Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg lurer litt på om noen har kvalifiserte gjetninger om hva som skjer innenfor Nikons fire vegger. D200 har vært på markedet i vel 1,5 år nå. Ser at det har begynt å falle litt i pris. Det er jo gjerne et godt tegn på at noe nytt er på vei. Er det noen der ute som har hørt rykter eller liknende om en eventuell arvtager til dette kameraet?

Fredrik

Endret av FredrikJenssen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette har vi allerede diskutert.

Da tippet jeg en gang i 2009, etter nærmere vurdering tror jeg nå heller på at Nikon lanserer en D300 på høsten 2008; og at kameraet er i butikken rett over nyttår.

D200 er et så godt kamera at jeg triver på at Nikon trenger å oppdatere det før den tiden. Det som kan endre på dette er Canon's etterfølger til 30D som sannsynligvis kommer denne høsten. Hvis den er veldig bra (*), er det mulig at Nikon lager en D200s for å svare...

Tom

(*) Noe den selvfølgelig blir. :thumbup:

Edit. Be en modurator å flytte tråden til en mer egnet kategori.

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Har ikke hørt noe, eller fått signaler om dette fra noe hold enda (jobber i bransjen). Og slike signaler og rykter pleier å svirre i lang, lang tid før en reell etterfølger faktisk blir lansert.

Grunnen til at vi ikke har hørt noe enda, er nok todelt.

1: D200 er så bra at det ikke er noen grunn til noen oppdatering. Det finnes ingen reelle konkurrenter i samme prisklasse, men dette er noe en ny Canon EOS 40D kan endre (men det må bli en betraktelig større oppdatering enn 30D var i forhold til 20D).

2: Det er ikke noe grunnlag for rykter enda.

Når et kamera etterhvert blir bekreftet, så tar det gjerne flere måneder før det er tilgjengelig for salg. Og ytterligere noen måneder før vi kan håpe på å faktisk få tak i et. Hadde jeg vurdert et kamera i den prisklassen nå, hadde jeg kjøpt D200 uten å være redd for at det var en ny modell rundt hjørnet. For uansett hadde det kanskje tatt minst et halvt år før jeg da fikk kameraet. Og hvem vet... kanskje det ikke blir lansert før neste år en gang. Da går man glipp av mange fotoøyeblikk.

Nei, kjøp kameraet nå du. Det blir ikke dårligere av at det kommer en ny modell. Og ikke minst... tenk på alle bildene du ikke får tatt fordi du sitter 6-36 måneder og venter på et nytt kamera.

Lenke til kommentar

Dpreview er full av rykter, noen virker mer pålitelig en andre. Brukeren Jeff-C skal vistnok være svært pålitelig, og han sier at en oppgradert versjon av d200 eller evt en d300 skal bli avduket i august.

I tillegg er det veldig mange brukere som sier at nikon kommer til å avduke neste modell snart. Alt er bare rykter, men når det kommer så mange samtdidig så virker det som om noe er i gjære. Jeg venter uansett for å se før jeg eventuelt oppgraderer min d70s til en d200.

Lenke til kommentar

Har ikke hørt rykter fra mer pålitelige kilder selv, som enkle "forsnakkelser" fra kontakpersoner hos produsenten/importøren, som man ofte får rett før noe stort fra en av de store avdukes. Ja, det går imidlertid rykter om noe nytt fra Nikon, men det tror jeg heller er et motangrep mot Canons 1D mark III.

Grunnen til at så mange sprer rykter om en ny D200, kommer nok mer av at de synes det er lenge siden D200 ble lansert. D100 var på markedet betydelig lengre enn D200 har vært, før den ble avløst, og D200 har ikke på noen måte begynt å sakke akterut enda.

Eneste grunnen jeg kan tenke meg til at Nikon lanserer en ny D200 nå, er for å være føre var, og "drepe" Canon EOS 40D allerede før den lanseres. Men det blir bare spekulasjoner.

Lenke til kommentar
Håper på at det kommer en ny modell i høst, så de selger D200 ut billig. Det vil jo fortsatt være et meget bra kamera i lang tid fremover.

9167936[/snapback]

Da hadde de nok begynt å kutte i prisen på D200 allerede. Den har jo kostet det samme i et drøyt år nå, noe som er rimelig sjelden for digitale speilrefleks. Dette bekrefter jo bare at den har en unik pris/ytelse uten særlig konkurranse idag.

Som det påpekes ovenfor; fra 'papirlanseringen' foretas til et kamera faktisk er tilgjengelig i såpass kvanta at man får tak i uten store problemer kan fort være en tidsperiode på 4-5 måneder eller mer.

Så hadde det vært en D200-erstatter (tilgjengelig) på markedet i løpet av høsten hadde vi nok hørt om det for lengst.

Endret av TheCooler
Lenke til kommentar

En kompis av meg kjøpte nettopp ett D 200 hus for 8700,- kr i New York men det har kanskje alltid vært så billig i USA?

Jeg er selv i Finland nå og her koster huset 11500 kr så jeg får nok noen til å kjøpe med ett hus fra USA til meg også ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...