Gå til innhold

Sette isammen en LAN-datamaskin

Anbefalte innlegg

Bare et lite spørsmål:

Har du en maskin i tillegg som er bedre enn den du skal bygge til LAN ?

Virker slik siden du sa at du hadde cpu og slikt liggende. Hva skal du da med en maskin som er dårligere ? man drar jo selfølgelig med seg den beste maskinen man har på LAN, for ellers så skjønner jeg ikke hva du vil med denne "LAN" maskinen.... :o

Bare en liten tanke :roll:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En enkel grunn. Den maskinen jeg har nå (leet pc'en min ;) ) Er tung. Den har en god del i seg som gjør jeg ikke orker å drasse den med meg. + jeg jobber veldig mye og kan ikke risikere innholdet på den. (og jeg må jobbe om kveldene lan eller ikke lan)

Med en lanepc var ideen å ha en uttagbar harddisk. Når jeg skulle på lan trekker jeg ut en disk (da er maskinen en filserver) og setter inn en annen disk (med lanestuff) Så er det bare å ta med seg hele fileserveren uten å røre det dyre utstyret mitt...

Mvh

A. Lyse

Lenke til kommentar

Vil en kunne utnytte 1000bmit på et lan da? Trodde switchene var begrenset til 100mbit?

Mvh

A. Lyse

nei, de fleste "små-LAN" bruker bare 100Mbits hub'er, mens på TG osv tror jeg de har 1Gbits hub.

100Mbit = ca 12,8MBp/s

1000Mbit = ca 128MBp/s

vil tro du merker den forskjellen om det er mange som laster ned ifra deg, men så var det jo dette med hub'en da, som som regel ikke er annet en 100Mbits.. :roll:

men allyse, skal du seriøst på LAN _uten_ lyd og lydkort? :o

correct me if am wrong pepole! :)

Mvh, Jan Erik

Lenke til kommentar

et 10/100Mbit kort er mer enn nok!

Datapartyet jeg er net-admin for har nettopp kjøpt inn switcher med 2stk Gigabit porter, og du får ikke utnyttet det med en vanlig maskin.... (detta har jeg sjekka opp =) PCI-bussen greier såvidt jeg vet 400Mbit, og da er ikke et full-duplex 100Mbit kort så veldig langt unna (enkelte kaller jo et full-duplex kort for 200Mbit.....)

Har sitti å fikla litt med dctc i det siste, og den er veldig grei hvis du vil downloade/uploade mens du spiller..... (finnes bare for linux så vidt jeg vet...); da du kan begrense båndbredde!!!!!

Lenke til kommentar

Vil en kunne utnytte 1000bmit på et lan da? Trodde switchene var begrenset til 100mbit?

Mvh

A. Lyse

nei, de fleste "små-LAN" bruker bare 100Mbits hub'er, mens på TG osv tror jeg de har 1Gbits hub.

100Mbit = ca 12,8MBp/s

1000Mbit = ca 128MBp/s

vil tro du merker den forskjellen om det er mange som laster ned ifra deg, men så var det jo dette med hub'en da, som som regel ikke er annet en 100Mbits.. :roll:

men allyse, skal du seriøst på LAN _uten_ lyd og lydkort? :o

correct me if am wrong pepole! :)

Mvh, Jan Erik

*host host* switch *host host*

Det fleste større LAN bruker Gigabit fiber mellom backbone switcher, og så 100Mbit ut til bordswitcher....

Du veit vel ikke hva du snakker om når du snakker om HUB på LAN i disse dager vel?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...