FranzJosef Skrevet 29. juli 2007 Del Skrevet 29. juli 2007 Så er det antagelig tid for å skaffe megler igjen... noen tips på å håndtere denslags dyr? Hvilke dealer skal man akseptere, hvor lavt skal man presse de på pris/provisjon osv? Lenke til kommentar
Lock-Aze Skrevet 29. juli 2007 Del Skrevet 29. juli 2007 Jeg hadde ikke godtatt provisjon av salget. Sørg for å få en fastpris av megler, der megler får en pris uansett om leiligheten/huset går for en million eller femhundre tusen. Så kan du heller ta fastprisen og gå litt rundt for å undersøke. Lenke til kommentar
FranzJosef Skrevet 29. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2007 Har nesten ikke vært borti meglere uten provisjon, sett det tilbudet 2-3 ganger og da til dårligere vilkår en med provisjon. Lenke til kommentar
Lock-Aze Skrevet 30. juli 2007 Del Skrevet 30. juli 2007 Har nesten ikke vært borti meglere uten provisjon, sett det tilbudet 2-3 ganger og da til dårligere vilkår en med provisjon. 9167101[/snapback] Kanskje fordi meglere ikke oppgir dette? (Veldig rart at de ikke er så flinke til å si ifra om ting som de eventuelt hadde tapt penger på) Er bare å gå til megler og si at du skal ha fastpris og at du ikke vil gi provisjon av salget. Du MÅ ikke gi provisjon av salget. Er det samme som hvis du skal ha noen til å selge bilen din, hadde du da forventet at de skulle ha provisjon av salget. Trodde ikke det nei. Lenke til kommentar
FranzJosef Skrevet 30. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2007 Nå er det såpass enkelt å regne ut provisjonen ut fra forventet salgspris, jeg er sikker på om man tjener på fastpris, ikke i de regnestykkene jeg har gjort. Men jeg er enig i at man burde ikke betalt provisjon. Men jeg har ikke råd til å betale flere tusen ekstra for å gjøre samfunnet en tjeneste. Lenke til kommentar
learntofly Skrevet 31. juli 2007 Del Skrevet 31. juli 2007 Dersom megler jobber på fastpris, så gir han blanke f i hvor mye han får for boligen din. Dersom han jobber på provisjon, har han en egeninteresse i å oppnå en høy pris. Personlig ville jeg aldri valgt en megler på fastpris, nettopp på bakgrunn av dette. Da får man i de fleste tilfeller en umotivert megler som bare vil bli kvitt huset ditt på raskeste vis (min subjektive mening). Ta heller å innhent tilbud fra flere meglere, og ikke legg skjul på at du skal ha flere meglere til å se på boligen din. De vil da strekke seg litt ekstra på pris for å få oppdraget. Lenke til kommentar
Lock-Aze Skrevet 31. juli 2007 Del Skrevet 31. juli 2007 Etter min oppfatning, så gir megleren en god bæng i hele boligen din, uavhengig av om du har fastpris, eller om megler jobber på provisjon. Er du ikke fornøyd med prisen som kjøper ønsker å gi, så trenger du heller ikke si at du aksepterer budet. Lenke til kommentar
learntofly Skrevet 31. juli 2007 Del Skrevet 31. juli 2007 Etter min oppfatning, så gir megleren en god bæng i hele boligen din, uavhengig av om du har fastpris, eller om megler jobber på provisjon. Er du ikke fornøyd med prisen som kjøper ønsker å gi, så trenger du heller ikke si at du aksepterer budet. 9182368[/snapback] Er vel neppe noen tvil om at en motivert megler prøver å kjøre budrunden lengre, enn en som får samme betaling uansett. Det er jo det som er hele ideen bak provisjonsbasert lønn, uavhengig av hva det er snakk om. Dersom du på din arbeidsplass får bonus dersom du selger mer/jobber hardere, er oddsen stor for at du gir litt ekstra for å få høyere lønn. Lenke til kommentar
FranzJosef Skrevet 31. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2007 Er sterkt kritisk til at meglerne strekker seg så mye lenger. Det eneste de strekker seg etter er å få oppdraget, det er der det er penger å hente. Videre er det standard prosedyre; annonsere, visning, ta telefonen når den ringer... enhver idiot klarer det. Men det er nok av min erfaring likevel svært UVANLIG å kreve fastpris. Og det er ganske greit å regne ut omtrent hva det blir. Så er det jo mange andre kostnader, og her varierer det veldig hva som er inkludert i en pakke og hva som gribbene skal i tillegg osv. Synes de blir frekkere og frekkere. Sist jeg var i Oslo og skulle selge så hadde alle som standard i tilbudet foreslått en EKSTRA provisjon utover en "god pris". Slike mafiøse metoder ble meglere hengt ut i avisen for på slutten av nittitallet, nå er det standard deal. Men ok, nå har vi diskutert provisjonen. Hører gjerne andre aspekter, råd og tips, erfaringer om noen har noe å bidra med. Lenke til kommentar
learntofly Skrevet 1. august 2007 Del Skrevet 1. august 2007 "No cure, no pay" er jo en grei sak å få med i oppdraget. Med andre ord, intet salg, ingen kostnad for deg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå