allyse Skrevet 12. januar 2003 Del Skrevet 12. januar 2003 Tenkte å sette isammen en datamaskin bare for lan. Det jeg har fra før er et mobo, en T-bird 1,33ghz, 512 mb ram som er en god start. Kan noen anbefale et godt lane kabinett? Hmmm. hva trenger jeg utenom? En harddisk? (80gb?) Et skjermkort... hmmm. Geforce 2? (fås vel kjøpt billig?) Et nettverkskort.. billig 100mbit Tastatur, mus og skjerm self (har en eldre nokia 15" - god lane skjerm) CD-brenner (har en sony 10X brenner - holder i tonnevis) Hm. så for å oppsummere har jeg: -Hovedkort - CPU - Ram - CD-rom/brenner - Skjerm Det jeg mangler er: - Harddisk - Skjermkort - Tastatur - Nettverkskort - Mus - Kabinett - PSU Kan noen anbefale noe og evt. komme med det jeg har glemt? Mvh A. Lyse Lenke til kommentar
ØysteinI Skrevet 12. januar 2003 Del Skrevet 12. januar 2003 "LAN"-maskin ? Hva skal du bruke den til? Er det spilling eller kopiere støff fra nettverket? Er det en spill-server? Router? Firewall? Lenke til kommentar
eUnaas Skrevet 12. januar 2003 Del Skrevet 12. januar 2003 er liksom greit å si hvilke planer ud har for den.... Lenke til kommentar
allyse Skrevet 12. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2003 Med LAN-maskin tenker jeg på spill og kopiering (på lan partys altså) Mvh A. Lyse Lenke til kommentar
eUnaas Skrevet 12. januar 2003 Del Skrevet 12. januar 2003 det tu trenger er RAM! mye ram... Lenke til kommentar
Centronic Skrevet 12. januar 2003 Del Skrevet 12. januar 2003 større harddisk, 120GB eller no, kanskje en WD SE ? Lenke til kommentar
eUnaas Skrevet 12. januar 2003 Del Skrevet 12. januar 2003 større harddisk, 120GB eller no, kanskje en WD SE ? hvorfor?... jeg trur han har det han trenger. det er klart det kommer an på hvor mange kan skal hoste for. Lenke til kommentar
drbass Skrevet 12. januar 2003 Del Skrevet 12. januar 2003 Hvis du skal på lan, så burde du ha stor harddisk i allefall 2 * 120 gb harddisker Lenke til kommentar
eUnaas Skrevet 12. januar 2003 Del Skrevet 12. januar 2003 Hvis du skal på lan, så burde du ha stor harddisk i allefall 2 * 120 gb harddisker Hvorfor det. en spille server trenger ikke så mye hardsik plass. Lenke til kommentar
allyse Skrevet 12. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2003 Hvis du skal på lan, så burde du ha stor harddisk i allefall 2 * 120 gb harddisker Skulle så gjerne kjøpt 2X120GB. Men jeg er student og det er meget lite penger i min lille lommebok. Tenkte å gjøre dette absolutt billig som overhode mulig Mvh A. Lyse Lenke til kommentar
allyse Skrevet 12. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2003 Hvis du skal på lan, så burde du ha stor harddisk i allefall 2 * 120 gb harddisker Hvorfor det. en spille server trenger ikke så mye hardsik plass. Har ikke sagt det er en spilleserver. Skal ha den med på lan for å spille CS og quake + laste ned. Tenkte å ha linux på den Mvh A. Lyse Lenke til kommentar
Centronic Skrevet 12. januar 2003 Del Skrevet 12. januar 2003 Drar på lan ofte? skal kopiere, så klart skulle man hatt en 120GB, hva med tilbudet på Seagate? Lenke til kommentar
b-real Skrevet 12. januar 2003 Del Skrevet 12. januar 2003 Tenkte å sette isammen en datamaskin bare for lan. Det jeg har fra før er et mobo, en T-bird 1,33ghz, 512 mb ram som er en god start. Kan noen anbefale et godt lane kabinett? Hmmm. hva trenger jeg utenom? En harddisk? (80gb?) Et skjermkort... hmmm. Geforce 2? (fås vel kjøpt billig?) Et nettverkskort.. billig 100mbit Tastatur, mus og skjerm self (har en eldre nokia 15" - god lane skjerm) CD-brenner (har en sony 10X brenner - holder i tonnevis) Hm. så for å oppsummere har jeg: -Hovedkort - CPU - Ram - CD-rom/brenner - Skjerm Det jeg mangler er: - Harddisk - Skjermkort - Tastatur - Nettverkskort - Mus - Kabinett - PSU Kan noen anbefale noe og evt. komme med det jeg har glemt? Mvh A. Lyse En cd-brenner ville jeg ha spandert en ny på. UTROLIG kjedelig å sitte å vente på å få brent et spill mens andre allerede er ferdig med installasjonen og kan begynne å installere mens du sitter på 20% Sprittusj for å skrive navn på hva platene du brenner ut er. HDD så er vel en 80GB en grei ting. WD siden pc'en skal bruket til LAN så spiller vel neppe støy noe inn. NIC - Kan være hva som helst, bare det ikke har WOL, som er en plage i rumpen av og til. Skjermkort: hadde det nokk vært lurt å sette som max prioritet siden den skal brukes til spilling. Det billigeste GF4ti4200 eller et GF3 kort. Tastatur kan du egentlig finne hvor som helst. Du kan kjøpe deg et eller finne et meget bra på dynga faktisk. Har mange tastaturer derfra som er meget behaglige(ja er seff vasket.). Kabinett: Så smått som mulig. På lan er det fordel å ha ting smått så man bare kan dra det med seg uten å ha all verdens av anstrengelser og slipper å komme utkjørt på LAN Mus: Er god optisk siden du skal spille. Logitech MX500 eller? Men ikke trådløs. Skaper bare ergrelse når batteriene går tom og du ikke har med extra. PSU: Vel...Du klarer deg med ei på 250 på en slik maskin. Siden du er fattig så kommer det vel ikke så mange hdd til eller andre adapter heller så 250 skal da være nokk tror jeg. Lenke til kommentar
Star Skrevet 12. januar 2003 Del Skrevet 12. januar 2003 - Harddisk - Skjermkort - Tastatur - Nettverkskort - Mus - Kabinett - PSU Høres jo ut som en "reise pc" til KUN LAN.. Jeg ville hatt en WD 120 gb, eller seagate i.. www.komplett.no Skjermkort? geforce4 mx serien holler i masse vis.. Tast.. Logitech .. med tråd.. koster vel 2-300 Nettverkskort, SMC eller WLINK .. clas ohlson : 105,- komplett, 185:) Mus: Logitech (bra spille mus) modell: ? : 4-500 Kabinett: Chieftec, Sun--- tingen.. PSU: Enermax 300-400 w.. (bråker ikke så mye) fin og billig lan pc Lenke til kommentar
555 Skrevet 12. januar 2003 Del Skrevet 12. januar 2003 Radeon 9100 (8500) til 660Kr Lenke til kommentar
Jannis-15 Skrevet 12. januar 2003 Del Skrevet 12. januar 2003 har ikke planer om noe lydkort da? SB 64/128 burde vel holde til en LAN pc? btw: sats på et raskt nettværkskort (100/1000Mbit slik at du får sikret deg en god ping i spill (veldig viktig siden du spiller q3 og cs) selv om du downloader/uploader.. tro meg, det er verd det, ingenting er verre en å sitte med 500-700 ping i q3 bare fordi noen absolut skal laste ned en film ifra deg Mvh, Jan Erik Lenke til kommentar
Dr.X Skrevet 12. januar 2003 Del Skrevet 12. januar 2003 PSU: Vel...Du klarer deg med ei på 250 på en slik maskin. Siden du er fattig så kommer det vel ikke så mange hdd til eller andre adapter heller så 250 skal da være nokk tror jeg. Fattig høres så drastisk ut... Lettere begrenset busjett ville jeg kallt det :wink: Lenke til kommentar
RoMaN Skrevet 12. januar 2003 Del Skrevet 12. januar 2003 Når det gjelder nettverkskortet.. Så kan du få kjøpt eit billig et på http://www.psdata.no det koster 139 kr. Og det er forresten unex som har produsert det. Lenke til kommentar
allyse Skrevet 12. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2003 btw: sats på et raskt nettværkskort (100/1000Mbit slik at du får sikret deg en god ping i spill (veldig viktig siden du spiller q3 og cs) selv om du downloader/uploader.. tro meg, det er verd det, ingenting er verre en å sitte med 500-700 ping i q3 bare fordi noen absolut skal laste ned en film ifra deg Vil en kunne utnytte 1000bmit på et lan da? Trodde switchene var begrenset til 100mbit? Mvh A. Lyse Lenke til kommentar
Den Polse Skrevet 12. januar 2003 Del Skrevet 12. januar 2003 Det er det også på nesten alle lan. Du kunne jo prøve å 'kose' litt med en fra crewet og se om han kobler deg direkte på en kraftig backbone switch:P Men ellers for oss dødelige og med hemninger ville jeg mene at et 10/100mbits/s kort burde holde. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå