at dere har inngått en avtale om kjøp. Uavhengig av hvordan den er formulert. Forsøk på å påberope seg angrerett i forbindelse med bilkjøp har faktisk vært oppe i Høyesterett tidligere. Der gjaldt det en fyr som sendte mail til forhandler og sa han ønsket å kjøpe en Bentley Continental GT, men som senere angret seg. Selger hevdet, som folk her gjør, at det var snakk om et nettsalg, men Høyesterett påpekte ganske korrekt at det ved bilsalg ikke er snakk om noen kontraktsinngåelse eller betaling over nett. Resultatet ble at kjøperen som trakk seg måtte dekket bilforhandlerens tap ved dekningssalg med 530 000 kroner. For å si det sånn. Ditt eneste håp er at selgeren er grei og lar deg komme ut av kontrakten for goodwillens del. Høyesterettspraksis er rangert over lovtekst, så hvis selger setter seg på bakbeina er den ulovfestede retten på hans side. Det sier jo strengt tatt seg selv at man ikke kan ha angrerett på varer til mange hundre tusen kroner. Hvordan blir det å drive business her til lands hvis man risikerer at alle kundene kommer tilbake etter to uker og sier de vil ha tilbake pengene sine fordi bilen ikke var fin nok? Demovare-utvalget på Komplett ville blitt et loppemarked sammenlignet med alle nesten-nye bilene som forhandlerne her til lands måtte solgt med titusenvis i rabatt fordi den første eieren plutselig ombestemte seg. Endret 11. april 2016 av Magnum p.i. Lenke til kommentar
Trampelive Skrevet 12. april 2016 Del Skrevet 12. april 2016 Forsøker fortsette på denne tråden, som jeg fant....Og håper svaret blir det samme for meg? AT jeg har 14 dagers angrerett+ Skrev kontrakt i dag på en Demobil. Så ser jeg det er en kamanje på tileggsutstyret på denne modellen hos alle, som gjør at jeg skulle hatt ny bil til samme pris ca....som den brukte demoen. Kontrakt er signert utenfor utsalgstedet....Har ikke vært hos forhandleren? Tanken bak formuleringen "utenfor fast salgsted" er at man skal ha samme tid til å tenke seg om, og eventuelt ombestemme seg som man ville hatt om man gikk fysisk inn i butikken for å kjøpe noe. Vurderingen beror på hvor god tid du har hatt til å tenke over kjøpet ditt, og typiske tilfeller vil da være oppsøkende salg fra boder på kjøpesenter, på gata, eller over telefon. Med angreretten er hensikten at man som forbruker skal kunne prøve et produkt på samme måte som man ville gjort i butikken, og så eventuelt ombestemme seg uten kostnad. Slik jeg forstår det har du tatt kontakt med selger, fått han til å kjøre halvannen time for å møte deg, og så inngått avtale om å kjøpe. (?) Det blir vanskelig å hevde at du ble utsatt for noen form for oppsøkende salg/fjernsalg i så måte. Du har sett bilen, prøvekjørt, og sagt du vil ha den. Selger vil nok ganske korrekt tolke det som at dere har inngått en avtale om kjøp. Uavhengig av hvordan den er formulert. Forsøk på å påberope seg angrerett i forbindelse med bilkjøp har faktisk vært oppe i Høyesterett tidligere. Der gjaldt det en fyr som sendte mail til forhandler og sa han ønsket å kjøpe en Bentley Continental GT, men som senere angret seg. Selger hevdet, som folk her gjør, at det var snakk om et nettsalg, men Høyesterett påpekte ganske korrekt at det ved bilsalg ikke er snakk om noen kontraktsinngåelse eller betaling over nett. Resultatet ble at kjøperen som trakk seg måtte dekket bilforhandlerens tap ved dekningssalg med 530 000 kroner. For å si det sånn. Ditt eneste håp er at selgeren er grei og lar deg komme ut av kontrakten for goodwillens del. Høyesterettspraksis er rangert over lovtekst, så hvis selger setter seg på bakbeina er den ulovfestede retten på hans side. Det sier jo strengt tatt seg selv at man ikke kan ha angrerett på varer til mange hundre tusen kroner. Hvordan blir det å drive business her til lands hvis man risikerer at alle kundene kommer tilbake etter to uker og sier de vil ha tilbake pengene sine fordi bilen ikke var fin nok? Demovare-utvalget på Komplett ville blitt et loppemarked sammenlignet med alle nesten-nye bilene som forhandlerne her til lands måtte solgt med titusenvis i rabatt fordi den første eieren plutselig ombestemte seg. Poenget er jo at jeg vil ha bilen. Jeg er bare blitt lurt på prisen? I og med at nyprisen han oppgav i annonsen ikke er gjeldende nå. Pga kampanjen her og nå er prisen da lavere.....Så hadde jeg fått de korrekte opplysningene hadde jeg da valgt en ny maken bil. Framfor denne demoen? Lenke til kommentar
Magnum p.i. Skrevet 12. april 2016 Del Skrevet 12. april 2016 Poenget er jo at jeg vil ha bilen. Jeg er bare blitt lurt på prisen? I og med at nyprisen han oppgav i annonsen ikke er gjeldende nå. Pga kampanjen her og nå er prisen da lavere.....Så hadde jeg fått de korrekte opplysningene hadde jeg da valgt en ny maken bil. Framfor denne demoen? I utgangspunktet stiller selger fritt til å sette den prisen han selv ønsker, og hvis noen aksepterer denne er det å anse som en frivillig og gyldig avtale for begge parter. Sånn sett mener jeg du ikke har noen åpenbar rett til å verken kreve prisavslag på bilen du har valgt å kjøpe. Når det er sagt er det jo ikke en lur måte å starte noe som kan bli et langt kundeforhold mellom deg og forhandleren, med tanke på hvor du vil ta servicer, kjøpe deler/dekk osv, eller hvor du kommer til å gå neste gang du skal bytte bil. Med det i bakhodet syns jeg du skal spørre selgeren på en pen måte om hvordan det har seg at han selger demobiler dyrere enn tilsvarende nybil på kampanje. Nå vet jeg ikke hva slags bil eller pris det er snakk om, men hvis selgeren har vett vil han skjønne at de f.eks. 10 - 20 000,- han slår av nå kan betale seg i lengden. Lenke til kommentar
Trampelive Skrevet 13. april 2016 Del Skrevet 13. april 2016 Poenget er jo at jeg vil ha bilen. Jeg er bare blitt lurt på prisen? I og med at nyprisen han oppgav i annonsen ikke er gjeldende nå. Pga kampanjen her og nå er prisen da lavere.....Så hadde jeg fått de korrekte opplysningene hadde jeg da valgt en ny maken bil. Framfor denne demoen? I utgangspunktet stiller selger fritt til å sette den prisen han selv ønsker, og hvis noen aksepterer denne er det å anse som en frivillig og gyldig avtale for begge parter. Sånn sett mener jeg du ikke har noen åpenbar rett til å verken kreve prisavslag på bilen du har valgt å kjøpe. Når det er sagt er det jo ikke en lur måte å starte noe som kan bli et langt kundeforhold mellom deg og forhandleren, med tanke på hvor du vil ta servicer, kjøpe deler/dekk osv, eller hvor du kommer til å gå neste gang du skal bytte bil. Med det i bakhodet syns jeg du skal spørre selgeren på en pen måte om hvordan det har seg at han selger demobiler dyrere enn tilsvarende nybil på kampanje. Nå vet jeg ikke hva slags bil eller pris det er snakk om, men hvis selgeren har vett vil han skjønne at de f.eks. 10 - 20 000,- han slår av nå kan betale seg i lengden. Jo. Pris på Demo blir bruktpris. Og er ikke regulert på noe vis. Men det er regler for opplysninger Så vi er vel alle lei av One Call reklamen som går nå? Ikke betal mer for samme vare Kampanjeprisen er 47 ned på nypris. Og jeg har betalt 50 under nypris....før kampanjen men kampanjen var et faktum da annonsen ble publisert. Et fenomen man ofte ser i klesbransjen ved salg. Der det er tre prislapper i stedet for to Underst er ord. pris. Over er en lapp med f.eks 100 mer. Før salgslappen øverst som er 150 ned for den falske prisen oppå ordinær. Og altså da kun 50 ned på den reelle ord.prisen. Neppe helt lovlig. Men noe man ofte finner i bruk. Så dette er nok ingen "mangel" god nok til klage. Bare helt ordinært lureri Bare så ærgelig at ting ikke kan foregå på ærlig vis Og at man må dobbelt og trippelsjekke hver bidige lille ting i forhold til et bilsalg via forhandler. Så hadde jeg kunnet bruke det at det var 14 dager fordi kjøpet var utenfor fast utsalgsted? Så hadde jeg gjort det......nå må jeg bare ta det på min egen tabbekvote og det reduserer gleden over ny bil veldig. Og det er litt leit. Siden jeg ikke kjøper ny bil så veldig ofte Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå